|
|
|
|---|---|
|
Imorgon ska jag köra en skylift som väger 1500Kg. Min dragbil får dra 3000Kg, Dragkroken godkänd för 1500Kg MEN! Totalvikten tillåter max 990Kg med B kort, jag har alltså en totalvikt på bilen som är 2510Kg. Får man dra "30" släp utan BE kort? Jag ska inte så långt och kommer köra oavsett om jag får eller inte men lite nyfiken på vad lagen säger? Automat är bekvämt | |
|
Enligt lagen får du inte köra. Det är ganska motsägelsefullt att du har en släpvagsvikt på 3000kg, men att kulan bara får dra 1500kg? Är kula och dragram godkänt för max 1500kg begränsar det bilens släpvagnsvikt till 1500kg, den kan aldrig bli högre...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kan tänka mig typ Cheva van/PU med ram men klen 50 mm kula/dragram ger detta fenomen eller vad tror Jeppe?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Nej... Det som har lägst tillåten släpvagnsvikt av kuldelen, dragramen och bilen begränsar släpvagnsvikten. Släpvagnsvikten kan alltså aldrig bli högre än den lägsta släpvagnsvikten på någon av dessa delar. I detta fallet borde släpvagnsvikten vara satt till 1500kg... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Helt rätt jesperado! Som vanligt... Bilen får som det är nu dra max 1500Kg men byter jag krok kan jag dra upp till 3000Kg så det spelar inte någon roll att det är ett oreggat 30 släp jag ska dra? Vad är straffskalan? Automat är bekvämt |
|
|
Det var ju det jag menade Jeppe och Styrman.*S* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Nej, det spelar ingen roll. Jag kan faktiskt inte straffskalan för olovlig körning rakt av, men det är inget man skojar bort... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Är det olovlig körning?? är det inte överlast (av draget)?? eller bägge?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Det är nog olovlig körning men man får väl ta det piano.... Automat är bekvämt |
|
|
Kör man ett fordon eller en fordonskombination man inte har körkortsbehörighet för faller det under olovlig körning. "Körkortsingripande vid olovlig körning 5 kap 3 § 4. punkten körkortslagen (1998:488) Om man kör med ett körkortspliktigt fordon utan körkort gör man sig skyldig till olovlig körning. Det är ett trafikbrott enligt trafikbrottslagen. En vanlig form av olovlig körning är att köra trimmad moped (=lätt mc) eller ändrad EPA-traktor. Har man inget körkort medför det - förutom böter - att man får en spärrtid då man söker körkortstillstånd. Somliga tror att man får köra motorcykel på bilkörkort (B) utan särskild behörighet för mc (A). Men det räknas som olovlig körning och medför körkortsingripande mot B-körkortet. Att köra personbil på vanligt B-körkort med tillkopplat släp som medger en totalvikt över 3,5 ton räknas som olovlig körning eftersom det kräver BE-behörighet (personbil med släpfordon oavsett vikt och antal). Har man kört EPA-traktor på traktkort och traktorn inte motsvarar bestämmelserna, utan betraktas som personbil eller lastbil, återkallas traktorkortet normalt. I normalfallet är spärrtiden eller återkallelsetiden 6 månader. I grova fall och vid upprepad körning eller då körningen skett vanemässigt ligger spärrtid och återkallelsetid ofta på 12 mån." Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ska kanske tillägga att citatet i ovanstående inlägg är hämtat direkt från Länsstyrelsen. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.