AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.084

6x9or o baslåda...

Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Hallå!
Har en liten undran bara, blir det stor skillnad i ljudet (lägre frekvenserna) om man bygger separata lådor till 6x9orna under hatthyllan. Om jag förstått rätt av allt jag läst, så kan frekvenserna av 6x9orna och baslådan "slå ut varandra" och basljudet försämras markant. 6x9orna måsste väl själva få ett fylligare ljud också om dom byggs in i låda o inte hänger openair?
Jag tycker att så många säger att deras 6x9or kan låta som en mindre baslåda, men i mitt fall hör jag inga lägre alls knappt. 6x9orna är förresten MDS Karisma. Kanske har svarat lite på min egna fråga nu, men ja skulle vilja lite mer av er som är lite mer erfarna ljudbyggare än jag själv som precis börjat.

Nord
6x9 av rätt kvalité i en lyckad montering kan spela bra. Om de verkligen är av typ "open air" med tämligen styv och kortslagig upphängning så spelar de dåligt i mindre lådor. Det du har läst är lite fel, dvs alla högtalare som är felkopplade (spelar i motfas) kan släcka ut ljudet på varandra. Rätt kopplat kan man ha både baslåda och högtalare i hylla och dörrar osv. Oftast skär man av lite av den lägsta basen på alla högtalare utom baslådan för att dessa skall spela mera "obehindrat" och de bottnar eller distar heller inte så lätt då.

FP
Robsarve
Vad driver du 6x9 med? så pass stora högtalare spelar inte mycket bas utan separat slutsteg.

Nåväl, de flesta 6x9 kan ge ganska mycket ljud, men ingenting i närhetan av så mycket bas som en tia i en korrekt låda.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
tack för förklaringne folke, men många säger att t.ex olika typer av basar med olika effekt o storlek osv. kan göra att frekvenserna "slår ut varandra" har själv provar det också, med märkbar skillnad. Jag lade 2st lådor i baksätet. En med en svagare Pioneer bas och en med en krafigare MDS bas, när båda basarna var inkopplade lät det skit. När bara ena va inkopplat så lät basljudet helt ok. Ska tilläggas att dom drevs med ett kraftigt 4kanals steg. Men som jag förstår på dig så gäller inte det 6x9or och basar?
Blir till o prova att bygga separata lådor till dom o skruva fast under hatthyllan.

Robsarve: 6x9orna drivs med ett 2kanalig jensen steg.

Nord
De måste ha spelat i motfas, då blir det som du beskriver. Du skulle provat att kasta om anslutningarna till en av högtalarna, vilken som. Det gäller alla slags högtalare, runda, ovala, fyrkantiga, stora, små osv.

FP
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
nej, jag har kollar alltid faserna felra ggr om när jag kopplar in, för att det inte ska bli fel. Så någon fasvändning är det inte

Nord
OK, svårt fall. Har du testat att kasta om kablarna ändå till en av högtalarna? Jag har inte varit med om att högtalare som inte är i motfas har släckt ut varandra, varken i bilar eller andra sammanhang. Vid stor storleksskillnad tar ju av naturen den större högtalaren överhanden, men det är ju en annan femma.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.