|
|
|
|---|---|
| Har en 325-93 som inte gick igenom besiktningen! Lambda värdet var på 1,10 får ligga på max 1,03. Det är även för högt hc och co-halt på den fast inte så jättehögt. Hade i lite k-sprit så de värdena blev på noll men lambdan var fortfarande för hög. Det var inte så länge sen jag bytte lambdan och det verkade inte hjälpa? Bilen är chippad så jag undrar om det kan vara det som spökar? Någon som haft samma fel eller har en aning vad det kan va? Vore tacksam för tips. | |
|
Chipet kan vara orsaken, men mer troligt rör det sig om ett avgasläckage...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| hur mkt k-sprit hade du i? Hade du väldigt höga värden innan eller? | |
| Ja jag hade i typ 50/50. hc:n ligger på 350 och co vet jag bara att den var för hög. Jag vet att när jag hade den hos en kompis som jobbar på en verkstad och kolla värdena så sa de bara att den verkar vara påställd att den får för mkt bränsle? | |
|
Troligtvis en läcka i avgassystemet innan katalysatorn. Då får lambdan fel värden- och ställer om till mer syre eller bränsle. alfatok.... |
|
|
Nu är inte jag något "bensinbilsproffs" men en bekant åt oss köpte en gammal 750 en gång och den hade skit dåliga avgasvärde, allt han gjorde var att byta olja och filter så gick den igenom.. Kan ju vara en lösning om det nu inte är ny olja i den förstås.. |
|
| Var bilen ordentligt varm när du besiktade? Jag hade problem med mina värden oxå..blåste ur den några ggr på en raka och for tillbaka med perfekta värden. | |
|
ny olja, och ordentligt varmkörd motor. be att få varmköra om det inte är bra värden efter du bytt olja. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
| ´Ja bilen var riktigt varmkörd och hc:n och co:n var ej mätbar med 50/50 k-sprit. Men lambdan låg på1,10? | |
|
Tror som Jeppe, antingen läckage på avgassystemet (räcker med ett knappnålshuvudstort läckage) eller trimchipet som strular. Läckaget kan vara både innan och efter lambdasonden. Är det innan lambdasonden sugs det in syre som lurar sonden att ställa om insprutningen, och är det efter lambdasonden/katalysatorn sugs syre in och gör att syrehalten i avgaserna blir för hög vid mätningen vilket tolkas som dåligt fungerande avgasrening... (även om avgaserna är rena och fina men med mer syre än de borde ha) Lambdavärdet som man får vid bilprovningen är en matematisk beräkning av olika gaser och då måste deras inbördes balans vara rätt för att få "rätt" lambdavärde. Så börja med att gå över hela avgassystemet och kolla läckor. Finner du inga sådana, kan man börja misstänka trimchipet och försöka testa med ett originalchip. Vet du om bilen har klarat besiktningen med trimchipet innan? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja det har den men jag tror att lambdan har varit hög varje år har alltid stått 1,03 på bes. pappret vilket är max för att bilen ska gå igenom och k-sprit har jag vart tvungen att ha i vid varje besiktning? Tror inte de har brytt sig så mkt om lambda-värdet förut? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.