AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
767

Stegrande hög tomgång!

Jag kör en 325i cupe 92:a och den beter sig lite konstigt. Det är så att när jag kört bilen varm så stegrar sig tomgången till 1500 rpm och ställer sig där och hoppar mellan 1500 och 1800 rpm en liten stund. Därefter går tomgången upp till 3000 rpm och håller sig där. Tomgången håller sig vid 3000 oavsett om jag trycker ner kopplingen eller inte. Bromsar jag fortsätter motorn att varva mot 3000. Vad kan detta vara? Är det lambdasonden som gjort sitt? Eller är det tomgångsmotorn? Tomgångsmotorrelät? Tacksam för alla svar och synpunkter
Tjena.
Testa att koppla ur tomgångs motorn, ifall det är den som strular så lägger sig tomgången lite högre en normalt men stilla.

Jag tror ifs att det är lambdan eftersom att den kan ge alla skumma fel, min bil gick knappt ibland motorn bara misstände och ibland så gick den bra men knepig tomgång. Testa att dra ur kontakten till lambdan, om det är tomgångs motorn borde tomgången vandra nu med (tror jag iaf? någon kan rätta mig om det inte är så).

Om tomgången blir bra ifall du rycker ur den så kan det vara lambdan, kan ifs också vara lmm (Luft Mängd Mätaren) som strular, kan också ge kepiga fel. Lycka till, skriv hur det går!

Mvh
Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.