AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.166

Service frågor...

Tja.
Det är så att jag har just köpt mig min första BMW, en 96:as 328 och jag har några service frågor.

Vart ska man serva den? Är det lönt att serva den på BMW och allt sånt fast den är så gammal.
Eller blir det lika bra på en icke aktoriserad BMW verkstad.
T.ex. om man ska ha en inspektion 2 så finns det ju hur mycket som hellst att gå igenom. Men om man t.ex. ändå lämnar in bilen på ett ställe som känner till BMW, men inte är en BMW verkstad, kollar dom ändå upp alla saker som skulle kollas upp om det var en BMW verkstad?

Jag menar...skulle du lämna in din nya E39 M5 på en service på någon annanstans än på BMW...?
Kanske lite mer befogat att serva en sånn på BMW men ändå.

Är det lönt att serva på BMW?

BMW - När du älskar att köra!
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Detär nog bäst att serva den på en BMW märkesverkstad.
Det finns fler än BMW själva som sysslar med BMW.
Så länge det är en verkstad med rätt erfarenhet av märket,
och givetvis utrustning, så funkar det nog bra.
Men det blir nog inte lika bra på "allverkstäder",
detta är bara Min uppfattning. Dock baserat på erfarenhet.
En felsökning hos någon som inte vet vad som brukar vara fel,
eller som inte har rätt grejer, kan ta Mycket tid i anspråk.
Då hjälper väl inte ett lägre timpris?? Eller hur...
Detta gäller säkert andra märken också. Laga Merca hos Honda
blir nog också lite fel.

alfatok....
Visa användare
533
Jackass
523i -99
Inspektion I&II kostar ju en del att göra så jag skulle inte lämna in den hos andra än bmw själva och en 96:a är aldrig för gammal för en saftig inspektion. Då mår bettan bara bättre av det :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En mek på BMW Solna kostar 1600:-/h, en duktig icke auktoriserad verkstad ligger på 6-900:-/h.

Skulle råda dig att försöka hitta en väl omtalad verkstad i närheten med meckar som du får bra kontakt med.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
rob_t_j72 : 1600 kr/h låter som rena ockerpriset. Min närmsta aukt. BMWverkstad tar 600 kr/h och dom gör alltid ett riktigt bra jobb. Men det beror säkert på vart man bor.

Av_is_och_eld: För din del är det BMW i Umeå och jag skulle tippa på att dom kostar inte över tusenlappen per timme.

Det är billigare att serva BMW i Norrland :)

///Foppa
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag säger bara grattis! =)

Mvh
An
37
Andreas Palovaara
320dA Touring -03
inte för att de hör hit men jag måste bara säga de, diesel pumpen i 325:an började läcka förra året när jag var i stockholm, kollade vad dom skulle ha för att fixa den 22500:-, hemma i norrland skulle dom ha 12000:- för samma jobb.. hmm..
tur man hittade en avdragare så man kunde ta loss de själv och bara länma in den på ompackning för 4500:-
kändes ju gratis när man hade hört såna ruskiga siffror som 22500:-

Nån som vet någon bra verkstad i Luleå-området? Har erfarenhet av en verkstad där jag lämnade in pärlan för att få avgasröret uträtat och lagat, fick dock tillbak den men en trevlig buckla på sidkjolen. Dom hade satt domkraften för långt ut. Fick det fixat och omlackat, men blev inte helt bra dock. Nåja.
Förresten...är det nån som har erfarenhet av någon bra verkstad i Umeå området?
Lindholms bil lär väl vara rugigt dyra, nån som vet något om kvaliteten på deras jobb där??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.