|
|
|
|---|---|
PSRacing |
Hej allihopa BMW fanatiker! Har i dagarna införskaffat en 528i e28. Trevlig bil som går som ett skott, har dock gått långt ca 40000 mil. Jag går nu i tankarna om att slänga i en M535i motor. Och min fråga är nu om detta går utan omfattande modifieringar?? Vore tacksam för svar!! MVH patrick |
|
Skall inte vara några problem! Beroende på årsmodell kan det möjligen skilja på anslutningskontakten för elen från motorn och dom gjutna grenrören. På min 630 -76 har jag satt i en 635-motor från -84. dom gjutna grenrören flyttade jag över från 630-motorn och elen på "nya" motorn hade fler sladdar med andra färger och en helt annorlunda anslutningskontakt jämfört med 630:an Nedre slangen från kylaren fick jag visst också modifiera. Halva gamla slangen från kylaren skarvades ihop med halva nya slangen från motorn. Per L |
|
PSRacing |
Tack för det Per!! MVH patrick |
|
Hejsan. Har precis gjort den transplantationen i veckan. Min 528'a går riktigt bra nu :) Satt i en 535 motor med trimkam o portad topp... du löser insprutningen smidigast genom att skruva över bröstkåpan o fördelaren från din gamla motor o sedan köra med ditt gamla sprut...byt spridarna bara, antar att de är större. Gjorde så med min o den drar riktigt fint, otrolig skillnad mot innan. Grenrör o allt runtomkring passar rakt av.... Lycka till /Erik |
|
|
Spridarna är exakt samma på 528 och 535....tro mej jag vet.... E-12 Billy B-10 +XM TD Länk |
|
|
Enklast är att köpa en komplett 535 motor med box och låda. Beroende på att min 528 hade l-jetronic så passar ju inte elhärvan från 535 då den har motronic. Om du har en l-jetronic nu så saknas även hållarna för svänghjulsgivarna som krävs för motronic. Dessa sitter i lådan. styrboxen stter ovanför handskfacket och är väldigt enkelt att byta tillsammans med kabelstammen från motorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.