AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.216

Känns en E39 540 slö ?

Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Lite konstig topic kanske, men jag undrar hur hur draget i en E39 540 känns. Jag har inte provat en sådan, för jag känner ingen som har eller er idiot nog till å leka testpilot på säljares bekostning. Att en 540 är snabbare änn min E36 325 i prestanda vet jag. Men känns det? Den är ju rätt mycket tyngre samt mer bekväm och komfortmessig många gånger högre.
Jag kunne tänkt mig en bil som är större, bättre komfort, snabbare (och känns snabbare). Är inte så inne på 3-serien längre för då hadde 330 eller M3 varit ett bra alternativ. I 5-serien känns det bara som att det är 540 och M5 som "duger". M5:an går bort pga ekonomi, så då står jag kvar med 540.

Ni som har kört E36 325/328, M3 och E39 540 berätta gärna om era erfarenheter. Er lite spekulant, men mest nyfiken bara

"Best Man Wins"

Mvh Eivind
E39 540 startar på 2ans växel vilket kan göra att den känns
slöare än en E34 540 om man inte stämplar till ordentligt. Däremot
så går bägge rejält mycket bättre än en 325a, märks mest på att
dom inte mattas av utan dom pinnar på vidare upp och förbi
körkortet. Detta gör dom också även om man har bilen full med
folk och packning.

Dom är ju som du skriver tunga vilket gör att dom i jämförelse med
en E36 kan kännas lite gungiga.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst så känns draget i bilen om man trycker på men storleken kamoflerar en del och man blir många gånger förvånad när man tittar på hastighetsmätare. Upplevelsen i en E36 (328) är mer direkt.

Som druid skriver så märks det också skillnad att 540'n fortsätter accelerera kraftigt till högre fart medan en 328's acceleration mattas av tidigare.

I hastigheter över svensk motorvägsfart så är 540'n betydligt behagligare.

Upplever inte 540'n som direkt gungig men då har jag sportchassi och 17" men givetvis så känns en 328 med motsvarande chassi och däck mer klistrade vid vägen.

___
BMWCS #5157
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Tackar för svar! Precis vad jag ville veta. Den dagen det blir aktuellt, provkör jag en och gör min egen uppfattning på hur skillnaden är.

"Best Man Wins"

Mvh Eivind
den går som fasen!
men det känns nog inte mer..
Åker man t.ex. v40 t4 KÄNNS det ju som en f1a!
Dessa bör väl egentligen inte jämföras då det e sug mot överladdat men iaf.

Underbar bil hur som helst!
6 - växlade lådan är ju trevlig oxå om du gillar manuellt!
Plumber
Håller med samtliga föregående talare... måste bara poängtera att 540in kan kännas ganska slö halva 1:an om man har aut. Men sen kommer den med en jävla fart som inte mättas förrän runt 140 nånting och då tycker man plötsligt att den inte accar nåt... Tills man tittar på mätaren :)
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
När jag åkte 325 klagade alltid sambon när jag körde 20km för fort. Nu kan jag köra 30-40 för fort och hon märker det inte :o). Högfarts accet är klart roligast, den slutar aldrig dra.....

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
Plumber: Slö halva 1:an? Har jag inte märkt ngn av.
Ett jämnt kraftfullt drag från början till slut skulle jag vilja säga.
Ngn gungighet känner jag heller inte av. (kan bero på M-chassi)

/Lazze
Länk
Har haft min i 2 år nu och jag tycker fortfarande att om man lägger i sportläget på lådan och drar för fullt så reser sig nackhåren. Den känns definitivt inte slö. Då har jag ändå tidigare haft en Firebird Formula 400 375hk.
Firebirden var häftig rakt fram men den skulle aldrig någonsin hänga med 540:an på en slingrig väg :-)

Mvh Spider

Bmw är rätt okey!!
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Nä, om 540 är slö har man bra höga krav.
Med 440nm är det bra mos från botten och vidare. :)

kr
17
krille535
525iAT -02
Jag har haft både 325 E36 och 540 E34. Jag tycker det är en jävla skillnad i drag. 540 är bra mycket snabbare och det känns.
Dessutom är den absolut inte gungig. Hur robust som helst.
Har haft 540 e34 och nu e36 328 och 540:n upplevde jag hade ett väldigt mycket bättre acc alla kategorier.

Enda nackdelen var att den var väldigt sladdbenägen på blöt väg då jag saknade antispinn...om det nu är nån nackdel =) Kan ju berott på däcken också såklart.
Plumber
Startar man från 1:an med min bil (alltså man lägger i 1:an med steptronicen) så blir den en aning seg upp till ungefär 3-4000 varv. Detta på grund av att den begränsar effekten på 1:an.
Ba
5
Basta3
540iAT -01
Har för några år sen ägt en 328 -96 men har numera en 540iAT -01. Dessa två bilar är inte i samma härad och då har jag ändå original 16' med 225/55 som ser lite balåongdäckut på 540an. Alla som har provat 540an har sagt "-dra åt h..vete vad det går", "-oh ja jävlar". Det var aldrig någon som sa detta om 328an även om det var en jättetrevlig bil.
Automataren och DSP gör att det startar lite lungnt de första meterna men sedan kommer det bar mer och mer och mer....och det går finfint att köra som en j..vla tattare även i stan, det är bara att stampa järnet och så sköter DSP'n resten och det går ruskigt fort. Jag tyckte själv att 328'an blev lite lätt och svajig över 200 men 540'n ligger och cruisar finfint på maxhastighet i 250. (inte i Sverige självklart för där kör man ju inte en killometer över 110)

/Basta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.