AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
651

535 motor i 528 modell e28...?

PSRacing
Hej allihopa BMW fanatiker!

Har i dagarna införskaffat en 528i e28. Trevlig bil som går som ett skott, har dock gått långt ca 40000 mil. Jag går nu i tankarna om att slänga i en M535i motor. Och min fråga är nu om detta går utan omfattande modifieringar??

Vore tacksam för svar!!

MVH patrick
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Skall inte vara några problem! Beroende på årsmodell kan det möjligen skilja på anslutningskontakten för elen från motorn och dom gjutna grenrören.

På min 630 -76 har jag satt i en 635-motor från -84. dom gjutna grenrören flyttade jag över från 630-motorn och elen på "nya" motorn hade fler sladdar med andra färger och en helt annorlunda anslutningskontakt jämfört med 630:an
Nedre slangen från kylaren fick jag visst också modifiera. Halva gamla slangen från kylaren skarvades ihop med halva nya slangen från motorn.

Per L
PSRacing
Tack för det Per!!

MVH patrick
-
17
- Erik -
M528i -87
Hejsan. Har precis gjort den transplantationen i veckan. Min 528'a går riktigt bra nu :) Satt i en 535 motor med trimkam o portad topp...

du löser insprutningen smidigast genom att skruva över bröstkåpan o fördelaren från din gamla motor o sedan köra med ditt gamla sprut...byt spridarna bara, antar att de är större. Gjorde så med min o den drar riktigt fint, otrolig skillnad mot innan.

Grenrör o allt runtomkring passar rakt av....

Lycka till /Erik
Spridarna är exakt samma på 528 och 535....tro mej jag vet....

E-12 Billy B-10
+XM TD
Länk
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Enklast är att köpa en komplett 535 motor med box och låda.
Beroende på att min 528 hade l-jetronic så passar ju inte elhärvan från 535 då den har motronic. Om du har en l-jetronic nu så saknas även hållarna för svänghjulsgivarna som krävs för motronic. Dessa sitter i lådan. styrboxen stter ovanför handskfacket och är väldigt enkelt att byta tillsammans med kabelstammen från motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.