AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
16.306

15 år och moped..

Sida 1 av 5
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
He he.. Höll på i garaget ikväll och det va en j-vla massa mopedister som låg och körde fram och tebax utanför och drev mig till vansinne.. Då jag tänkte tillbaka.. Alla kläder man hade luktade 2-takts och man mekade nästan mer än man körde...
Men vad körde ni för nån moppe..Trim?
Själv var jag mest nöjd över min Yamaha Fs-1 -79..(va ju lättare vevstake i -79) Toppade strax över 100 när den mådde som bäst =)

____
*Pengar löser inga problem...Men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel*
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag är ny 17 år och har fortfarande kvar min moppe! Har funderat på att sälja nu i vår men det känns lite tungt att slita sig efter över två år med den i alla fall innan körkortet är i hamn.

Moppen är en Reju Drac-99 som går ganska friskt. Men det är ju ingen match att trimma dagens mopeder. :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Reju Drac-99?!?!? vad är det ?? går det att äta?? riktiga mopeder är väl en blå Puch Dakota/Montana med sån där långhåring orange "filt" på limpan eller??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Bmw ludde
ojj det var goa tider det....började med en puch montana när jag var 13år. vid 15 års ålder köptes en Derbi Senda R, som trimmades med effektkrök och andra drev ca 100km/h. Kompisen och jag krockade lite klantigt som slutade i att ramen blev sne och f-bolaget löste in den. Efter derbin blev det en Beta RR, även den trimmades. Sålde den då jag var 17 bast, saknar den tiden....

Bilen Länk
Zundapp KS 50 med förlängd limpa och helkromad tank, istället för den normala pungkrossarvarianten, var bruksmoped. En trimmad Sachs var lekmoped.

Finns förresten Svenska cykelfabriken i Lomma kvar?

I Närke säger man Puck om Puch, märkligt

/Udo Dirkelsniff
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag började karriären med en lätt trimmad HD (Heavy Dakota) i fräck orange kulör, sedan gick det bara utför och slutade med en MT5:a.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som konservativ och intresserad av tysk maskinbyggarkonst så trotsade jag mina Yamahaåkande kamrater och åkte Zündapp KS50 årgång -78 ombyggd till tidig 80-talare. Givetvis med 70cc cylinder och bättre ordning på fartresurserna än bromsarna. Odödlig som man då var. En hel del jämngamla åkte Puch också. Montana var en "modern" inbrytare bland klassiska Dakotor och Floridaåk. Lätt att bli nostalgisk :)

AE
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Själv åkte man Yamaha DT50 när man var 15. Enda trimmet på den var större drev fram, effektkrök och borttagen plugg. Toppade 60km/h, helt ok hastighet. Blev stoppad av polisen en gång men det räknades tydligen inte som trim den gången...
Nu har man återupptagit moppeåkandet igen fast nu med en Puch Florida Automatic i nära originalskick och med 450mil på mätaren. Det är rätt skoj faktiskt. Får en hel del förfrågningar om att sälja den. Har avböjt alla hittils.
Bild på åket: Länk

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Mustang cross special med helkromad tank å dyna a 1850kr ny 1971.
Fick så småningom en 70 cubicscylinder/ 8 hkr sats och en 22 mm dellorto =95 knyck. Håller med ovan om förhålladet till bromsar. en PUCK :) Florida blev det sista året innan körkortet. Även en Florida för trailåkande fanns ett tag.
Ägde på senare år en 67 Monark med HVA motor som då rullat 532 mil, ibland var man insnöad på landet då var det bra med moppe.
Har även haft en 76.- Piaggo Vespa ralley 200CC (120km/h men den vibrerade så den klarade inte mina händer. köpte för 3 tkr sålde för 6tkr länge leve colormagic . Den Kymco fever -01 som min dotter hade tidigare var betydligt trevligare 55km/h smidig och vibrationsfri såld för en månad sedan.

///MVH Hasso
Länk
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Blå puch dakota original med det höga styret!! kommer ej ihåg årsmodell..
Veteranmoppe för en grabb i min ålder, men skruva man lite på munstycket fick man nog upp den i extrema 33km/h.

En 15 hästars MT5 från 89 som rörde på sig skapligt :-). Vet ej hur fort den gick, men mätarn ut iallefall...............

Det va tider d, fast den såldes några dagar efter 15 fyllda och det var då bilarna började inhandlas.

Mvh
Henke
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Köpte min första moppe av min storebrors polare när jag var 13,den levererades i delar i 5st blå postbackar + ram.
Renoverade den och plockade ihop motor från smådelar,detta var en DBS Panther med 4 petad sachs och 7 halva.
Nästa blev en 2 år gammal Cresent Compakt -83 i den exotiska färgen televerksorange! =)
Den sista moppen blev en Casal -80 som fick lite större andningshål på båda ändar,och rejält luckad kolv, alting hemma gjort med farsans bågfil,plattfil och borrmaskin med slipstift! Hahaha!!!!

MVH Patrik
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag var miljömedveten och använde cykel istället på den tiden. Var dessutom nästan snabbare i Lund. Sen hade moppe lite töntstämpel som man verkligen inte ville ha på sig när man redan brottades med lantisstämpeln.

Sen fick man körkort och då försvann miljömedvetenheten någonstans? Den stack till Bayern kanske? ;)
En svart Yamaha FS1, varvat med en Ciao för att bejaka sin feminina sida;)
zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
själv hade jag en gasgas sm50 som gjorde ungefär 85 med dragen plugg,drevad och dragen insugsplugg
En trimmad Honda MT5 var det självklara valet!

Sp
210
Sparc
330e -22
Jag hade flera moppar, inget märkvärdigt. Puch och Suzuki.
Däremot minns jag mitt lilla special trim på en av mina Puchar:
Max drevad, 60cc cyl, 17 bing förgasare.. men nu till det märkliga.. kolv från
yamaha FS1! Den varavade som en gasturbinmotor. Varje kolv höll ca 1v.
Men det roligaste av allt att den gjorde ca 60-65km/h på 1:ans växel! ;)
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Min första moppe var en DBS Panther tidigt 70-talare som jag slet ihop till gnom att dela ut SöderPosten en hel vinter. Minns när den skulle trimmas, plockade av toppen och sprang runt med den mot marmorgolvet i centrum för att plana den, gick inge vidare :) Nästa moppe var en Kreidler Cross som var hur kul som helst att studsa runt i skogen med, men det tyckte någon annan oxå så den blev stulen. Sen blev det SL-kort tills jag tog körkortet.....
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Hade en Crescent 59a (året innan raketarslet kom) med trampor, rätt bra när bensinen tog slut :) Hade den från 13-15 innan den skar och jag köpte en MT5a.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hade också en FS-1 -79 den med den snygga limpan
som hade lackerad plåt längst bak. Hydralisk skivbroms
och metalliclack med en hastighetsmätare graderad till 120 km/h!

Det var grejor det....

/L
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag var aldrig intresserad av att köra moped, höll mig till cykel och kollektivtrafik istället. Första och enda gången jag kört moped var i 18-årsåldern på en hiskelig vit Ciao :)

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.