|
|
|
|---|---|
|
Mors! Undrar lite...vid normal körning brukar min oljetemp ligga strax under 100 strecket... Körde bilen hyffsat hårt i helgen, Bogesundsvägen.. ;) samt en del i innerstan... Tempen gick då upp till ca 105 grader eller lite mer... Har precis bytt olja till Castrol Formula RS 10 w 60, är denna temp normal, eller går den varm? /K | |
|
Så länge den håller sig under ca 115-120 grader så är det ingen fara, över det så kan oljan börja försämras. _______ //Niklas |
|
|
Oljan i min M kuppe ligger också strax under 100 grader vid vanlig körning och det tror jag att är ganska normalt. Enligt instruktionsboken så får tempen inte överstiga 130 grader. /Andreas _____ Länk |
|
|
Mosse:Startade en tråd för ett halvår sen om exakt samma "bekymmer" när ja bytte till Castrol RS 10W60.Tidigare ägare körde helsyntet XXW40 förmodligen...Tempen låg innan aldrig över 90 men med Castrol oljan har ja lyckats jaga upp den till exakt 100grader med då står bilen still o jag varvar den ca 3000-4000 i nån minut...Vattentempen dock kl 12 hela tiden!Vad ja fick som förklaring är att tempen blir högre iom att den tjockare oljan har högre "inre" friktion....Med andra ord:oljan blir varmare med RS10W60 men smörjningen e ändå lika bra/bättre!!I mitt fall tycker ja att de bara är positivt att oljan blir varmare nu,dock ligger den runt 90-95grader när man har fartvinden som kyler...Har ännu ej testat vad som händer vid "hårdgasning"...Oljan ska ju dock hålla sig runt de 100 enligt de som vet så allt är i sin ordning! "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
På min ligger oljetempen på 85-90grader vid normal körning. Kör jag hårt (vilket inte händer så ofta) så stiger den till 95-100 Grader. Har ännu inte kört den på sommaren, kanske stiger mera då. ///M3 |
|
|
Här är länken: Länk "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Tack grabbar! Med andra ord så är denna olja kanske lite bättre helt enkelt... Nu ska jag ut & se om jag kan komma upp i 110 grader! ;) /Klas |
|
|
M3_LOVER På min ligger oljetempen på 85-90grader vid normal körning. Kör jag hårt (vilket inte händer så ofta) så stiger den till 95-100 Grader. Har ännu inte kört den på sommaren, kanske stiger mera då. Vad var det för ett skämt då??Tycker du verkar gasglad jämt jag.. Marcus Kylén marcus@m-tec.se Länk |
|
|
Nja..det kanske är för att jag gasat dom gångerna när du kommer som en jävla galning i backspegeln:) I m-stad och lidköping där. Då måste man ju...annars brukar jag bara glida omkring faktiskt... Kör inte hårt några längre stunder i allafall.. OCH jag gasar ALDRIG när bilen inte är riktigt varm...tumregel efter att ha rasat motor +allt annat med för den delen på min första bil. ///M3 |
|
|
Efter förra ojleservice som utfördes av Aros bil i V-ås så har jag haft konstant 90grader oavsett hård körning eller inte. Kommer inte ihåg märket på oljan men de påstog att den var betydligt bättre än många stora märken. Har annars kört TSW och kommer då upp till 100 vid hård körning och låg annars mellan 85-90. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
| Aros auto kör med Pennzoil oljor. | |
|
Så var det nog ja, tackar. Verkar iaf funka bra i bumsen. Dock oljeservice-dags igen direkt den kommer tebax från lackeraren. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.