|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag hade/har en victoria VickyII ca -53 som gick helt otrimmad i 45- 50km/h Den står kvar hos mina föräldrar och jag har börjat att samla delar för att gör iordning den. Lars |
|
| som några andra här så körde jag en mt5a med 70cc cylinder, 24 mm förgasare, öppet luftfilter, trimkrök, drevning, och nån eftermarknads tändplatta... gjorde ca 100km/h | |
| På landet i Finland hade jag en spygrön Tuunturi från sent 70tal med en 2växlad Puchmotor. Hemma i Stockholm fick det mot min egen vilja bli det cyckel. | |
Conan999 |
Jag hade en Gilera från 1982. Gick i 80 på rakan med allt trim som fanns. Conan999 |
| Det finns bara en riktig moped: Puch Dakota, och den ska va blå! Min var i utmärkt skick, gjorde 55km/h och kostade 3000:-. Sålde den senare till en samlare i Örebrotrakten. | |
|
Jag hade en Puch -70nåt när jag var 18 år :) Köpte den från en farbror för en whisky o fixa till den. Gick 70-80 med två galningar utan hjälmar på den! :) Sen gav bort den till en mindreårig i familjen, han var glad! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Här hemma i byn avrättades en lånad Puch Dakota en helg för många år sedan genom att föraren inte uppmärksammat att bromswire till framhjulet saknades. För att stila kördes den i full sula ut på en pir vid ett den kommunala badplatsen. Färden slutade i pirens ände efter att Puchen studsat över ett gammalt bryggfäste drygt en meter över vattenytan och ner i det grunda vattnet bland en massa stora stenbumlingar. Hela gänget tittade på inklusive Puchens ägare. Medan åskådarna med fasa fruktade för fartdårens livhanke, bubblade det till och ett huvud ploppade upp över pirkanten. Kommentaren med påtagligt bekymrad stämma är obetalbar: "-Jag köper nytt på måndag!!" AE |
|
| anders-72: haha den var skön =) | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Sålde tidningar och sparade varenda öre. Köpte en ny Monark Topper 1968. Länk Länk Mörkblå med "aphängarstyre", störtbågar, värmeskydd och kromad tratt på avgasröret. :) Körde in den, femtio mil tror jag, sedan åkte trimcylinder, förgasare, drev och dylikt på. Inköpt via postorder från Svenska Cykelfabriken i Lomma. Gick sedan trimmad till dagen innan jag sålde den och gick vidare till en Suzuki lätt mc. Den morgonen i maj när jag fyllde femton är nog ett av de starkaste "frihetsminnen" jag har. Gick upp kl. 04.00 och körde över tio mil den dagen. Solen sken och värmen steg ju högre solen vandrade på himlen. Vilken känsla. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| Min första var en av föregående ägare taskigt behandlad Solex. Ni vet en sån där cykelliknande med pedaler och motor som man fäller ner över framhjulet. Den gick nog att trampa upp i en 40-50 iaf. Nåväl, efter lite puts och fix så gick jag plus på den affären. Sedan blev det en Puch Alabama. Den såg mer ut som en vespa än en moppe. Under premiärkvällen höll det på att gå riktigt illa då man skulle styla lite inför publiken. Jag hade bestämt mig för att köra under en skylt som var monterad ovanför två betongsuggor. Det ville inte min skjuts som helt sonika började luta sig åt andra hållet och "PANG" så var det närkontakt med betongsugga och väldigt nära ett huvud kortare. Men den klart ballaste i min ägo var ju Yamaha Chappy'n. Den och Honda Monkey är de coolaste mopparna som har byggts enligt mitt tycke. Ni som upplevde de glada 80-talet i Finland minns säkert de vrålstylade Monkey'sarna med sitt murriga 4-takts ljud, feta kromade ljuddämpare med en trattliknande öppning (ju större desto bättre), Malteserkors backspeglar och bakljus. Ooooauh, jag får gåshud! Och leopardmönstrade sadlar... Mmmm. Gärna också 1,5 m hög sissybar med rävsvans och diverse utsmyckning. Jag fattar egentligen inte varför det fanns andra moppar... Den ägde ju. | |
| eeeeh, var bara tvungen... Länk | |
|
Super-dan, med tanke på moppe-smaken borde väl du nästan åka 1-serien nu!? ;) AE |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Anders -72! Vicken örfil!! hahaha!! MVH Patrik |
| Touché Anders :-)) Man måste ju dra ner brallorna ibland. Vad är det för fel på 1-serien då? | |
|
Crescent compact med lätt trimmad motor, gjorde ca 65. Efter det en Rex (kommer inte ihåg mer) men den såg ut som en riktig motorcykel. Den gjorde 55 otrimmad med ställbart munstycke till förgasarn. |
|
|
Nej, jag tycker inte alls det är något fel på 1-serien. Jag har faktiskt aldrig provkört någon, men vad jag har förstått bjuder den extremt mycket körglädje. Jämförelsen var mera av storleksmässig art. :) AE |
|
|
Honda MT5 med 70cc Cyl och 24mm Mikuni förgasare. Den gick bra mycket fortare än vad hastighetsmätaren var graderad till vilket var 80 om jag inte missminner mig. Sveriges mest välvaxade moped vågar jag lova :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Först en Suzuki K-50 som gick som en kasse skit. Provade att montera "femhalva" en gång men det var ingen skillnad alls hur man än ställde förgasaren. Så det gick troll i den moppen. Sålde den till förmån för en Yamaha DT 88:a som gick jättefint. ca 55 med pluggen ur och lite drevat. Till och från (när farsan hade slappnat lite i vaksamheten) satt det 60 kubik med 16.5 mm förgasare på och då gick den ännu bättre. Inte mer än 70 - 75 men den var stark som en björn. Skitskoj att köra i skogen med. :D Det är lite roligt ändå för jag körde hyfsat jämt med alla kompisar som hade moppar som gjorde "100"... ;-) Saknar också den tiden. Nu när jag bor på landet igen har jag börjat fundera på att köpa mig en DT 125:a eller nåt. Bara för att ha nåt att bränna omkring på grusvägarna med. Det finns knappt nåt roligare ju. :) |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Shifty! Min längtan tillbaka till moppe blev så stor,så när jag fyllde 30 för snart 7 år sedan,så köpte jag mig en Husqvarna 360 Enduro att sprätta lite grus med! =) Har den kvar än i dag faktiskt. MVH Patrik |
|
Puch dakota med motorsågsförgasare och 9 hk cylinder. Gjorde väl 85-90 km/h, det var tider det. Nu står en Eu-moppe och dammar i garaget. Brukar ta ut den på en tur i kvarteret när första snön har kommit.(mycket vuxet) //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.