AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
717

Vanosproblem M3 3,2?

Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Hej alla ni som kör M3 3,2!
Jag har läst att det är mycket fel i vanosen
på 3,2 motorn,därför tänkte jag be alla
med den M3:an att skriva om det.
Skriv om ni har haft problem med det eller inte!
Jag själv har inte stött på några fel.

M3-97
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En polare har haft två fel på vanosen på sin. Andra gången tog bmw det på garantin dock. Bilen hade gått 10k första gången och 11k andra gången. Bilen var en 3,2 -96
MM:Om du håller ner CTRL-tangenten samtidigt som du trycker på bokstaven f så får du automatiskt sökfunktionen aktiverad, det ger dig möjlighet att hitta alla "vanos"inlägg.
Ace
hej!!

efter att jag har läst alla inlägen om vanos problem här så kände jag att jag var tvungen att snacka med några som jag litar på om detta nämligen BMW och enligt BMW i Gbg så har dom bara haft en enda bil med detta fel på och då var det bara missljud och det gick på garantin ... så hur vida detta är ett vanligt problem eller ej det vet jag som sagt inte men det verkar ju inte så hos BMW

mvh Ace
Grusse
Jag vet en kille som nån o-ring pajade i vanosen på en 3,2:a, men det var bara att byta oringarna så funkade den igen.
Detta hände dock precis i startögonblicket så han stängde av motorn på än gång. Hade han åkt med bilen så hade det troligtvis blivit ett rejält haveri!

Ibland har man tur också :)
Har själv en M3 3.0, enkelvanos.
Är det fler som upplever att det slamrar från motorn några sekunder efter start ? Vad beror detta slamret på ? Normalt ? Ofarligt ?

/Robert
Pe
19
Per S
730ia-89
Hej!

Min 3.0 är inte heller helt tyst efter start men blir det efter, som du säger, några sekunder. Jag vet ärligttalat inte om det är Vanosen eller hur den fungerar hydrauliskt ? det är ju rimligt att det tar en stund att bygga upp trycket i den eller är jag ute och cyklar ?
Förmodligen så är det nog bara så att i erat fall så har den inte fått upp oljetrycket än, eftersom att det blir tyst efter några sek....men jag minns att någon skrev att vanosen jobbar med ett tryck på 190 bar vilket låter väldigt högt tycker jag, så det förvånar mig inte om dom skulle bli att läcka olja.
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Det är sånt här snack som ger myter och skrönor, när jag köpt min M3:a så sa en vän att han läst på nätet att kamkedjan skulle bytas efter 10k kostnad 20000kr, jag sov inte på flera nätter men åkte till BMW och frågade, dom har alldrig bytt en kamkedja eller drivning, ej heller Vanos på en E36 som är servad enligt schemat eller mer.
Kontant, du har så rätt så. det kanske är tex 3st som skrivit att just dom har haft problem med sin M3a, då sprids det sen eftersom då har massor med folk "hört" att det ofta är problem med tex vanos, precis som det är med att "alla" 3,8or havererar.
Ibland har folk tendens att överdriva med saker och ting och så verkar det va med vanosen på M 3-or för så fort det låter det lilla minsta tror man den är sönder och lite ska det låta enligt verkstäderna själva !
Mitt råd till alla er är ha bra olja i motorn till att börja med för visa verkstäder slänger in nästan vad som helst och ofta sån skit som man har i "vanliga bilar" ! Fråga vad det är för olja de använder och är det så att den inte upfyller bmw-s krav köp den som gör det och låt är inte övertalas om hur det bara är dyrt osv.
Jag ska dra en exempel som har hänt mig för ett tag sen på VW-s verkstad i Växjö .
De skulle göra service på min Golf GTI Turbo och när jag frågade vad det är för olja de har slängt i motorn svarar de först att de inte "vet" för att sen komma fram till att det är vanligt mineral olja 10w 30 och att det upfyller VW-s krav !??
Kontant:)

Håller med dig fullständigt. Låter ofta så dramatiskt. Att E36 M3 skulle ha en massa motorproblem blev jag först upplyst om på denna sajt. Aldrig hört om några fall förut. Kamkedjan är ett annat orosmoment. Har läst på denna sida att kamkedjan ska bytas allt mellan 5000mil -15000mil, men jag har också frågat av mekaniker och deras svar har varit ett en kedja är oftast motorn ut, och byts endast om den börjar rassla. Kamremmar är sen situationen en helt annan med,. och jag tror att många lekmän kanske blandar ihop dessa? T.ex kan ju inte en kamkjed hålla 30.000mil om den var avsedd att bytas vid 15.000mil?

Så, jag tycker att man först och främst skall gå efter sina egna erfarenheter innan man tror blint på andras.

BMW har ju inte direkt ett rykte som att tillverka dåliga motorer. Sen om ni går och köper er en beg. M3 som förre ägaren hade konstant hjärnblödning och inte servade sin bil efter boken, eller trodde att han köpt en formel1 bil kan man bara förvänta sig problem.

Somliga skriver att vanosen endast hållit en tid efter att BMW har bytt den till ny, då kan man ju verkligen börja ifrågasätta BMW mekanikernas kunskaper om att byta vanosen? Det kanske blivit felmonterad? Därav haveri. Ex. på märkesverkstäder som suger. -VOLVO. Hade en T4 innan bytte till M5, Den var på vanlig service, olja, stift m.m. Killen som bytte stiften lade stift efter stift i hylsan till "luftpistolen" och drog fast dom som om han hade dragit fast hjulbultar. Resultat? Stiften var alla snett indragna, jängorna förstörna, samt stiften var inte i sin rätta position. Kunde ha sabbat hela motorn. VOLVO tyckte sig inte vara ansvariga, men 130kg muskler senare, erkände verkstadschefen sin felbedömning av situationen och beställde nytt topplock. Inte nog med det, sedan beställde dom fel topplock. Finns en lättrycksturbo kallad 2,0t av volvo s40. Fråga inte mig men dom fick fel topplock att passa på T4 motorn. Och efter att motorns effekt minskat kraftigt kollade volvo igen upp detta, -oj då, var deras svar.

Så inte tror jag att BMW's mekaniker är så mycket bättre... Man kan också ifrågasätta märkesverkstäder det är min point.

Tack för ordet!

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Ja visst kan man det Bayerische, men du har nog råkat ut för en praktikant eller liknande på Volvo, för så dum kan väl en erfaren märkesmek inte vara ändå?

Jag jobbar själv på saab och visst kan det hända grejer som leder till backjobb, jag kommer i håg att en av våra mest erfarna mekar lyckades få en Omega v6 24v att haverera efter ett kamremsbyte, det var då så att gummilisten till kamremskåpan inte satt riktigt fast i nederkant och sögs in i remmen så att den kuggade, hemskt naturligtvis en motor gick väl på runt 70k. men jobbet var riktigt gjort det var bara det att han inte märkt att kåpan var skadad.. nu limmar vi listerna om dom är lös annars blir det kåp byte.

men det som du råkade ut för är ju ren dumhet och får naturligtvis inte förekomma.
bl
2.294
blixten
325i -88
Har alltid fått tillbaka min bil med nya fel efter att den varit inlämnad hos bmw. Alltså lämnar jag den inte där längre.
Fel som BMW hittat eller orsakat??
bl
2.294
blixten
325i -88
Fel som inte fanns på bilen när den lämnades in.
pa
36
pacmax
BMW M3 -96
Bästa är att lämna in bilen på Auktoriserade verkstäder, bmw osv. dels för de vet de håller på med oavsett vad ni skriver här, that´s facts. Jag lämnar in min bil på en firma som är specialierade på att trimma BMW bilar, det är 2mekar som repar bmw också åt BMW, de kan M-bilarna utan och innan, på en "vanlig" bmw verkstad är det kanske samma "kundkontakt" så på så sätt känner de ju inte samma ansvar, det ska gå snabbt osv....När jag lämnar in min bil, vilket jag gjort nu ( blev stulen ) det går på försäkringen javisst, men jag sagt så ha bilen så länge ni vill se till att det blir riktigt gjort stressa inte väg och gör något halvdant.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.