|
|
|
|---|---|
|
Har i olika trådar om serviceintervaller och sett 1200-1500 mil beroende på körsätt och i en annan tråd 1800 liter bensin. Min 540 rullar en bit över 2000 mil innan den gula lampan tänds och då felar ju båda siffrorna ovan med 35-40%. 2000 mil i en 540 betyder i mitt fall 2600-2800 liter bensin. Min körning är nog att betrakta som blandad med lagom blandning stad, landsväg och motorväg och körstilen som aktiv men att utan för den skull vara "full gas i alla lägen". Kan serviceintervallet skillja mellan motorstorlekarna? Kan ju vara att antalet varv motorn snurrar kan vara en parameter. En V8 snurrar ju för det mesta vid ett lägre varvtal. Tacksam för mer kunskap i ämnet och gärna erfarenheter från andra 540-ägare. ___ BMWCS #5157 | |
|
BMW förlängde serviceintervallen från 98 till ca 2500 mil från tidigare ca 1500 mil. Dvs. tidiga E39:or har ca 1500 mils serviceintervall och senare modeller har ca 2500 mils intervall. När man införde serviceindikatorerna hos BMW (för rätt många år sedan) byggde serviceintervallberäkningarna på en ganska komplicerad formel som tog hänsyn till både kallstarter, varvtal och yttertemperatur mm. Men där har man numer gjort en förenkling och räknar bara på mängden bränsle som förbrukas! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det inte så att det -99 blev 2500 mil mellan intervallerna ? /Anders Länk |
|
|
Jag menade alltså att skriva typ vad Johan skrev men var tydligen lite sen.... /Anders Länk |
|
|
Jag kanske bör förtydliga att man införde förlängda serviceintervallen (om jag minns rätt) till årsmodell 99 som kom hösten 98. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för svaren! Det förklarar varför min 00:a rullar dryga 2000 mil mellan service. ___ BMWCS #5157 |
|
stefannorr |
Om dom nu förlängde serviceintervallen med drygt 1000 mil på nyare e 39 från 99,fick dom bättre olja eller annat som kompenserar den ökade körsträckan eller är de egenteligen onödigt kort med 1500 mil mellan servicen? |
|
Vet inte exakt vilka tekniska förändringar som gjordes med motorerna, men man har speciella krav på oljan i alla fall! Det finns två klasser av BMW-longlifeklassning. BMW LL-98 BMW LL-01 LL-01 kan användas i äldre motorer som inte kräver LL-olja eller LL-98. Finns rätt många oljor som är BMW-LL-klassade! Se länk: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.