AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
820

Uppvärmd startmotor

Ty
33
Tyko
323 E30 86:a
Jaha då var det vår = varmare klimat = problem tillbaka.

Har haft denna fråga uppe i sommars. Kanske någon som har någon mer ide´ nu !!
Bilen startar utan problem när den är kall. Det verkar vara startmotorn som inte gillar värme.
Köra jag bilen så att den når full arb temp och sedan parkerar bilen under ca 15 min så att allt i motor rummet värmes upp. Så Händer det inte ett Skit ursäkta ordvalet när jag vrider om tändningen. Startmotorn rör sig inte en mm den är död. Väntar jag ytterligare ca 50 min så att allt hinner svalna lite så fungerar startmotorn och bilen hoppar igång direkt.
Bilen är inte värd många 1000 lappar så jag är inte så jätte intresserad av att lägga ut ca 1500 på att byta start motorn. Då jag inte inte är 100 på att det är den som spökar. Skrotten skulle ha för mycket pengar för en begagnad startmotor.
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Låter ju skumt det där..

Kolla över elledningarna runt startmotorn, annars går den ju att plocka loss och ta isär.. Lite halvtråkigt jobb men..

Bilen till salu annars?
Låter som kolen i generatorn är utslitna. Kostar iofs inte så många kr, du får ta bort startern och öppna upp. Hörs det ett kraftigt klick från solenoiden på startern? Annars är det denna du få kolla, även kontskterna inne i denna kan göra så att själva motorn inte får ström.

FP
Ty
33
Tyko
hm
jag är då inte värden bästa bil mek
jag kan tänka mig att gå på folke:s teori då jag glömde att skriva att det händer ibland att man får hålla i start sekvensen några sekunder innan startmotorn drar i gång.
jag hör inget relä även de gånger bilen startar.
Vad kan man uppskatta att ett sådant jobb skulle kosta ?? (byta kol) tror inte att jag har tålamodet att byt dem själv.

ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
så där var det på min gamla 318 -87 !
startmotorn vägrade ge utslag, men om man knackade lite lätt på startmotorn så gick den igång !
Ty
33
Tyko
Det är inte solenoiden jag har bankat på den !!
Prova skruva isär startmotorn och rengör allt och kolla att det ser fint ut. Det är gratis och brukar lösa sådana problem..

----
Projekt Ascona B: Länk
Ty
33
Tyko
ojay

jag har inte den kunskapen at ta bort och ta isär.
jag skall byta startmotor inom kort skall bara få hem den.
tyko-> det är inte mycket svårare att ta isär en startmotor som att plocka bort den från motorn.

Men om du ändå ska skaffa ny - passa på då att skruva upp den gamla för lärdomens skull. :)

----
Projekt Ascona B: Länk
Pe
146
PevAB
320i -87
är kablarna ordentligt fastskruvade på startmotorn?
oxid?

skruva av kablarna, borsta rent, spraya kontaktspray och skruva tillbaka försiktigt så du inte spräcker plasten.

är värt ett försök!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.