|
|
|
|---|---|
|
Länk Länk Z4 ALPINA TILL SALU VILLKEN DRÖM | |
|
MENAR Z8 VA FAN KAN JAG INTE SKRIVA ELLER |
|
|
381hk?? Trodde att det var M5 motorn = 400hk i den bilen..??? Man kanske kan få en roligare bil för 1,5mille??? Eller är jag grinig. En Modena kostar ju inte många kr mer... /Caspar |
|
|
Alpina har av någon märklig anledning mindre motor. Startade faktiskt en tråd under forumet för Alpina tidigare idag i frågan |
|
|
inte så märkligt, dom har en automatare i sin Z8 har jag för mig och det finns inte till M5 motorn... Den kan ju inte vara någon storsäljare precis... i slutet på denna sidan hittar ni lite mer bilder på en Alpina Z8 jag träffade på nere vid ringen. Länk Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk Pappa till Beppe Morgan William |
|
BoZton Grodan |
Vilken dröööm* -Enda anledningen att inte jag köper en Alpina är att deras fälgar måste va ett gissel att tvätta & hålla rena?..... -Men ärligt ....Alpina kan verkligen konsten att tillverka fälgar som är otvättvänliga..och relativt fula....mina 16 ekrar är ju vardagsmat att hålla rena... // BoZton Grodan |
| jag tycker att de äldre alpina fälgarna är bland det snyggaste som finns, men jag håller med dig om att det är jobbigt att hålla dom rena | |
|
Hej pcdoktor.Mycket bra repotage från Ringen,intressant läsning.Jag kopierade den och tog den som sängläsning,(sommnade inte).Bra att det kom med lite av varje,åker förutom Z3 även MC äger för tillfället 2 st Ducati(Monster 900,+ Mike Hailwood Replica 900-84) Ser att du äger en BMW custom,har själv ägt ett 20 tal BMW motorcyklar.Alla utom en var boxer. För mej står mc åkningen långt före bilåkning. Bor i Sollefteå har du vägarna förbi hör av dej.Ha det bra. |
|
|
anledningen till att Alpinas Z8 är tamare än originalet är att den är helt och hållet skapad för den amerikanska marknaden. Originalet ansågs vara för brutal. speciellt den stenhårda fjädringen och F1 köregenskaper skrämde jänkarna från att köpa Z8an. Det såg Burkhard som sin chans och skapade en bil utifrån "civiliserad" fjädring och Alpinas excellenta automatlåda. För att vara för den säkra sidan valdes en mer passande "svag" snurra till den. Det såldes 500 bilar på 6 månader. Som jämförelse sålde BMW endast 800-900 Z8 i USA på 4 år. Så ni hajjar att Alpinan ligger precis i Jänkarnas smak. jag har fått förmånen att provköra båda och kan intyga att Alpina är oxå kul att köra fast på ett annat "mer civiliserad" sätt :-) Som kuriosa kan man tillägga att Alpinan såldes bra bit in på tredje kvartalet av 2003 då BMWs egen tillverkning var redan nerlagd. Detta pga att dem Z8 som BMW levererade till alpina var bland dem sista från tillverkningslinjen. det tog sedan tid för Alpina att göra dem i sin version och skeppa till USA. 99% av Alpinorna såldes ”over there” |
|
|
Z3c 4ever@ ;);) det går ju alltid att göra en flopp till något positivt ?? är det inte sanningen att -BMW's- överproduktion av bilar som inte gick att sälja lämnades i en räddningsaktion till -ALPINA- för att förses med B10 V8S-motorn samt -switchtronic- för -mycket riktig- försäljning i första hand till -USA- bilarna är skeppade dit = YES, MEN -SÅLD- ???? står inte många av dess kvar hos återförsäljarna - SÅ DEN SOM VILL HAR EN !! dollarkursen är låg !!! trots allt det negativa, BMW sålde faktiskt nästan 2000 Z8 till USA åren 2000 > 2002 (ca. 1817) - försäljning av Z8 enligt BMW: 2000 = 1371 därav till USA 317 2001 = 2202 därav till USA 970 2002 = 1106 därav till USA ca. 530 - - det lär finnas bilar att köpa -helt nya- med STOR rabatt - att i det läget att förvänta sig att andrahandsvärdet skall öka är väl -något- optimistiskt - SYND BARA OM EN FANTASTIKST BIL, hade man byggt - Z8/prototypen istället - (som finns att beskåda hos -mobile traditon) hade detta förmodligen INTE hänt, DEN ÄR TUFF OCH HADE TAGIT MÅNGA MED HÄPNAT men som vanligt skall -marknadsfolket - lägger sig i och förstöra en DRÖM - DEN bilen HADE blivit en LEGEND !! (med eller utan försäljningsframgång, bara -min- personliga uppfattning - förstås -) |
|
| m5toureng. jag är lite tveksam om det verkligen finns Alpnia Z8 osålda lite här och var i USA...fast kanske stämmer det. i så fall öppnar det för en väldigt förmånlig andrahadns marknad. man ska kanske ta sin chans? :-) | |
|
finns några i Tyskland hos BMW-handlare, en med 100 mil, inregistrat 04/21004, en av de sista tillverkade 03/2003 - den verkar ha 'plenty' med 'extra-utr' eftersom de vill ha €150.000 för den, bra försök men dömt att mislyckas ;)? M5touring register |
|
| vad var egentligen originalpris på Alpinan? var den mycket högre än BMWs Z8 som låg i sverige i alla fall på 1395000 vilket är just 15000€ . men då pratar vi ju om en ny bil. dessa är ju trotts allt begagnade och dessutom "kastrerade" på lite körglädje till förmån av komfort | |
|
Nja Z8 i Alpinautförande var faktiskt snabbare än den med M5 motorn när Top Gear testade den. Trots att det fattas 19 hkr så har den 20 Nm bättre vridmoment vilket ger bättre take-off. Sen är Alpina Z8 inte strypt vid 250 km/t. Vilken som är bäst får någon annan avgöra. ///Thomas |
|
| är et nån har som har kört en vanlig z8...är den bra | |
|
Jag var också skeptisk till Alpinan i början, men egentligen; automatlåda är ju perfekt i en cabbe...och samlarvärdet torde ju vara högre - för att inte nämna de fantastiska 20"(?)-fälgarna! Hade jag haft råd hade det definitivt blivit en Alpina-Z8 ist för vanlig. Nog den BMW som har störst chans att vara en dyr klassiker om sisådär 30 år?.. |
|
|
kan meddela att det ser ut att Black Z3 köpte en Z8 I USA förra veckan. snackade med hans mindre entusiastik fru igår som inte var så road att dem ska sälja Jaggan och Z3:an till förmån för Z8an. jag hade en miljon argument till Gunnars fördel men hon var rätt omotaglig :-( själv har jag bokat provkörning så fort han har bilen hemma ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.