AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
754

Instrumentips 7-serien.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Vill passa på och tipsa om ett mycket bra och mångsidigt instrument som är hemskt bra att felsöka 7-serien med , 7-serien har ju en del el men väldigt låga frekvenser så något 1Ghz oscilloscope behövs ju inte riktigt men jag har hittat ett handhållet oscilloscope med bra batteritid och bra bakgrundsbelyst skärm som är riktigt billigt jämfört med de första "Scopemetrarna" som kom ut för ett antal år sedan.

Man kan mäta det mesta och i bentleyhandboken finns som bekant ett antal vågformer på olika mätpunkter illustrerade.

Länk

Fabrikatet är välkända velleman och kvalitäten är god med tanke på det mycket låga priset , och prestandan räcker mer än väl till för att felsöka pulståg på bilar.

Finns som synes två modeller med vettigt pris och jag har testat båda och den på 40 mhz är kanske något bättre men inte så det motiverar priset , finns många i sverige som säljer dessa scope men priserna verkar vara väldigt lika.
10 Mhz aren duger mer än väl till bilar vill jag mena.

Det vart verkligen ett lyft jämfört med att på verkstadsgolvet släpa omkring mitt gamla rackmonterade philips med en för kort mätprobe :-)

tipsa gärna om någon hittat andra modeller lämpliga för bilar till lågt pris !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.