|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
pnorland |
Tjena alla! Jag bytte till sommar hjul alldeles nyss......ja jag vet att det är jag som blir asvarig för att det börjar snöa nu men skit idet... Vad jag blev fundersam över var att bilen betedde sig väldigt annorlunda efteråt. Den blev betydligt känsligare för hjulspår i vägen i höga hastigheter. Den suger liksom fast i spåren. Har hyfsade däck på.... Någon som har ett förslag? |
|
såvitt jag förstått spårar 225 fram ngt brutalt. Precis samma fenomen för mig. Om bilen däremot konsekvent drar åt något håll oberoende av spår skulle jag bli orolig ;) mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
Hej jag har 235 på min och det är stundvis riktigt vinglit. På vägar med djupa smal spår så är det nästan omöjligt att köra utan att lägga sig på sidan om spåren |
|
|
Hur klarar sig alla leder och sådant på bilen om däcken hela tiden vill "gå sin egen väg" på vägen? Sliter man inte slitagedelarna mycket snabbare än om man håller sig till "vanliga" storlekar? Ibland när man svänger ut från en utfart eller liknande och får brutalt grepp på vägen så undrar man vad dessa sidokrafter gör med bultar, fälg och nav etc... Någon som vet, eller beöver man inte oroa sig? ;-) /Hammar |
|
|
kan bara instämma i att det är stor skillnad i spårkänslighet mellan sommar och vinterdäck! Är vägen spåprig är det rätt jobbigt att köra..men 235 i bredd jämfört med 185 ger också liiite bättre väggrepp :) Visst sliter större däck mer, främst på framvagnen, men det är sånt man får leva med. |
|
| När jag la på mina sommardäck så var det inte roligt längre. Vinterdäcken är 205:or 15 tum, sommardäck är 235:or på 17 tums fälgar. Tycker att sommardäcken är på tok för breda för svenska vägar, nästa gång jag ska byta däck så kommer jag att gå ner ganska kraftigt i dimension. | |
| Hade oxo 225:or fram på BMW:n, gör jag aldrig om. Inget kul på dåliga vägar. | |
| På min 535 hade jag 235 fram och 255 bak och det var ett helvete. På min förra 320 hade jag 225 runtom och det kändes bättre men fortfarande inte super. På 323:an har jag 215/16 runtom och det är SUPER. Det kanske inte ser lika häftig ut som 255:or men det känns bättre och köra bilen. | |
|
jag har 225 runt om och fast det sitter på en lätt e30 är det inga som helst problem att köra som vanligt den enda nackdelen är att man får vattenplaning djävligt lätt kanske har med tyngden att göra |
|
| Vad är en vettig dimension då? 215 är det tillräckligt smalt? | |
| 205 är nog det vettigaste. Många nya BMW'n levereras med 205:or. | |
|
Har 255 bak på min. tyvärr kan jag inte ha smalare däck på fälgarna. 255 är nästan för smalt. men det går. |
|
|
Hade varit intressant att veta vad ni som vinglar på 225 kör med för däckfabrikat. Har själv på 328 225-50-16 Z-klassade "sportiga" Michelin Pilot däck och de spårar inte nämnvärt. Visst, de är spårigare än mina odubbade Nokian vinterdäck (195-65-16) men inte så det blir jobbigt, ens på relativt dåliga vägar. Som referens körde jag relativt nyligen en E36 320 coupe med några obskyra Asien-däck i samma dimension som 328 och de spårade något katastrofalt på en vägsträcka jag regelbundet kör med min Michelin-skodda 328 utan problem. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
235fram 265bak spårigt,bullrigt visst men bra väghållning och det "viktigaste" coolt.Bilen går inte bättre av facelift heller... |
|
|
Jag finner också detta med spårande förvånande. Hade förut en 328i E36, och likt Kristoffer körde jag med 225/50-16 runt om. Helt okänsligt för spår var det inte, men inte heller något som störde nämnvärt. Däcken var Good Year F1. På min nuvarande 330i har jag kört med såväl 205/50-17 runt om som 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. Jo visst känns spåren mer med de bredare däcken, men fortfarande inte särskilt mycket. Skillnaden är ganska liten. Även här Good Year F1. |
|
|
Många parametrar saknas här: Är det någon av er som kört nyare BMW med original t.ex 8,5x17 och 235/45? Inga problem alls, samma sak med en ny MB som jag testade med samma bestyckning. Hemligheten heter rätt ET, och rätt avstämd hjulupphängning, hjulvinklar och intällningar i övrigt. Det är inte bara att skruva på andra fälgar/däck utan att kolla ovanstående och göra de inställningar som behövs. Det är rätt stora skillnader mellan olika däcksfabrikat, för att inte tala om vad lite avvikande ET på fälgarna gör för spårkänsligheten. Jag tror inte många bemödar sig att göra en fullständig 4-hjulsinställning (som inte alls är gratis) med nya hjulen, coolfaktorn får gå före. Då får man också ta nackdelen med spårkänslighet och ev. slitage i förtid på hjulupphängningar. FP |
|
|
Kör 275 bak, 245 fram - PS2, rätt ET, 4-hjulsinställning gjordes i samband med påsättning (av fälgarna alltså;) Bilen går klockrent, inga problem. Känns perfekt. /Lazze Länk |
|
pnorland |
Ja det verkar ju som om en 4 hjul inställning måste göras alltså. Som det är nu är det inget kul att åka. Känns som om man är tillbaka på stadiet med den första bilen man har ägt en gång i tiden en gammal folkvagnsbubbla. Den spårade som en stövare... |
|
Yokohama 539 235/45 17 runt om, har funderat på en hjulinställning men jag tror inte att det kommer att lösa mina problem nämnvärt, den gick ju otroligt fint med vinterdäcken |
|
|
Om man kommer till storlekar som 275 bak och 245 fram kanske de är så stora att den inte känner av spåren i vägen. ;-) hur fick du på dem? Jag tycker att mina 255 bak är precis så de inte går in i bakskärmen. ;-) Har du någon bild på det, skulle vara trevligt att se hur det ser ut. /Hammar |
|
|
Själv har jag 255 fram aoch bak och visst spårar det lite grann, hadde 235 fram och bak förut och märket ingen skillnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.