|
|
|
|---|---|
|
Har en 520 -95 (E34) som har rullat 17`mil. Inte helt förvånande så klonkar det i framvagnen. Jag vet, det finns massor av inlägg om detta, men vad ska jag börja med att byta ? Jag har bytt krängningshämmarstagen utan förbättring. Klonket låter dovt och endast när man kör över typ brunnslock eller liten trottoarkant i låg fart. Det låter inget när man gasar, bromsar eller svänger. Finns inga vibrationer i bilen. Snälla , innan man börjar byta på måfå ge mig ett tips vad jag ska börja med.. casterstag ? stötdämpare ? fjäderbenslager ?? Henrik | |
|
Hej Henke! Exakt så har jag, och råkade veta att mina dämpare var dåliga, dock gungar inte bilen, men när jag tog ur framdärparna, var de totalt slut, inte en droppe olja eller gas kvar i dem, de bara föll ihop... Så kolla dina dämpare du.. |
|
| Jag hade samma symtom när bakåtsträvaren var glapp på höger sida! | |
|
Hej! Jag hade exakt samma på min, och då bytte jag de s.k. casterstagen på båda sidor som har många olika benämningar. Klonket försvann bums! |
|
| Byt stötdämpare | |
| jag tror till nästan 80% att det är bakåtsträvän som är kass på din bil. Jag har samma problem på min, ska snart byta. Så förbaskat dyrt bara. | |
| Håller med blizzet, böt casterstagen på min förra -94 tyst vart det och inte dyrt heller. | |
|
Mina stötdämpare ska nämligen bytas nu, de är kassa. Men de orsakar inget klonk. Så jag är som jag sa innan ganska säker på casterstagen. Good Luck! |
|
| Kolla styrstagen. De kan orsaka sådana oljud. | |
|
Tack för alla svar. Det lutar väl åt att jag börjar med stötdämparna. Finns det något sätt man kan kolla om det är stötdämparna eller casterstagen eller fjäderbenslagringrinarna ? Inge kul att köpa nya stötisar för 2000 pix för att sedan komma på att ngt annat är slut. Henrik |
|
|
Alltså, jag tycker INTE du ska börja med stötdämparna. Det är ju det dyraste och minst troliga enligt mig. Börja med stagen istället, är ju inte mkt pengar. Är det då inte dem är det ju bättre att ta dämparna då. Gör du tvärtom har du ju lagt flera tusen på dämpare i onödan.... |
|
| prova byt pendelstagen först... billigast så, min klonka oxå i fram vagnen bytte dom sen blev den tyst , men men efter de har man ju bytt dämpare casterstag, styrleder o fan vet allt =) | |
| Hej kolla styrhammarstagen el stagen om finns i framvagnen man brukar kunna känna om de glappar mkt åk till okq8 o kolla det det sksa inte kunna vridas på sidan hur mkt som helst detta är vanliga symptom då en har gett sig el båda mvh | |
|
Låt någon felsöka för några hundralappar! Mycket billigare än att byta ut en massa bra delar i onödan!!! alfatok.... |
|
|
Alltså vad är vad? Vilka är samma sak?? Casterstag Styrhammarstag Pendelstag Bakåtsträvare Förklara tack... |
|
Stingrayracing |
För att eliminera något utan kostnad kan du ta bort staget till krängningshämnaren och sedan sticka ut och åka lite försiktigt. Det gjorde jag och felet var kvar. Bad en kompis att stå och gunga bilen med ena handen under skärmkanten och den andra på ovansidan av skärmen, så att det skulle bli lite lyftkraft på kärran också, och då klonkade det (vad jag tyckte) längst upp på fjäderbenet. Trodde då att det var fjäderbenslagringen och plockade bort fjäderbenet. Det visade sig att stötdämparen var lätt som en cykelpump att dra in och ut. Böt stötdämparen och la inte ut en massa pengar på onödiga delar. Jag har dock en E39:a. |
|
Hmm kan inte alla benämningar på stag o så riktigt, men när jag köpte min så var det ett "klonkande" ljud i framvagnen. Misstänkte att det var krängningshämmarstag alt spindelled, så det gjordes en bildiagnos hos bilprovningen, och de konstaterade att det var en spindelled! Har du nära till bilprovningnen kan du ju gör en trafiksäkerhetstest (tror det kostar 300:-) så kollar de framvagnen med sina skakplattor (brukar vara ganska effektiva), och du kan ju prata lite snällt med han som kollar så kollar han säkert extra noga på framvagnen åt dig! ha det gott |
|
|
Har samma fenomen på min e34...nybesiktigat med muntlig kommentar från dem att "det skramlar som f-n men inget är fel" och sedan gjorde jag en framvagnsinställning, eller snarare kontroll eftersom även dom ansåg allt OK (förutom ljudet). Dom brukar ju annars kunna hitta fel, speciellt om det är en framvagnsfirma som erbjuder reparationer oxå...väldigt duktiga på idéer typ. Det dova klonket kvarstår....så min gissning skulle vara stötdämparen eftersom ingen kan hitta nåt glapp på min e34 iallafall.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.