AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
847

Startproblem 320i -85.

sl
56
slackern
320i -85
Hej igen,

Skulle just in och besiktiga den nyinköpta här. Den har gått och startat perfekt sedan jag skaffa den i förra veckan. Hissade upp den höger fram imorse och bytte högra yttre styrleden (det gick mycket smidigt och var gjort på en kvart, kul när det är lättmekat).

Klar med detta och glad i hågen varmkör jag den och till slut bara dör motorn, när jag ska starta den igen så går den en stund och sedan stendör den igen. Följande försök att starta resulterar bara i att den småtänder och vill igång men den kommer inte, låter den vila 5 min, provar igen, då hoppar den igång igen bara för att stendö efter en minut, provar att starta direkt efter den stannat, och då "småtänder" den igen men vill inte hoppa igång.. väntar 5 min, startar, går en minut och stendör... =)

Så där håller det på, någon som känner igen detta? Säkringarna är hela, bensinpumpen går igång, (i.a.f. när man vrider på tändningen så hör jag den gå i igång och stanna, vilket jag antar att den ska göra). Kan det vara något relä till bränslepumpen, och i.s.f var sitter det?

Bilen har gått 13000, ideér mottages tacksamt.

mvh
/chrille
Jo
20
Johan_L
320i -99
Låter som när soppafiltret satte igen på min gamla volvo... det sipprar fram lagom lite för att få snurr på motorn, men sedan räcker inte flödet och den dör. Dock lätt bytt och ganska billigt, om det nu är det...
sl
56
slackern
320i -85
tja, tycker man skulle märkt några symptom på detta redan tidigare då isåfall, jag drog ut den på växlarna och gick perfekt, var inga fel på soppatillgången där. Detta började efter att jag hissade upp den höger fram, startade den även när den stod på det viset upphissad, och då dog den första gången. Efter det så fortsatte den krångla, nästan som om den inte tålde den behandlingen. =) man kliar sig i skallen...
Jo
20
Johan_L
320i -99
Hmmm... ja det enda som talar för min teori då är ju om någon skit släppt i samband med hissningen, eller någon slag/rör kommit i kläm... men det låter lite långsökt...
Jo
20
Johan_L
320i -99
Eftersom jag skriver så illa på mitt t-bord så menar jag givetvis "slang" när jag skriver "slag"... ;-)
sl
56
slackern
320i -85
Ett filter kostar inte så många spänn, vi provar det får vi se vad som sker.
Ty
33
Tyko
323 E30 86:a
Kolla rotor/fördelare
min 323 E30 betedde sig på liknade sätt.
fattar än idag inte hur bilen kunde gå över huvudtaget !?
Efter att ha sett rotorn.!!
sl
56
slackern
320i -85
Har monterat nytt bränslefilter, bär sig likadant åt som jag beskrev tidigare, så det är var inte orskaen. Provade även med startgas för att kolla om den tänder som den ska, det gör den, så länge den får startgas går den perfekt. Så det handlar i.a.f om bränsletillförseln på något höger. Får kolla fördelaren imorgon men, eftersom den går som den ska när den tvångsmatas med startgas, så är det väl inte troligt att det är där felet ligger heller.

Får intryck av att det är något elektriskt tjosan med insprutningen som fått tuppjuck, jätteskoj grejer det. NOT! :(
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
jag hade EXAKT liknande problem, kallstarts ventilen som racklade, köpte ny på skroten och bytte och sen startade den som en klocka!
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
nämen nu blev det lite galet, läste nog inte igenom ditt problem riktigt, trodde du hade problem när den var kall =) lite sömnig i ögat vid den här tiden
sl
56
slackern
320i -85
Ja ni, börjar bli ledsamt detta. Samma sak idag efter att den stått över natten, startar perfekt och går typ 1-2 min sen dör den, och sedan vill den nästan igång när man provar igen. Vad är det som får den att gå i 1-2 min efter att den stått ett tag.. eller rättare sagt, vad är det som får den att *inte* gå över 3 min...??

Kallstartsventilen fungerar, men inte den del av insprutningen som normalt sköter jobbet? kan det vara så?

Vet inte ens var jag ska börja leta! Och nu står såklart batteriet på laddning... *suck*

Sånna här saker händer inte bara, lite som att skifta från vinterdäck till sommardäck och så lägger motorn av, liksom hallå.... =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.