|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 535ia -97 där kondensorfläkten inte funkar, har läst tidigare inlägg men ej funnit det jag söker. Det finns 2 st motstånd det ena är 85 W 0,5 ohm (siemens) det andra 80 W 0,2 ohm (siemens). Det går 4 st kablar till snabbkontakten (Brun) jord, Svart/blå Svart/röd och svart. Någon som vet hur detta fungerar eller hur det är kopplat, är det mer än 2 steg på fläkthastigheten Jag har inte kunnat prova fläkten mer än på helfart ännu för det ena motståndet var kass och då går den bara om man lägger på spänning på brun och svart/blå, men vad är de båda andra kablarna till, svart verkar kunna vara lågfart för det blir spänning på den när motorn har snurrat i ett par minuter men vad är svart/röd till för ? Någon som vet.... Hälsningar Per BMW när man älskar att köra bil. | |
|
gammalt inlägg, men relevant. Någon som har koll på vilken funktion dessa kabelfärger styr ? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack, det besvarade frågan delvis. Jag fick ut följande information därifrån, dock besvaras inte frågan om vilken kabelfärg som styr vilken funktion, bara vilken pinne som styr vad. Jag förmodar att brun är jord. M9 Auxiliary fan motor Plug connector overview Number X-pin, colour Description X82 4 -pin, Black Plug connector Auxiliary fan motor Pin assignments at plug connector X82 Pin Type Description / Signal type Connection / Measuring notes 1 M Ground Ground point 2 E Activation Auxiliary fan stage 1 Auxiliary fan stage 1 relay 3 E Activation Auxiliary fan stage 2 Auxiliary fan stage 2 relay 4 E Activation Auxiliary fan, stage 3 Fuse F75 *Stage 1: A/C control unit and/or dual temperature switch *Stage 2: Refridgerant pressure sensor *Stage 3: Dual temperature switch (higher temperature point) |
|
| Enligt beskrivning av stage 1 borde den snurra på lägsta hastighet så for man slår till A/C kontrollknappen eller hur ska man tolka informationen ? | |
|
mera info: *Stage 1: -Activation by dual temperature switch (if engine coolant temp is above 91 C) -There is also activation line from A/C control unit, but it remains uncertain what are the conditions for this activation (nothing in WDS). *Stage 2 -Activation by high pressure switch (if refridgerant pressure is above 20 bar) *Stage 3 -Activation by dual temperature switch (if engine coolant temp is above 104 C) |
|
| Löste problemet med min kondensorfläkt på lunchen. Lösningen var att polera stiften i kontaktdonet lite granna, vilka ärgat efter vintern. | |
|
Tack Highway Star för att du fortsatt komplettera dina inlägg trots att du inte fått någon respons på dem! Önskar att fler gjorde som du när de hittat lösningar på sina problem! För mig var det till stor hjälp då jag inte lyckas få full tillgång till spaghettikoders hemsida. Någon ActiveX-kontroll måste installeras och datorn vägrar befatta sig med det. Har även provat sidan med flera andra datorer. Också det med uselt resultat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.