|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Haha, kul läsning! Själv hade man en trimmad DT50Mx. 70cc, 24mm förknasare, trimböj, jackad och uppfilad på alla tänkbara ställen. Gick väl 100knutar, men efter att jag toppade den i 135km med någon sorts flygbränsle farsan hittade i skärgården så blev den sig aldrig riktigt lik igen. Polarens lillebror har någon vråltrimmad moppe som man var tvungen att prova här i somras. Veckan efter åkte jag och köpte mig en cross, en Yamaha YZ 125 -92, men det räckte ju inte, så nu blev det en -05'ans Suzuki RM istället. Cross=Mopeder för vuxna. Bara sandlåda. =) Ingen här som har haft en Kasal? Dom innehar väl fortfarande hastighetsrekordet på över 200 knutar med en moped va? |
|
|
Måste bara fråga en grej! För ett par år sedan (eller va de en herrans massa) så fanns det en klubb som hette formsvacka, det var ett gäng 40-åringar som åkte moppe och söp som idioter, gärna samtidigt. Var tog deras hemsida vägen? Var de inte formsvacka.com eller liknande? Vet att det stog "Den som väntar på något gott" i ett par år, men nu verkar den vara borta helt och hållet? |
|
|
Klart man hade Casal ;) Lite blandat innehav blev det, Monark-etyp med trimmad sachs 4 petad motor, Cresent-etyp med en helt orginal sachs 6 petad 50cc cross motor, (bra stick på höga varv) Puch dakota 3000 lätt trimmad ( hängde av polarens Honda 125cc twin upp till 90) Samt en lätt trimmad Casal (Polaren trimmade sin Honda 125 twin). Ni vet väl att man kunde hänga i en 5 växel i dom lådorna ;) Men igentligen var inte mopeder riktigt min grej vid den tidpunken... Under dom åren fram till 18-19år så blev det en del cross åka som gällde med bla en ex fabriks Yamaha 400 och med en Maico 490 |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jag har med haft en Casal! En -81:a! Farsan blev tokig på mig när jag kom hem med den,han trodde att det var en motorcykel! =) Men efter en provrunda med den,ändrade han uppfattning,och den var OK. Direkt efter det,luckades kolven och en drevning skedde...vilket resulterade med en topphastighet på ca 65-70 knyck,och utan att kämpa för att komma upp i varv. =) Men några 200 knyck blev det aldrig! =) Kommer ihåg att på den tiden (1985) så var det mest tacksamt att trimma Zundapp,då i form av 100cc cylinder. Polaren hade en Crecent "flaka",som belönades med uppborrad 7 halva på en fyrpetad Sachs,och drevning. Vi kom upp i ca 90-95 blås med den,men då gick det inte att svänga så bra.....men kul var det......den slutade på soptippen,med en ram formad som ett S! =) |
|
Moppe-tiden minns jag fortfarande som den roligaste tiden i mitt liv. Köpte första moppen när jag var 14 (vem hade tålamod att vänta till 15?), en crescent compact med femhalva och lite annat trim samt fotväxlad (va ovanligt), gick som satan. Tror jag gav 3500 kr för den. Jag lackade om den sen såldes den till en kompis som fortfarande har den kvar i familjen! Efter det blev det en MT5:a 89a tror jag, sen en Reiju Drac - 99. Tröttande på crossmoppe, tillbaka till en compact igen som jag trimmade och kort där efter blev jag stoppad av polisen när jag va ute på en sväng. Shit tänkte jag, inget körkort förns 20, men dom släppte mig och jag klarade mig utan prick i registret. Livrädd efter det sålde jag moppen kvickt och har aldrig mer kört moppe sen dess :) |
|
| Har kvar min moppe. Är en etanolkonverterad Derbi Senda 99a med portad 72cc cylinder, 21mm förgasare, 14/52 drev och underliggande metrakitrör! Gör ofta mätarn ut, dvs 120km/h..Riktigt najs att köra etanol faktiskt, dock drar den 1l/milen | |
|
Nu bild på min blogg Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
Nostalgitråd! Först hade jag en Puch Dakota som jag köpte för 600kr kvällen innan jag fyllde 15år. På den stora dagen startade den inte... Två dagar senare rullade vi ner den till en mer mekkunnig kompis farsa som gjorde rent förgasaren och ställde in den ordentligt. Sedan gick den, i 55 blås till min stora förtjusning för pluggen var borta! Höll två veckor sedan skar den. Sedan renoverades motorn långsamt (jag började lära mig och pappa var inte så bra på mek) under ett halvår och den nya cylindern satt tyvärr en plugg. Åkte så i ca två månader innan jag tog mod till mig och tog väck pluggen. Sedan gjorde den 60 på mätaren med större drev. Sedan gick vaggan sönder. Köpte en motorlös ram av en kompis och hängde på mina delar och lackade den vit. Enda vita Dakotan? Sedan skar den igen. Nästa blev en Yamaha Chappy. Den var riktigt rolig, speciellt utan plugg. Man kunde stå still, gasa och samtidigt bara dra upp den på bakhjulen och åka iväg tack vare halvautomaten. Den åkte jag fast med och polisen trodde först jag byggt den själv och att den därför var olaglig. Sedan hittade han ramnumret, provade den och sedan fick jag erkänna pluggen. Böter och uppskjutet lämplighetsintyg med ett halvår! ------ BMW CS #04839 |
|
| Davve> Ja det va några år sen jag skapade denna =) .. Har faktiskt själv haft 2st Chappy.. Till den ena köpte jag Big bore kit, Polinis värsta 70cc cylinder till dom.. Och en 22mm förgasare 30kugg bak drev och 14 fram och den gick runt 80.. och kan säga att det kändes att det gick fort med dom små hjulen.. Och med 3 växlad halv automat så va det rätt roligt och man va lite försikten med foten mellan 1-2an för då fick man i friläge och sen åkte 2;:an i när man hade full gas =) .. mmm.. Minnen... | |
|
Puch Montana, köpte den av min kusin påstods inte ha nått trim men den gjorde 47 km/h iaf. |
|
|
Moppetiden var den finaste tiden :D Hade en sänkt Honda MT5 -95. Helsvart med blåa bakfjädrar och gult stötdämpar skydd fram. Var orginal när jag "fick" den. (Jag hjälpte farsan med flytt & var barnvakt i 10helger åt morsans ungar) 55cc satt med 16mm förgasare när jag tänker efter. Efter 3mån så kom sommaren och då åkte en 125cc cross motor på med 24mm förgasare, trimkrök och bonna drevning :D Toppade 70km/h på mätaren plus upp till 20km/h igen. Tog 1mån sen blev rammen sned och då åkte någon 80cc på och åkte med den i 4dagar sen skar skiten. Åkte sedan orginal i 16mån sedan såldes den. |
|
|
Fin nostalgitråd som fick mig att tänka tillbaka på en tid som flytt och nästan glömts bort. Började med en Rex King med handväxling som fick lucka i kolven och pluggen urborrad. Gick riktigt bra ett tag. Därefter blev det Hells Angelsstuket med Puch Dakota med Buffalostyre och allt möjligt trim, men gick ändå aldrig mer än drygt 50. Som kompensation satt jag på en orangesvartrandig långhårig fårpäls (tror jag det var). Blev dock aldrig någon MC pga ändrade prioriteringar. Mvh Mikael |
|
|
Åkte Yamaha DT50 med 60cc,20mm förgasre,effektkrök och ljuddämpare. Om jag kommer ihåg rätt så var det nog större framdrev. Den gjorde väl ca 100 km/h. Det var en rolig leksak under tonåren. |
|
|
Mikael, de där randiga håriga sakerna på dynan, allra helst en Puch Dakota är moppenostalgi på hög nivå. Gärna en blå med röda navborstar :) Jag åkte Zündapp själv, men jag kan ännu idag höra det där karaktäristiska fläktljudet från en Puch surra i huvudet. Jag tror jag drog en rolig sannhistoria om en Dakota längre tillbaka i tråden också.. |
|
|
mickqe. Den där trimmade Chappyn måste varit våldsamt skojig! Med plugg och drev på min egen var tillräckligt roligt, så man kan ju tänka sig. Jag hade också "säla-fitta" på min Dakota vintertid. Dock en neutralt grå, fanns nog inte ens att köpa någon orange tidigt nittiotal. Den här tråden skapar sug efter en moppe igen! En Chappy hade gjort sig i garaget! ------ BMW CS #04839 |
|
|
Anders-72: jag förstår inte varför, men av någon anledning tycker även jag att autenticiteten ökar om den är blå. Kanske var blått vanligare. Lustigt nog väckte denna tråd ett lätt sug efter att skaffa moppe och då helst en Dakota med buffelstyre och lite trim för att köra till bygdens kiosk under varma sommardagar. Skulle se oerhört töntigt ut men vore riktigt roligt. Mvh Mikael |
|
|
Fanns i gulorange och Dino blå: Länk Jag minns ett par blåa hemma och en vit (den som hamnade i sjön) En svart Texas också som verkade vara en Dakota utan krom. Såg att det finns en Colorado också som ser ut att vara en luftkyld Dakota. |
|
|
Fin länk Anders. Inte mindes jag att modellen var så snygg! Nu förstår jag varför jag aldrig sneglade avundsjuk på kamraters modernare och ofta snabbare moppar (Sachsmotorer var vidunderliga). Hur tuff som helst, och en snabb blick i Blocket visar att folk har vett att ta betalt för dem idag. Långt mer än vad jag fick när ägandet upphörde och då följde dessutom mina verktyg med som jag glömde bort i det rymliga facket. Både praktisk och snygg med andra ord. Som hittat: Länk Mvh Mikael |
|
| Oj, den var det puts på. Bara att köpa, på med den lurviga fällen, utsvängda jeans, plyschtröja och pilotsolbrillor och blåröka sig tillbaka till 70-talet :) | |
|
Jag har också suttit och kollat på Blocket efter att ha läst den här tråden! Och det var ju alldeles vad de gamla klassikerna blivit dyra. Chappy finns det bara tre av på Blocket, varav två är rena renoveringsobjekt. Och den tredje som såg fin ut var inte heller helt körklar, och ändå ligger priserna på 5000kr eller mer. Det är ändå inget mot fina Dakotor och de andra klassikerna. Det var ju lite synd, för jag har faktiskt blivit lite sugen... ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.