|
|
|
|---|---|
|
Tjena, jag är på gång att köpa min första BMW och vill ha andras åsikter... Det skall vara en 5-serie Touring av senare modell (ca 98 -01) i prisklassen 140' - 190'(privatköp) och motoralternativen är då 520 - 530. 1. är det något motoralt. som är mer prisvärt än något annat (service/reservdelar/bensinförbrukning etc) i förhållande till prestanda? 2. Några speciella fel på något av motoralternativen resp årgångar? 3. Finns det någon direkt nackdel att inte serva på märkesverkstad, mer än att det ser sämre ut i serviceboken? (Merceders har sin livstids rostskyddsgaranti etc etc) 4. I höst kommer nya modellen av Touring ut. är det läge att vänta och hoppas på extra värdeminskning under hösten? Hur har värdeminskningskurvan för sedanmodellen E39 sett ut sedan den nya modellen kom? Tacksam för svar ! Mvh Marty | |
|
Hej och välkommen till forumet! Kan bara svara för egen del då jag har en 523iAT. Har nu haft min bil i 2,5år och har väl följande synpunkter över 1.Skulle nog välja en 528 om du vill ha lite mera klös utan att det skall kosta så mycket mer tyvärr valde jag en 523 av tidsbristande skäl, hade en hel del krav på utrustning och fick inte tag på någon 528 innan tiden var inne för barnafödsel. Min mor har en 528iA sedan -97 som jag jämfört lite med och vad det gäller bensinförbrukning är det nog ingen större skillnad vi har båda kört våra bilar under 0,8/milen. Service jar jag inga bra siffror på men gissar att det inte skiljer så mycket där heller, däremot kan nog försäkringen skilja en del. På Länsförsäkringars hemsida kan du kolla skilnaden mellan olika modeller, lättast är det om du har reg.nr. 2. Använd sökfunktionen här på forumet så kan du läsa hela natten. 3. har själv bytt till en privat verksdad med specilakunnande på BMW och tycker att jag får bättre koll på vad som händer med bilen, kolla bara så att verkstaden har BMW servise dator (DIS). 4. Nya modellen E61 börjar officiellt att säljas den 15 maj i sverige, skulle gissa att priserna sjunker lite när alla som väntat och har råd byter ut sina gamla bilar men vem vet. Men det kommer nog att finnas fler att välja på då. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.