|
|
|
|---|---|
P, Sundh |
Hej har presis köpt nya bromsskivor och belägg från pean. Beläggen är Performance Friction's PFC 97, och skivorna köpte jag av need for speed, det är zimmerman med gjutna hål. Jag undrar om det är något specielt man ska göra med skivor/belägg innan man sätter på dem, och vidare om det är något jag ska tänka på vid montering? (första gången jag gör detta) Sen undrar jag om någon vet om det är svårt att montera AC-Schnitzers Shortshift? Har en sån liggandes som ska i nu till våren. :) tack för hjälpen!! |
|
Här är en del matnyttigt: Länk Länk Glöm inte att rengöra skivorna ordentligt med bromsrengöring eller liknande så du får bort rostskyddsoljan på metallen. (annars kommer inte bromsarna att ta ordentligt, samt beläggen kan bli förstörda då de suger åt sig oljan). Glöm inte heller att köra in skivor och belägg. Det skall göras i lugnt tempo under de första 50-100 milen så skivorna inte överhettar direkt och slår sig, efter inkörningen brukar det fungera bra att bromsa ordentligt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
P, Sundh |
Tack för hjälpen. Verkade ju inte för svårt :) bara undra vad du menar med att köra in dem, ska jag va väldigt försiktig med bromsarna eller kan jag köra normal körning men inte leka på förfullt? |
|
Inkörning = kör lugnt och försiktigt i vanligt trafiktempo utan att tokbromsa i början. Succesivt kan du öka bromskraften när du kör vartefter milen rullar på. Kör man in skivorna och beläggen lugnt och fint under de första 50-100 milen, får man bromsar som fungerar bra och länge! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kör o bromsa normalt ,,, plocka inte bilen från 200-0 för allt vad det går typ,, | |
P, Sundh |
okey :) tack... då ska jag nog reda ut detta med.. Ingen av er som vet om short shiften? |
| har själv bytt belägg samt skivor fram då jag tyckte det var små vibrationer. Tänkte köra in grejorna i ca 30mil, sen är det träff på knutstorp;) Men det borde väl inte vara något problem? | |
|
Måste bara flika in, vilken underbar känsla det var med nya skivor & belägg på bilen... :) Bästa uppgraderingen jag gjort! :) |
|
| Nja. Du ska "baka in" beläggen precis som man gör med riktiga däck. När du har satt på dem så ge dig ut och kör dem genomvarma så alla oönskade kemikalier och annat. Inte överhetta som på en banträff utan dra upp dem i någorlunda temperatur genom långa inbromsningar flera gånger. Låt dem sedan svalna och sedan kan du använda dem som du vill. | |
| ...så alla oönskade kemikalier och annat försvinner. skulle det stå. :) | |
|
Kolla med PeanSweden Länk om vad som gäller ang. inkörning av PFC97. Jag köpte nyligen Gula Pagid. Dessa skulle köras in mekaniskt, därefter termiskt. Det var alltså viktigt att man gjorde ett par tunga inbromsningar efter att beläggen slitits in mot skivan. Det *KAN* alltså vara helt fel att köra normalt :) |
|
| har fått beskriving av PEAN hur PFC97:orna ska köras in | |
| Det kan vara vettigt att behandla fälgarna innan du börjar bromsa med dina nya belägg eftersom dammet från race belägg är satans svårt att få bort annars. | |
| Race-belägg som PFC och Pagid skall absolut inte köras in lungt utan man skall följa de anvisningarna man fått med beläggen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.