|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Verkar som om förbrukningen är minst sagt varierande bland tds-ägarna. jag vet inte om det stämmer men jag har hört talas om en tempgivare på pumpen som tids nog ger upp med ökad bränsletörst som följd? Någon som kan bekräfta eller dementera? BMW CS #5139 |
|
|
J.L Jag har då inte observerat någon externt monterad givare på pumpen... Annars så har jag nyss kommit fram till mitt slutmål, 110 mil senare, och med cirka två timmars stadskörning (med "inspirerade accelerationer) så har tds:en min dragit knappt 0,72 l/mil. Sååå. 0,7 är nog inte osant vid landsväg. Ett "sportluftfilter" (insats) på det gör nog - med lite tur - 0,65 l/mil. (se mitt inlägg ang. VAG) |
|
|
Nya siffror 130km/h med FH resulterade i ca 0,85 el mer Jag tror min dricker för mkt. Inget direkt fel på bilen. Inga konstiga avgaser. Går hyfsat bra. Startar ordentligt. Har faktiskt inte hunnit kolla luftfiltret. skulle byta men ingen firma jag var på hade det inne ! Hoppas på luftfiltret. ska vara hetl igensatt...mmm hoppas. Ngn som mekat på sportfilter. Kan man inte bara ta ur det vanliga filtret o skruva på ett koniskt filter på snabeln som går framåt? |
|
|
Philip S Köp ett insatsfilter istället om du vill testa sportfilter. Som diskuterat så många gånger tidigare så ger inte sportluftfilter någon effektökning. (om man inte jämför med ett tätt filter, då blir allt bättre) Mitt tips är alltså att satsa på ett standardfilter. MVH /Jonas BMW CS #5871 |
|
|
Philip S MITT tips är att satsa på ett sportinsatsluftfilter (blah =)). Det är vetenskapligt bevisat med egna ögon att det ger en förbättrad bränsleekonomi. Mitt filter var av märket JR. Ska faktiskt köpa ett JR imorgon, till tds:en... Sen LB-regga på Måndag. =) Lite billigare att köra, "om en säg" (Dan, Robinson) |
|
|
Jo alltså jag har haft sportfilter på nästan alla mina bilar. Har märkt skillnad oftast. Tycker att det är bäst med insats faktiskt. Ekonomsikt efter ett tag också! (tvättbara) Men insatsen kostar cirkus 1000kr K&N och jag har kanske eller ngn jag känner har garanterat ngt öppet filter liggande. Skärma av det och leda in luften från orginalhålet mot grillen/ framlysena. Jag har inte ens kollat under kåpan hur det ser ut. Men rent tekniskt så är det väl inget konstigt alltså? Man skulle teoretiskt kunna skippa filtret och ha ett utanför på inloppsröret?? Ska se om jag hinner se över bilen. Konstigt att alla har lägre förbukningssiffror än vad jag har. Meningen var ju att det skulle vara snålt med Diesel. |
|
|
Svårt att hamna lägre än 0,65l/mil med 6 cylindrar, min VW P****t ligger på 0,55-0,65 i snitt med bara 4 cyl. (snyft...). Mvh |
|
|
Min bil har ju en motor med common rail så kanske mitt utalande passar inte här så bra... Jag bor i gbg och kan köra mellan 0,7 och 1,2 liter milen. Mest beröende på mitt humör. Ofta ligger jag runt 1 liter. Men med min audi quattro 2.8 drog jag runt 1,5 med samma körstil. Min förklaring är att kanske de lite mer sportiga förare väljer bilar som BMW och kanske därför derass bilar drar mer bränsle. :) |
|
|
Min tds -93 touring med automat ligger under 0,8 vid långkörning (till norge från stockholm, alltså inte bara motorväg). Då ligger jag 30 över laglig fart hela vägen. Med lockup ligger varvet otroligt lågt (1500 vid 100km/h) men man får ibland släppa upp gasen för att lockupen skall gå i och sen gasa på försiktigt. Jag tror att det inte går att köra lika snålt med farthållare som inte har samma känsla för att behålla lockupen i. Jag är nöjd med förbrukningen för vi talar ju om en bil med stor motor som innebär säkra omkörningar på de smalare och krokiga vägarna som jag just nu behöver köra på. Dock: Jag skulle vilja ha möjlighet att låsa lockupen mer. Är det någon som vet om man kan programmera om automatlådan så den inte växlar ner så lätt. |
|
|
Min golf tdi kombi (1380 kg)med automatlåda drar 0,6. Men jag hade gärna haft en 6 cylindrig diesel för vw-motorn har väldigt oharmonisk gång. Ingen "laufkultur" precis.... Angående lockup så stelkopplar alla automatlådor senast i sista steget. Annars hade det kostat mycket soppa!! Vissa lådor stelkopplar drivlinan i varje steg: ett slir- och ett stel-läge i varje växel alltså. Mest tyngre fordon dock. Stelkopplingen ska inte gå in förrän in- och utgående axel har samma hastighet. Achtung, ein zerstörer! Tauch! |
|
|
Hej alla Mitt luftfilter var mkt mkt mkt igensatt ! Misstänker att soppafiltret också kan vara i liknande skick! Fick göra en nödlösning och kapa bort "luddet" och blåsa rent filtret så gott det gick. 130km/h samma sträcka som innan resulterade i 0,77/mil. Halmstad -Götet Har kollat nu hur jag ska få i öppet filter. Får återanväda gummipackningen från originalfiltret så det sluter tätt i orginal burken. Sen bara smälla på det konade på originalröret och skärma bak mot motorn med ngt lämpligt. >Camata Gick det bra med din LB reg? Hur monterade du ditt JR filter? - Phil |
|
|
Något som fick min bil att gå 10-15 mil längre på en tank, var när jag för ett par år sen gjorde en optimerande mekanisk inställning av fördelarpump och kamaxeln. När kamskedjan slits och åldras genom åren , så töjs den ut och blir lite längre. Då ändrar sig inställningen på pump och kamaxeln till att inte längre vara optimal. En dieselmotor lever på att detta är optimalt. Inget som elektroniken kan kompensera för. Jag gjorde detta på bmw. Vet att dom blandannat sätter fast kamaxeln i en fixtur och sedan vrider kamdrevet till rätt läge på den koniska axeltappen utan styrningar. Minns inte vad detta kostade, men det var inte mer än att man ganska snart kör in det gnom bättre bränsleekonomi. Att bilen dessutom blir piggare är en bonus! Min bil hade då gått runt 22000 mil när jag gjorde detta. Nu har det snart gjort 32000 mil and stil going strong! Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Philip S LB-regningen gick utomordentligt. Startade en tråd om det, som tenderade i en halvintressant diskussion. Heter "LB-reg, done!". Mitt JR-filter är av insatstyp, så en vidare monteringsanvisning är väl inte befogad..? =) |
|
|
På min bil är det ett c:a 3mm skumgummi limmat ovanpå luftfilterinsatsen, varför? Jag tycker att då borde det ge mer motstånd= mindre effekt? Är det någon som vet eller har någon förklaring? Göran |
|
|
På min var det inte skumgummi utan typ fiberhår... fick riva bort det.... massa skit... Fiberhåren tror jag i alla fall inte minskar luftflödet nämnvärt! grovfilter typ för löv möss o sorkar så de nte lägger sig tätt mot pappret kankse. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.