|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Min Ac-pump vill inte starta. Den ska vara påfylld efter motorbytet, coh jag tror att den sitter där den ska. Vart ska den sitta och, finns det något generellt fel som man lätt kan fixa för att få lite kyla nu när det börjar bli hett inne i bilen? Tacksam för alla tips jag kan få! Tack på föhand. | |
|
Om du har den otur som jag har så kan din "inkopplingsskiva" på kompressorn vara slut. Själva remskivan snurrar ju med motorn, men kompressorn går inte förrän du har tryckt på knappen. Det knappen gör är att den aktiverar lindningen som drar (magnetiserar) en lamellskiva mot remskivan. Min lindning där har alltså brunnit, och jag vet inte riktigt hur villig skrotarna är att sälja bara den delen... =/ |
|
| Att den ska vara fylld vid motorbyte är ingen garanti att den är det, sen kan det vara så att den blev fylld men att du har ett läckage så det läckt ut igen. Det finns sätt att kolla fyllningen utan att lämna in bilen. | |
| Ta och titta på ac-rören i motorrummet.Det ska finnas en rörkoppling med ett litet "öga" på ena röret. När du tittar i "ögat", om det bubblar där har du för lite kylmedium. Då slår en kontakt ifrån för att minska risken för haveri på kompressorn. | |
|
Hur ser man om det är läckage på Ac-pumpen? Hur ska man hitta det där "lilla"? Tack för svaren! |
|
|
Köldmedlet är blandat med kompressorolja, där det läcker blir oljigt som brukar synas rätt enkelt. Annars är det läcksökning på firma som gäller. |
|
|
Det har blivit helt oljigt på den skyddande plåten under motorn. Så det är möjligt att den har läckt då. Får ta den till någon Ac-fixare. Går ju inte att åka omkring utan Ac! Det blir ju världens bastu!!! |
|
|
Det är förmodligen motorolja du ser under motorn, kompressorn innehåller endast en liten mängd. En läcka kan sitta dör det inte kommer ut olja alls, t.ex vid stillastående kompressor. Vid för liten gasmängd i systemet slår lågtrycksvakten ifrån, en kylfirma kan kolla detta detta snabbt och lätt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.