AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.240

Skärmbreddare e28?

ma
2
macherman
518i -86
Tja!
Är lite nyfiken på hur man ska gå till väga om man vill skärmbredda sin gamla e28!
Finns det att köpa lösa skärmkanter att svetsa fast? Eller är det en fråga om egentillverkning? har ett par fälgar som är något breda men gör sig välldigt bra på bilen, sedan har jag planerat en sänkning vid tillfälle!
MVH /Johan
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Hur mkt breddar fälgarna utåt, dvs hur mkt behöver du bredda skärmkanterna?

Rör det sig om en mindre bredning som behövs, då hade jag valt att valsa kanten..man kan få ut dom rätt så rejält (men det kräver att skärmkanten är frisk. Annars så går det åt skogen.

Tyvärr så finns det inte speciellt mkt sådant färdigt till e28an. Det enda jag har hittat är en kille i UK som gör glasfiber breddare till e28an. Dom breddar 55/75mm men det är begränsad fjädrings väg med dom breddarna och är snarlika dom som satt på alpinas race e12a (dvs funktion före form) ett kit ligger på ~£440.
Annars är det bara att ta tag i verktygen, svetsen och tillverka eget...i plåt eller glasfiber.

/Pelle
*B
535
*Bumse*
324td -88
Du kan ju annars försöka hitta originalbreddarna som sitter på M535 bilarna.

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
ma
2
macherman
518i -86
Fälgarna sticker ut någon mm... har satt på 245:or bak. Fram är det lugnt! Tyvär är det lite rost på undersidan av skärmkanterna så jag skulle gärna vilja göra två flugor i smällen dvs få lite bredare så att hjulen inte slår i och få lite ny plåt!
/Johan
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
"Bumse" : Tror ikke E28 M535 kom med noen bredere skjermer enn andre E28'er. Mener alle var 1700mm brede, til og med M5'en. Bare litt annen sporvidde og høyde på bilen. Men jeg kan jo ta feil.

Du tenker vel ikke på de derre pyntelistene i krom som noen biler har montert på skjermbuen?

MVH SKØ
*B
535
*Bumse*
324td -88
Jag kan ha fel, men jag tycker det ser ut som att det sitter nån sorts breddare som inte sitter på vanliga E28:or. Jag tänker inte på dem i krom nej.. =)

Ta den här till exempel:
Länk
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
JO, kan kanskje være enig når jeg ser dette bildet: Länk

Har aldri sett så nøye etter, bare lest spec'en i databladene hvor alle E28'er har samme bredde; 1700mm. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
Dro og så på en E28 M535i i dag. Du har nok helt rett, den har noen slags skjermutbyggere. Ser ikke ut som om de bygger ut mye, men. Bredden på kjøretøyet må da være målt et annet sted, f.eks. ved støtfangerne. Ser av databladene til E28 at 535i/M535i og M5 har 5mm større sporvidde en de andre E28'ene. Så da lærte jeg det. :)
Skärmbreddarna som sitter p m535i är en lös plastbreddare som sätts direkt på skärmkanten

Drifting is fun
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
Hvor mye bygger de ut? Noen som selger disse nå?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Finns att köpa hos BMW. Bygger ca 1cm utåt.

///Jesper

BMWCS #5494
jag har ett helt kit liggandes, men det ska jag ju ha själv.. :)

Drifting is fun
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.