AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
972

Tempnålen över klockan 12...

Hej mintempnål står ngn millimeter över 12 ppå min bil. alltså lite över till höger. men den går aldrig upp emot det första sträcket efter mitten, om ni förstår. Ska inte den ligga exakt i mitten, gör det ngt att den är lite över??? Har bytt kylare på bilen för 2 veckor sen.
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Min har alltid legat lite över 12 som du säger. Har för mig att detta är normalt.

"Best Man Wins"

Mvh Eivind
Ante25
vad är det för bil? är värmen i bilen bra? du kan ha luft i systemet

Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Länk

"Best Man Wins"

Mvh Eivind
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Ingen fara. I Sverige ligger termostaterna på dryga 90 grader,
vilket är ungefär där... importer har något lägre temp. på termostaten..

alfatok....
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Tänk på att det finns felmarginaler ochså,inget är ett perfekt värde.

BMW e lag
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Måste bara fråga:
Hur tittar ni på mätaren?
Från vanlig körställning eller? I så fall är det inte konstigt att mätaren ligger strax över kl 12, det kallas för "paralaxfel". Samma sak inträffar om ngn som sitter på passagerarsidan tittar på tex hastighetsmätare, personen kommer uppleva att nålen ligger under angiven hastighet.
Förövrigt kommer den personen (om den kan se den) uppleva att tempnålen ligger under kl 12.

Men Ni har kanske tittat exakt rakt framifrån vad vet jag.

*BAWORAK*
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Min tempmätare ligger ganska mycke över kl 12. Den står mer närmare kl 13, liten bit från andra strecket. Är det någon fara eller? Då tittar ja rakt på mätaren, inte från körställningen. Den går aldrig över det, och mätaren är inte orolig. Börjar termostaten vara färdig?

B M W - Do I need to say more!

Länk
ngn som kan svara på ovanstående fråga??
tempen skall enligt instuktionsboken ligga mellan det blåa och det röda fältet, inte under inte över! så du kan vara lugn beemlover- fullt normalt speciellt på E34-modellen.
har samma sak på min e36, nålen står ca 1-2 mm förbi mittensträcket! har gjort det sen jag köpte den och idag bytte jag kylarvätska och efter att ha luftat av så blev det samma resultat...detta anser jag vara normalt och sen får man räkna med att mätaren inte visar exakt rätt heller...

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.