|
|
|
|---|---|
|
Är väldigt sugen på den senaste generationen 3-serie (E46?) Skall man satsa på en fyra eller sexa? Är rädd att BMW:n kommer sänka ekonomin för mig. Är de så dyra som "alla" säger? Vad får man ge för en 318 alt 320 (4-d) av 2000-årsmodell? Vilka modeller skall man passa sig för? Vad är ligger dom i pris? Importerat är ej intressant! Tacksam för svar! Mvh Mackan | |
|
6:an är helt klart att föredra. Min 320i -99 köpte jag för ca ett år sedan då den gått ca 9500mil för 145.000:- med allt lull-lull som går att få. Är den så dyr som "alla" säger? Ja och nej. Så länge den inte går sönder är den jättebillig. Det som är viktigt är hur den körts av tidigare ägare, vilket kan vara svårt att ta reda på. Att all service har gjorts som den skall. Det finns en hel del annat att titta på också... Jag kan klart rekomendera en E46 med en sexa. Hur det blir med ekonomin kan jag inte sia om... det beror ju också på vad Du tycker att det är värt ;-) |
|
|
Jag har en 323Ci och den största skillnaden från vår förra vår förra bil (Nissan Almera -00) är bensinen och försäkringen. Vår Nissan drog ytterst lite bensin (0,6-0,8) medans BMWn drar runt 0,8-0,9 i snitt. Ytterst liten skillnad men ändå... Rent servicemässigt kostar det inte så mycket mer än på andra bilmärken. Klart att det är mer olja som ska i jämför med en 4-cylindrig (och dessutom ofta större krav på klassning av oljan) men SÅ många hundralappar extra per service blir det inte. Serviceintervallerna på BMW är idag 2500 liter bränsle mellan servicepunkterna men oftast vill man göra ett filer/oljebyte där emellan (i a f gör jag det). e46or har en del standardfel som ofta uppkommer, de vanligaste är: - länkarmar/spindelleder (borde vara utbytta på garantin) - termostat/termostathus - Rost under huven (Finns ganska aktuella inlägg om detta) Ovan fel bör du kolla upp när du köper vare sig en tidig (99-00) eller en sen (01-03) e46a. Vad just _DIN_ driftkostnad inklusive försäkring kommer landa på är omöjligt att svara på. Det som ofta gör att BMW är dyra att äga är försäkringen, så det bör du kolla upp innan du ens funderar på att köpa en BMW! Inte kul att fastna för en bil som sen visar sig svindyr att försäkra så man får skippa den bara p g a detta. Som ett exempel kan jag säga att jag betalar ~13 000 / år för min 323a, 26 år, Stockholm. 320n är inte mycket dyrare i inköp (kolla PowerBörsen!) än en 318, och ljudet och vridet i 6an är värda varenda krona du betalar mer! Dessutom tror jag inte försäkringspremien skiljer sig så mycket mellan dessa 2 modeller. Lite hjälp på traven :) / Peter |
|
|
Kanon! Tack för detta! Åker idag Volvo 850 Turbo så den är väl inte så billig heller. Dags att starta letandet! Mer tips mottages tacksamt. |
|
|
Om jag skulle köpa beg e46 idag skulle jag köpa någon av de större sexorna, 323 och uppåt. Bilen kräver en motor som matchar utseende, väghållning och utstrålning. Inte kul att bli frånkörd av svensson bilar vid rödljusen. Om de stora sexorna är uteslutna av ekonomiska skäl tycker jag 316/318 är lika goda alternativ som 320 (med 2.0 motorn). Ingen nämnvärd skillnad i prestanda under 5000 rpm. Däremot mycket snåla och billigare driftkostnader för de 4 cyl. |
|
|
328i ger väldigt mycket bil för pengarna just nu. Du kan hitta en välutrustad under 10.000 mil för ca 160.000 SEK. Mysigt vrid och snål motor. |
|
| Hej !Har en 318-99 den kostar 5200 helförs per år på länsförsäkringar? Billigt jämfört med 323-328 | |
|
Betalade 7900 för min 328:a. Det mesta hänger på var man bor, hur gammal man är osv. Det behöver inte skilja så mycket på försäkringen. /Anders Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.