AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.510

Hur få loss dämparen?

Hallå!
Jag har en 535i -91, och jag har hållt på och sänka den nu, ett stort problem, får inte loss dämparna bak. Jag har lossat de tre muttrarna uppe på dämparen, lossat den bulten som sitter på baksidan, slagit väck brickan som också sitter på baksidan. Men det går ändå inte att lossa dämparen. Antagligen har väl bussningen satt sig (jävla salt). Jag har bankat som bara den men jag lytckas ändå inte få bort den. Vad ska jag göra??

BMW vad annars?
Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Med "bulten som sitter på baksidan" menar du den nedra bulten på fjäderbenet?

Ska du byta dämpare eller bara fjädrar? Beror ju lite på vad du ska byta hur mycket man vågar banka på på dämparen,men värma med gassvets kan ju funka om det är i det nedre fästet den sitter fast.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
Ja, jag menar den nedre bulten....Jag skulle egentligen sänkt den runt om, men det blev väl tydligen bara fram, så nu så ser det ju inte klokt ut...Hade kunnat fått loss dämparen men då hade busssningen gått åt helvete, och då hade det fått blivit två nya dämpare, känns inte så inspirerande.

BMW vad annars?
Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hade själv stora problem med den nedre och fick såga sönder den.
Kanske törs du prova tricket med att lossa bultet ungefär ett varv och sedan köra korta sträckor sakta på gropig väg och kolla emellanåt om den har lossnat, mycket 5-56 på fästet innan.
Har provat detta med stor framgång när jag har försökt få loss vinterhjulen när dom fastnat på naven.
FAF
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Min satt också fast ordentligt. Men jag rekommenderar inte att använda gas, då stötdämpare är känsliga för värme. Ta en burk med WD40 eller 5-56 och dränk hela det nedre fästet. Sedan tar du en stor träkloss och sätt mot stötdämparen och ta sedan en stor hammare och slå tills den lossnar. Funkade för mig.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Man skruvar ut bulten en bit sen slår man på bulten i sidled..eller skruvar ur bulten och sätter ett passande långt brytjärn i hålet och bänder..går inte det så gäller en massiv stång i i hålet som går att slå på i sidled..men det första att slå på bulten brukar gå det är den metoden som används om du lämnar in den på BMW..och det går att värma man värmer inte på stötdämparen utan på godset som hylsan sitter fast i
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
hade samma problem när jag bytte till sänkfjädrar..värme + milt våld gjorde susen.
Jarpan
hej! jag har nyligen tagit lös bakdämparna på min bil det är enkelt. ta bort den med en avdragare. du skruvar in bulten som sitter på baksidan ca 2 varv sen lossar du den med avdragare.
om du värmer ordentligt med en gasolbrännare el. dyl., och sedan slår du med en slägga så går det nog bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.