|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Skulle vilja prata lite med nån som har krånglat ner en 325 motor i en 02:a.....hör gärna av er. | |
|
:) Har du tänkt att besikta den med 325 motor???? hjorten |
|
| Ja det hade jag väl tänkt mig om jag nu kommer så långt, det borde gå på nåt sätt. Folk kör ju runt med 195-hästars M3 motorer i 02:or. | |
|
Här har du en bra länk. Länk /Anders C |
|
|
Hmm men 325 motorn är ju en sexa och den 195-hästars m3 motorn är väl en 4-cyl.Viss skillnad.tror inte att besiktningen blir glada då om du kommer inkörandes med en sexa under huven. hjorten |
|
|
Tack för länken!!! helt lysande. Jag trodde att dom brydde sig mer om effekten än om hur många cylindrar det är under huven, för det finns ju minst 3st 02:or i sverige med 323-motorer! Och dom är godkända, men det är ju "bara" drygt 140 hästar i dom. |
|
|
Inga problem att få en 02 godkänd med sexa. Förutsatt att det inte är mer än 150hk... Det är lite trångt att få ner M20:n. Den "måste" monteras lite lutande (även i längsled) och huven "måste" höjas lite. Jag skriver "måste" eftersom jag inte gjort denna operation själv, men jag har studerat en touring med motor och drivlina från 325. Gick inte trött... :-) Mitt bästa tips är att du tar kontakt med Krille Krokodil (ordf. i 02 klubben) för han har lyft i en 2,3 i sin touring. Jag tror iaf att han gjort jobbet själv. Länk Kiip Spiiding! |
|
|
ytterligare en länk. PDF-fil ca 3 meg. Länk /Anders C |
|
|
Så det finns alltså en gräns vid 150 hästar? Vad behövs för 170 då, räcker det med större bromsar eller är det en massa annat krångel! Den där touringen var svart och till salu för några månader sen va? Jag tror jag har sett den i nån salubörs nånstans, vem byggde om den? Och vart finns den nu? många frågor här..... Krokodilens 02:a har jag studerat noga och även åkt en trevlig runda med, han köpte den med sexan imonterad. Ser besiktningen skillnad på en 323 och en 325 motor förresten, man kan ju "låtsas" att det är en 323!!! |
|
| Den svarta touringen borde finnas här i Umeå!.. Har sett den flera gånger nu i sommar!!.. | |
|
Jo, 150hk är max för en 02. Sen är det väl ombyggt fordon som gäller... Touringen var (är) svart och såldes till Umeå i våras efter att ha gått ett år här i Piteå och ett antal år i Luleå före det. Den byggdes nånstans i Sthlm-trakten i början på nittitalet nån gång. Vet ej vem som byggde den, men Mäkinen som brukar finnas här och på zatzy känner byggaren om jag inte fattat helt fel. Den är rejält rostig, tyvärr. :-( Och nej - SBP lär inte se någon skillnad på en 2,3 och en 2,5. Det sitter ju en 2,5 i den svarta, men den är regad med 2,3. Inga problem. Just vid regbes kan det kanske vara idé att ha en 2,3 dock. Då är de ju extra petiga och kollar noga. Kiip Spiiding! |
|
|
Om -02:an är före -75 så borde man få ha (turbo)170hk...det är ju max effekt i den karossen? Polarn fick ner en 350 smallblock i sin -02 men det gilla inte SBP..:)...men den gick jävligt bra. Då fick han bygga om både torped o golv..men det gick. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.