|
|
|
|---|---|
Lindahl |
Någon som har några erfarenheter från dom? Alla kommentarer är välkommna! Mvh Christian |
|
Hej Christian, Om du menar MK bilar... Har en kompis som skulle titta på en 840iA -93 hos dem. Först när min kompis ringde sa försäljaren att de förmodligen hade en service bok och att bil var i fint skick... När min kompis ringde efter några dar till dem igen fick han reda på att det inte fanns någon servicebok. Säljaren tyckte inte att serviceboken var så viktig??? De sa att de kunde göra ett litet M-test på bilen, mig veterligen finns endast M-test och plustest. Detta "lilla" M-test skulle tydligen vara lika mycket värt som en servicebok?? Om jag var bilhandlare skulle jag inte sälja en bil för så pass mycket pengar utan att ha riktig dokumentation till bilen. Mvh //Wille |
|
@BeeMWe |
Berättelser ändrar från mun till mun... |
@BeeMWe |
ändras ^^ |
|
M-Bilar AB finns också, dom är auktoriserade BMW-återförsäljare. Länk M-Maker |
|
|
Hej. Mig veterligen så hade M-bilar i E-tuna problem med konsumentombudsmannen tidigare. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Tänkte spinna vidare på Willes inlägg angående MK Bilar... Jag var sugen på en BMW 740 -92 som de hade på försäljningsuppdrag åt en kund. När jag inspekterade bilen tyckte jag att den såg fin ut förutom en taskigt omlackad baklucka och en spricka i framrutan. Vid provkörningen upptäckte jag dessutom att automaten uppträdde lite konstigt. Men då försäljaren sagt att de skulle göra ett m-test på bilen så tänkte jag att jag skulle vänta med mina synpunkter till efter testet, förutom framrutan som han lovade skulle fixas. Vi bestämde att jag om några dagar skulle skriva ett papper på att om m-testet går bra så är jag tvungen att köpa bilen så att de inte kostat på m-testet i onödan. Då det var dags att skriva under papperet så sade försäljaren att de inte kunde fixa framrutan och att jag får fixa den själv. Ok, tänkte jag, det kan jag väl göra. Sedan kom nästa motgång när säljaren sade att det droppar lite olja från motorn vilket m-testet säkert skulle slå ner på. Detta skulle in i kontraktet så att jag inte kan dra mig ur köpet när m-testet är färdigt. Va fan, tänkte jag. Men det var inget stort oljeläckage och jag tyckte bilen var fin i övrigt så jag gick med på förordet ändå. Någon vecka senare ringer säljaren och säger att det inte blir något m-test pga att de har andra bilar som ska testas och att "min" bil är lågprioriterad. Han hänvisar mig till ett tidigare m-test på bilen, ca 1000mil gammalt. I detta m-test står det mycket riktigt att automatlådan gav ifrån sig ett visst oljud och att det var osäker funktion på körprg. Men då menade säljaren på att det spelar väl inte så stor roll, "man kan få en ny låda för ca 4-5000kr inkl. arbete"! Det enda man behöver göra är att byta olja och filter i lådan så är allt bra igen. De tyckte att det var konstigt att jag hakade upp mig på en detalj som att automatlådan fungerar dåligt!!!! Ingen servicebok eller instruktionbok fanns det heller trots att de lovat att det skulle finnas åtminstone en instruktionsbok. Fy fan för MK Bilar... |
|
|
Hej marcusi ! Om du menar 740´n med den gamla E32 fronten, så står den i mitt garage just nu. Växellådan fixades med bytte till nyare prg.vara i växellådsboxen och den fungerar nu klockrent. Däremot så var (är) startmotorn kass. Rena ryska rouletten när motorn är varm. Skall dock bytas i vår. Rutan fixade jag på glasförs. Dock var de villiga att vid ev. bråk från mitt bolag intyga att den var hel när jag köpte den:-). Men det som tog priset var att den gamla ägaren(förhoppningsvis ej MK) hade bemödat sig att "tillverka" nytt mönster i de utslitna däcken till den grad att corden tittade fram. Mätarställningen får man nog också ta med en nypa salt. MK-Bilar är ju också till lika de som importerade den 1999 (dock genom en "bulvan", nämligen en kvinnlig släkting till firmans ägare). Så de måste ju vara de ansvariga för den konstiga mätarställningen. Dock satt orginal stötdämparna kvar i fram enl. BMW verkstaden när jag bytte (hur länge håller de ?) Nu nästan ett år och drygt 20000:- senare har den fått ett nytt liv med servicebok och omvårdnad. Köp gärna hos MK Bilar, men granska objektet med lupp. Vad låg priset på när du var där (nyfiken) ? |
|
|
PJ, ja det är den jag menar. Jag visste att det skulle gå att fixa/byta växellåda men man kan ju omöjligt veta hur mycket det kommer att kosta. Du hade dock tur som inte behövde byta ut den! Det jag hakade upp mig på var att de tyckte det bara var en liten detalj samt att de hela tiden bortförklarade alla brister på bilen... Jag tycker det låter som att MK Bilar är ännu mindre att rekommendera om de håller på med att justera mätarställningen på bilarna också. Om man köper bil så måste man ju kunna lita på försäljaren i viss mån, vilket man inte kan göra med MK bilar. Priset låg först på 79000 sedan sänkte de det till 72000kr... BMW forever. |
|
|
Lite info. så här i efterhand. Nu är mätarställningen någolunda kontrollerad. Enl. reg. besiktnings pappren så hade bilen gått 143385km :) när den reg. besiktigades i Strängnäs 981210. Enl. BMW's dator så noterades bilen 951023 med 139660 på mätaren. Nästa notering var 960621 med 161010km. Detta borde då innebära att den riktiga mätarställningen vid reg.bes. var ca 24000 mil (räknat med samma årliga körsträcka, 3200 mil). Vad man direkt ser är ju att MK-Bilar skruvat ca 10000 mil. Jag känner mig dock inte lurad, eftersom jag gick in i köpet med känslan att den troligen var skruvad. Men jag tycker att andra skall få ta del av vad de sysslar med. Jag kommer dock att vara ärlig när den ev. säljs och lägga alla pappren på bordet (om de får platts:) |
|
|
En liten fråga till PJ: Hur kontrollerar man mätarställningen i bilens dator? När jag var till BMW i Sala och frågade om detta så trodde de att det inte gick att kolla. Eftersom jag inte har servicebok till min bil heller så skulle det vara kul att kolla upp om mätarställningen stämmer. BMW forever. |
|
|
bumper: Det var MKbilar som hade problem med konsumentombudsmannen. M-bilar är seriösa vad jag kan bedömma. Var en sväng inne på MK-bilar och det såg inte kul ut. Mvh Asken |
|
|
Allvarligt talat, var det bra att de hjälpte till att lura försäkringsbolaget...(eller tänkte om det behövdes) Lätt att förstå vilken nivå de ligger på.... Försäkringsbedrägeri är väl inte bra vem som en utför det.... Det är så våra premier höjs.. Jag hoppas att de flesta lägger det på säljaren o inte försäkringen.. Vill oxå ha kompressor..... |
|
|
marcusi ! Om din lokala BMW handlare inte vet hur han skall gå till väga så kan du be honom kontakta Serviceavdelningen på BMW Group Sverige i Solna. Utdraget kostar 200:- och innefattar uppgifter om noterade mätarställningar vid olika tidpunkter (max 3st) samt utrustningslista. Själv kommer jag forsättningsvis alltid göra detta före ett köp |
|
|
Tack PJ! BMW forever. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.