AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
917

Ett STORT tack (och några tankar från en köpare)

Ol
99
OlofM
e60-520
Nu har min fru och jag äntligen bytt bil. Valet föll på en BMW 740iA från 1996. Under de senaste månaderna har jag ägnat en hel del tid åt att fundera och leta efter lämpliga bilar. Inget har varit till så stor hjälp som detta forum. Tack till er alla!

Vilka frågor och funderingar vi än har haft har svaret inte varit längre bort än en sökning bland inläggen. Otroligt! Hur lustigt det än låter så var det avgörande vid valet av bil.

Efter en första inleddande gallring valde vi mellan MB S-klasse (från -99), Audi A8 och BMW 7-serie. Vår utrustningkrav var egentligen bara skinnklädsel, klimatanläggning, radio och automat (samt en motor med minst åtta cylindrar). Färgen skulle vara silver eller blå.

När vi väl hade kommit framtill märken och modell var det så dags att lista ut vilken årsmodell vi skulle välja. I detta läge var forumet helt suveränt!!! Vintermånaderna ägnade jag åt att söka efter all information om olika modeller.

Det är en härligt känsla att titta på en bil och känna att "jag har koll på läget". Att veta att säljaren är okunnig när han säger "det är ingen större skillnad på en 95:a och 99:a, bara kosmetiska förändringar" känns tryggt.

Efter många långa nätter och ett antal provkörningar så var valet klart: BMW 740iA från 1996 eller 1999. Jag föredrog BMW framför Audi inte minst efter tråkiga erfarenheter av VAG:s service och kollegors beröm av BMW:s service. När det gäller MB S500 så är det också en fantastisk bil. Men mest för pengarna upplevde vi att vi fick med BMW:n. Man får ju nästan ofattbart mycket bil för pengarna om man köper en 7-serie idag. Nu gällde det "bara" att hitta rätt bil OCH rätt säljare...

Här tror jag olika köpare skiljer sig åt. Vi letade bara efter bilar som motsvarade våra utrustningskrav (vilket i princip "alla" gör) med korrekt utförd service, kvitton OCH en säljare som brydde sig om bilen.

Jag ville inte göra affär med någon som räknade upp alla utrustning bilen har istället för att berätta om hur han har skött bilen och upplevt sitt ägande. Här inser jag förstås att människor skiljer sig åt men min poäng är den att alla inte prioriterar "voll austatung".

Jag hittade en bil och en säljare nära oss som kändes enormt bra. Bilen var från 1996 och motsvarade våra krav - underbart skick. Nu är bilen vår!

Enda smolken i glädjebägaren är att det är min fru som ska ha bilen, men hon var desto gladare :)
Får väl säga grattis till en underbar bil,och välkommen till forumet.

-----
Mvh
Nisse
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Trevligt, du har köpt den "stabilaste" mest välbyggda modell som BMW tillverkat misstänker jag.
Håller med dig angånde din köpar/säljar teori.

///MVH Hasso
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hasso: Jag sätter faktiskt M5e34 på tronen som den mest stabila/välbyggda bil BMW byggt (hittills).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kane: Inte riktigt jämnförbar :)) M5an är väl "handbyggd"??.
Men inte har du fel inte.

///MVH Hasso
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
"Handbyggd"? Svar ja (senaste bilmodell BMW handbyggt).
Grattis till en underbar bil.=)

Ny bild 12april-
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis OlofM:)
Asken
Får säga grattis till frugan då! :)

/Lazze
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Här finns en bra svensk site om E38: Länk

Mvh
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Är E38:an handbyggd?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Får väl också stämma in i kören som säger Grattis!

Kanske kan det vara läge att kolla oljepumpsbultarna på den nya bilen för att vara på den säkra sidan...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Grattis till den vackraste sedan som byggts :-)

Efter alla BMW jag åkt/kört kan jag säga att E34 är den som känns bäst sammansatt, samt E32. Men E38 är den mest fullkomliga, mest kompletta bilen de gjort.

MVH,
E38B12
Ol
99
OlofM
e60-520
Johan B: Tack för tipset. Jag ska be verkstaden titta på bultarna när de ordnar så att vi kan ha barnstolar i bilen. Jag hoppas verkligen att vi inte har problem med bultarna då motorn är en M62:a men vi får väl se...
Johan B: Även på M62-motorn?

/Lazze
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det verkar vara ett mindre problem men inte helt försvunnet på M62 (om jag inte har fått allt om bakfoten).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.