|
|
|
|---|---|
|
Jo nu ligger det till på detta viset att jag nyligen har köpt min första BMW (320i -93) och jag är i det stora hela mycket nöjd...men jag tyckte redan första gången jag provkörde bilen att bilen verkade relativt lågt utväxlad..? Nu sitter det ju visserligen 215/40x17 däck på det och funderar på om detta är en lämplig dimension? Skulle det kanske vara vettigare att gå upp ett par dimensioner i profil? Får 215/50x17 plats eller kan 215/45x17 vara lämpligare? Alla goda råd emottages tacksamt! | |
| Inga ballongdäck!!!!!! 50 profil då blir du garanterat retad av dina polare. | |
|
Grundregeln är ju att hjulets omkrets skall vara konstant, oavsett om du väljer 15-,16- eller 17-tumsfälgar. Sålunda innebär BÅDE större (högre) fälgar OCH bredare däck att du måste gå ner i profil (45-profil är ju däcksskuldrans höjd i procent av bredden) för att omkretsen skall förbli densamma. 215/40-17 låter för litet. Jag har för mig att 215/45-17 är rätt för 3-serien (liksom 225/50-16, 205/55-16, 195/65-15, etc). Kolla i instruktionsboken eller regbeviset! Jämför på följande sätt: 17 tum +(215mm x 0,45)x2 skall vara lika med 16tum+(225mm x 0,50)x2, etc. Personligen tycker jag att det ser fjantigt ut med för låg profil om inte bredden är tillräckligt bred. Lycka till. O. |
|
|
Tack så mycket för tipsen....då är det alltså bara att stå på ordentligt ett tag, så att jag kan få byta däck snart med gott samvete..:-) 215/45-17 blir det nog...men kommer det att synas/kännas stor skillnad tro? /K |
|
|
Se under menyn "Tips och Teknik" - "Nyttigheter". /thomas |
|
Bumse-man |
på svärfars m3;a sitter det 235/40-17 fram och 255/35-17 bak, och det ser inte balong ut! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.