|
|
|
|---|---|
|
Har just bytt ut min Mazda Miata -91 mot en Z3 2,8 -99. Upplever att Z3'an inte är lika fast och fin (?? ) i väghållningen som min gamla Miata trots M-chassie. Har kollat att det inte är något trasigt. Jag använder bilen en del för bankörning och vill ha lite tips om hur man på bästa sätt uppgraderar väghållningen. Ska jag byta stötdämpare, fjädrar, krängningshämmare eller ???. Vilka fabrikat anses som bäst och vart köper man. Tacksam för alla tips i frågan. Förövrigt är jag nöjd. Z3'an har ju vad Miatan saknar - 192 hkr. Gbob | |
|
Vad gäller stötdämpare finns en del att välja mellan. Dessutom finns ju varianter med justerbara fjädrar mm. Vad gäller kränghämmare skall Vererra leverera fina grejer. Byta bussningar till hårdare varianter brukaar göra sitt. |
|
|
Gbob: Får passa på att hälsa välkommen till forumet! Skoj med ännu en American Edition, nu är vi två! :) Röd eller blå? /Masten Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Bara en tanke, det är inte så att American Edition är mjukare i sättningen. Trots M Chassi´t, vet att andras märkes prestanda modeller är mycket mjukare i USA än i Europa. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Tack för välkomnandet. Bilen är Montrealblå med beige skinn och har nummer 001. Jag tror att American Edition är en svensk special version ( för att öka intresset ) med speciell klädsel och utrustning. Alla Z3'or är tillverkade i USA har jag för mig och det märks. Jag tycker att den är rätt gungig jmfr med Miata. Gbob |
|
|
Bbob; Ja är en Messerschmitt: 193 hk... :-) |
|
|
Sani: Är Du säker?? I modellguiden här på forumet står det iofs 193hk, men min 2,8a är reggad med 192hk. 528'an var dock reggad med 193... Det är en djungel. Eller så menar Gbob att Miatan bara hade 1hk!?!? (ja jag är elak) :-) /Caspar |
|
|
Gbob: Precis som du säger är det en specialutgåva enbart för svenska marknaden. Det gjordes 25 montrealblå med beige skinnklädsel samt 25 röda med svart/taninröd skinnklädsel. Min har nummer 24. Caspar: Z3 2.8 årsmodell 1997 och 1998 hade 192 hk, sedan fick de 193 hk 1999 när motorn fick dubbel-VANOS! Att exempelvis 328 och 528 av äldre årsmodeller ändå har 193 hk är ett mysterium, misstänker att det har något med avgassystemet att göra. /Masten Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att Z3'an ändrades i karossen fr.o.m april -99 och samtidigt fick dubbel vanos på motorn. Oavsett 192 hkr eller 193 hkr så skulle jag nog inte märka någon skillnad. Bilen är ändå hur härlig som helst. Jag är mer än nöjd med den och kommer att vårda den väl samt förädla den varsamt. Miatan har förresten 116 hkr och 1,6 liters motor ( 1991 ). Inte mycket till prestanda men den absolut bästa väghållningen man kan få per betald krona. Gbob |
|
|
Kan rekomendera Sachs Performance Set till din bil. Originalkvalitet, fast med starkt förbättrad väghållning - kan nästan garantera att du kommer bli nöjd. Kostar cirka 7662,50:- och finns hos Autoexperten :-) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Gbob: 2.8-litersmotorn med dubbel-VANOS (M52B28TU) kom på Z3:or tillverkade från och med 1 september 1998, faceliften har inget med motorn att göra. Nåja, det är bara petitesser ;) Du får gärna lägga upp din bil under "Driver profiles" på sajten i min signatur! Två Z-träffar är dessutom inplanerade under de kommande tre veckorna, dels en i Växjö 24 april samt en här i Stockholm 1 maj. /Masten Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
ThaMaztr: Ok. Trodde faktiskt att motorn och faceliften hängde ihop. Kul att veta att det sitter en "dubbel-Vanos" i min bil. Den skall vara tillverkad 990101 (?????? ) Tackar för upplysningen. Tidpunkterna för Z träffarna passar tyvärr inte. Håller på att byta bostad och hoppas vara klar i mitten juni. Före kommer jag inte att kunna göra några längre utfärder ( Hmm 30-40 mil ). Däremot skulle jag vara mycket glad om information om kommande träffar. Har också 3 st bekanta med Z3 2.8, vilka kan vara intresserade ( ju fler vi blir desto roligare vi har ). Hur gör jag för att lägga upp bilen under "Drivers profiles" och vilken sajt? Denna? Gbob |
|
|
Gbob: Vår bil är tillverkad i februari 1999, misstänker att din är tillverkad ungefär samtidigt! På den här sajten Länk kan du mata in de 7 sista bokstäverna och siffrorna i ditt chassinummer och få upp lite skoj information om bilen. Några träffar längre fram är mig veterligen inte planerade ännu, men förra året hade vi en träff i Stockholm i slutet på juni och en i Göteborg i början på juli. Hoppas på något liknande även i år! Du går in på den här sajten Länk , klickar "Add your profile", sedan fyller du i fälten där. Lägg gärna upp en eller två bilder på bilen också om du har några! /Masten Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
ThaMaztr: Kontrollerade chassie nr. Bilen tillverkad 9901. Tackar. Ser fram emot träffarna. Lägger in min profil men har inga bilder ännu. Kompletterar när bilderna är klara. Gbob |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.