AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.912

Fartspärr M3 e46

Ma
28
Mackan84
Bmw M3 e46 phoenixgelb
Tja!

Jag undrar vad man ta vägen om man vill ta bort fartspärren på sin M3 e46? Sätter man i något nytt chip som även ge mer effekt eller vad.....?? Själv ligger min fartspärr på ca 275km/h. Vad gör M3:an utan spärren???
Det va ingen dålig glädjemätare du hade:-)...275 mätarfart vid 250 i verklig fart ger en missvisning på ca 10%!!
Utan spärr gör väl bilen runt 290 skulle jag tro,verklig fart!!
På min fd M5 så var felvisningen mycket liten(ca 280 på mätaren vid ca 270 verklig/uträknad fart med hjälp av motorvarvtal samt däcksdim).Det borde ju gå att kalibrera om hastighetsmätaren tycker man...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Det är inte säkert att verklig fart är 250 km/h när fartspärren slår in. Efter vad jag hört så är verklig fart 258 km/h, d v s 3% skillnad. 3% är den felmarginal som tillåts i bilindustrin och BMW m fl tyska biltillverkare utnyttjar vad jag förstår den marginalen för att rättfärdiga en högre fartspärr.

Skillnaden mellan 258 och 275 är ändå stor, visar mätaren verkligen så mycket som 275 km/h?

Jens
Kelleners K.sport S-Modul 285 km/h. Tar bara bort fartspärren.
Länk

Inget konstigt med 275 på mätaren. Min slog av vid 272-273 km/h, lite svårt att se exakt då det går fort ;)

Ska du göra det så verkar Kelleners var dit man skall vända sig. De övriga tuningnissarna ger jag mindre för när det gäller motorer.
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Min mätare visar också runt 270 när spärren går i

Mvh,
Robban
ESS Tuning i Norge kan fixa det åt dig.
Fungerar fint på våran överladdade CSL!
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Har planer att besöka dom i höst.

Mvh,
Robban
Ma
28
Mackan84
Bmw M3 e46 phoenixgelb
Ja, fart spärren går i lite efter 270. Sitter inte och ill-stirrar på mätartavlan i dom hastigheterna.....Är det någon här som har tagit bort spärren eller kör med ett Kellners chip???
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Var uppe i 286 på mätaren och då hade spärren fortfarande inte gått i... och min M3:a är helt original. Det var dock lite nerförsbacke vet inte om det spelar nån roll.
Min bryter också vid 270 snåret...
och här är en som inte har vågat testa spärren......men den bröt inte vid 250km/h
Starre: Du kanske skall med i en tur i en riktig bil utan spärr som definitivt gör 307+ på mätaren och då fanns det kvar förstås ;)
Det är ju lite enklare i TT:n med LED siffror infällda i den minimala hastighetsmätaren.

Om starre ballar ur så är jag frivillig! *vinkar till Micke* ;)

/Sebastian som inte hade råd att försäkra en TT...
273.spärren gick inte i.Synd att han men sin VW PASSAT TDI fick köra om.Då fick man sakta ner.

Dime M
CBM3:

Tack jag tar det som en löfte:))

Har bokat en resa ner till Tyskland(igen)då kanske man ska våga sig på att testa spärren om det nu finns någon:=)))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.