|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har satt i en ny motor och använder L-jetronic. Motorn går väldigt bra, men jag har några problem: När motorn är kall får den alldeles för mycket bränsle. Jag har kopplat ur kontakten till kallstartsspridaren och då går det bra, men jag vill gärna ha lite mer koll på varför den får för mycket. Efter undersökningar på nätet har jag kommit fram till att kallstarten styrs av "auxiilery air valve" som sitter under insugningsrören, men hur den fungerar är fortfarande lite oklart för mig. Tomgången är hög (ung 2000) fram till motorn har blivit helt varm, då går den ner till 11-1200, men ibland går den upp till 1800 även med varm motor. Vad jag förstår finns det endast två justeringsskruvar på L-jetronic. Den ena som sitter under spjället justerar något(?) och den justeringsskruv som sitter under LMM justerar co-halten vid tomgång. Jag upplever även att vaacumet inte är så bra. Frågorna blir då: Varför får den för mycket bränsle vid kallstart? Hur justerar jag tomgången på bästa vis? Bästa sätt att ställa tändningen på? Man skall tydligen plugga den ena vaacumslangen till fördelaren, gasa till 1800 varv, och ställa tändningen 18 grader(???). Jag är inte riktigt med på den förklaringen. All hjälp mottages med stort tack. Ps Motorn är en m30 borrad 2xoversize och blueprintad. | |
|
1) ...justerar något(?)... justerar du tomgången med. Med den släpper du förbi mer eller mindre luft förbi spjället! Kan du inte ställa ner tomgångsvarvet tillräckligt mycket är spjället för mycket öppet på tomgång (eller tar motorn tjuvluft någonstans. Tex öppen tillsatsluftslid). Vet du inte hur spjället skall ställas in kan jag skicka bild på det till dig! 2) Tillsatsluftsliden (som jag tror det heter) som sitter under insugningsrören tycker jag inte alls fungerar bra! Mycket viktigt är att det cirkulerar varmvatten från kylaren genom den annars tror motorn att den är kall och motorn får mer luft och mer bensin. Då blir det tex för hög tomgång vid varm motor. På min 3.0S -72 med L-jetronic fick jag aldrig cirkulation av varmvatten till tillsatsluftsliden hur jag än bar mig åt. Jo förresten med en elektrisk bensinpump som cirkulationspump gick det men "bensinfiltret" i pumpen satte igen sig hela tiden av skit i kylarvattnet. Jag löste detta genom att: - sätta dit en nyare tillsatsluftslid (BMW-nr 13 63 1 272 103, BOSCH-nr 1 280 140 124. Sitter på 528i efter 09/79 samt 535, 728, 735,628, 635 och 525) och slapp alla krångliga (och dyra) luftslangar och vattenslangar till den. Denna luftslid matas med el hela tiden när tändningen är på. Denna ledning får man dra själv! - Jag köpte ett nyare termostathus från en skrotad bil där uttag fanns för alla temperaturgivare som på en 528i -77 eller 3.0Si sitter på tillsatsluftsliden samt dessutom givaren till temp.mätaren som redan från början sitter där. Efter denna operation har jag inte haft några problem med detta alls! 3) Kallstartventilen styrs inte av tillsatsluftsliden "auxiilery air valve" utan av termotidkontakten. Den ser till att kallstartventilen sprutar in extra bränsle under olika lång tid beroende på hur kallt det är. Tex om det står på den 15 grader C och 8 sek betyder det att över 15 graders temperatur sprutar det inget alls och vid -20 grader sprutar det extra bränsle i 8 sekunder efter start. 4) Tändningen ställer du in så att du: - tar bort båda vacuumslangarna från fördelardosan samt pluggar dom så att motorn inte tar tjuvluft - höjer tomgången till 1800 rpm - ställer in fördelaren så att du ser kulan på svänghjulet vid den gjutna pilen i hålet (genom vilket du ser svänghjulet). Ganska precis bakom startmotorn ser du hålet i aluminiumkåpan över svänghjulet. Kolla in denna manual! Den är visserligen till en gammal VW men alla ohm-värden och principer är exakt lika med våra L-jetronicmotorer. Med denna kan man själv med enkla medel säkert fixa 19 av 20 fel på sin insprutning! Länk Med denna manual kan du kolla att tex alla temperaturgivare är riktiga Sök också på "L-jetronic" på nätet och du skall hitta massor av nyttigheter. Per L |
|
|
Puss i ljumsken på dig Per!!! Tips 1: Gärna bild på det. Inställning av spjället; innebär det även den svarta kontakten på sidan? Tips 2: Guld värt!! Tips 3: Om termotidkontakten(var sitter den?) är felaktig, innebär det då att den öppnar hela tiden? Det verkar som den är öppen i två tre minuter på min. Tips 4: Bara att tacka och buga. TACK ;-) |
|
|
1) Mailar dig bild på detta. Om "svarta kontakten" som heter trottelkontakt (Throttle Valve Switch) klickar du på länken ovan och går in på sidan 21 så står det hur den skall ställas in. Hör av dig om du behöver mer förklaring Här är en alternativ länk som avhandlar samma som länken ovan Länk 3) Termotidkantakten är inskruvad i tillsatsluftsliden under insugningsrören. Det du ser är ett rätt stort 6-kantsgrepp (för 24 mm nyckel) i mässing och med brunt plasthölje till elkontakten. På sidan av kontakten står förutom BOSCH-numret och litet annat även tex 12V 40W på en av nyckelgreppsytorna och på en annan 15°C 8 sek. Du kan själv kolla den genom att lägga den i frysen (-20) i ett par timmar samt släppa ström genom den (tex koppla in en 30-40W-glödlampa). Då skall glödlampan lysa ca 8 sek och sedan slockna om det står 15°C 8 sek. Lyser lampan 2-3 minuter är det fel på kontakten! Per L |
|
|
Var visst litet otydlig i beskrivningen ovan om hur man ställer in tändningen! Kulan ser du bara om du kopplar en stroboskoplampa på tex cylinder ett:s tändkabel och lyser på hålet med den gjutna pilen. Kulan på svänghjulet skall "stå still" vid den gjutna pilen vid 1800 rpm när tändningen är rätt inställd. Om kulan "hoppar" mycket fram och tillbaks så har du förmodligen något problem med fördelarens centrifugalreglering Kulan kan vara svår att se. Måla den i så fall vit så syns den bra. Det är inga problem att komma åt kulan genom hålet med en smal pensel. Per L |
|
|
Var visst litet otydlig i beskrivningen ovan om hur man ställer in tändningen! Kulan ser du bara om du kopplar en stroboskoplampa på tex cylinder ett:s tändkabel och lyser på hålet med den gjutna pilen. Kulan på svänghjulet skall "stå still" vid den gjutna pilen vid 1800 rpm när tändningen är rätt inställd. Om kulan "hoppar" mycket fram och tillbaks så har du förmodligen något problem med fördelarens centrifugalreglering Kulan kan vara svår att se. Måla den i så fall vit så syns den bra. Det är inga problem att komma åt kulan genom hålet med en smal pensel. Per L |
|
|
Hej Per Jag har sålt bilen och den nya ägaren är väldigt intresserad av beskrivningen du skickade till mig. Om du har möjlighet, skulle både jag och han bli glada om du skulle kunna skicka den igen. pompeq@home.se Vänliga hälsningar Pontus Q |
|
|
Jag kommer faktiskt inte ihåg var det var för beskrivning du fick från mig! Kan du ge mig några ledtrådar vad det stod i beskrivningen! Kan det vara den där jag beskriver hur jag byggt om från förgasare till L-jetronic insprutning på min 3.0S? Per L |
|
|
Hej Per Du skickade fantastiska bilder från ditt motorrum med inritat vad som var vad för att ta bort tillsatsluftsliden. /Pontus |
|
|
hej... kikar in lite här snabbt utav nyfikenhet...Per L du verkar kunna en del om L-jetronic och kanske har stött på mitt problem som jag har på min E3 3.0si...Bilen vägrar att varva ut ordentligt om man gasar fullt...den kan även tacka nej till lite belastning ex lite gas i uppförsbackar osv... jag har bytt allt i tändsystemet och justerat in tändningen...kollat efter tjuvluft osv...en massa rutin kontroller så att säga...det som är min nästa fundering är om bränslepumpen matar för dåligt med bensin...den håller 2 bar i tryck men det kanske är lite lite... är tacksam för svar... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 BMW SC #411 |
|
|
Henrik.A: Om du kollar i mina länkar ovan (till L-jetronic) ser du att trycket skall vara 2,2-2,6 bar. I min bil ligger det på 2,5. Det kan vara en orsak. Igensatt bränslefilter kan vara en annan orsak! Kolla i felsökningsschemana i länkarna så hittar du flera andra tänkbara orsaker! Har du en 75:a så är det troligen inte L-jetronicinsprutning på den och då får du söka på nätet! Där finns motsvarande felsökningsscheman till din insprutningsvariant (D-jetronic tror jag du har i så fall) Har du luftmängdmätare så är det L-jetronic. Pompe: Jag skall kolla men jag är inte säker på om jag har dessa bilder kvar! Per L |
|
|
ok...misstänker att det är bränslet som strular...min ligger ju konstant på 2 bar aldrig över eller under... jag kollar den länken sen så får jag undersöka lite och laborera med andra pumpar... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 BMW SC #411 |
|
|
Pompe: Jag har tyvärr inte kvar det du efterfrågar men ge mig en beskrivning av vad du vill ha eller vad i bytet från förgasare till insprutning du är intressedrad av så fixar jag det! Jag har också en kort verbal beskrivning av vilka prylar jag använde vid min ombyggnad! Din E-mailadress behöver jag i så fall också ("förr i världen" fick man fram den enkelt här på forumet men nu lyckas jag inte) Per L |
|
|
pompeq@home.se Maila mig så får du adressen till killen som jag har sålt bilen till. Tack. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.