|
|
|
|---|---|
|
Hmm Har ett jäkla skrammel i bakvagnen av min 325 coupe -E36! Har en kompis som har en 318 coupe... och han har samma symptom, han besikta sin bil igår... och besiktnings mannen sa att ljudet beror på dåliga bussningar bak? Kan det hända att bussningar "sviktar" lite och därmed orsakar att lamellerna glider lite mot varandra och orsakar "ett däck skraps ljud mot skärmkanten"? Blir tokig varje gång jag svänger med bilen i låg hastighet, + att det har börjat låta lite när man kör landsväg och gasar på! Nån som har haft samma problem, och vet hur man åtgärdar oljudet! Tackar för alla svar! / M | |
| Åtgärd? byt de dåliga bussningarna? | |
| Joo, har tänkt att köpa dessa (ca 400kr) Men det lär bli ett ¤%"// liv i garaget då dom ska bytas! kostar 4000kr att lämna bilen till verkstad som gör det! kommer undan 10ggr så billigt om man gör det själv! | |
|
Vilken verkstad tar 4000kr för att byta dem? Jag antar att det är de så kallade silentblocken vi pratar om? De priser jag har sett har varit runt 1500kr för byte av dessa. Kolla med icke auktoriserade verkstäder också. |
|
|
Nee, ska absolut inte lämna in bilen! Har en farsa som är bil mek! Men har inte orkat demonstrera problemet för han! Så det ska bytas själv! Men försöker få ett litet hum om vad det kan igentligen vara! Dvs mest troligen är för fel! Hmm, läste att dessa bmw:n inte hade några silentblock? |
|
|
Jodå, den har bakvagnsbussningar(silentblock). Bosse bildoktorn visade hur man bytte dessa förra avsnittet, kolla hemsidan de kanske har instruktionen kvar. |
|
| Inget snack om att det är silentblocken. Tydligen en del jobb att byta på e36 då man månste skruva ner större delen av bakvagnsupphängningen. | |
| I min 325:a som jag hade så var de nybytta, med kvitto på 1200kr för bytet (han hade egna bussningar med sig så det var bara jobbet) Bytta i Uppsala ngn stans | |
| Främre bärarmsbussningarna är ju förhållandevis lätta att byta på E36, det brukar väl kosta 1200 ungefär. Men bakbalksbussningarna (motsv. silentblock) är ju fyra stycken och lite bökigare att byta. | |
|
Hmm, ok... Får väl glida in på bmw för att inhandla dessa! Om ingen kan tipsa om sportbussningar för ett hyffsat pris! =D Lika bra att köpa grejer som håller på en gång! Tack för alla svar! / M |
|
| Det finns ju polyuretanbussningar. Jag hade sådana av fabrikat Powerflex på min förra bil. Det är ett material som påstås vara betydligt mer hållbart än gummi, sen är dom enklare att montera också. Alla de sex stora bussningarna i bakvagnen på E36 finns. Har för mig att de inte är speciellt dyra heller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.