|
|
|
|---|---|
|
Jag var och besiktade en Bmw 325 -89 idag.. Fick följande resultat på avgasvärderna: CO: 0.0 (0.5) HC: 047 (100) Lambda: 1.08 (0.97-1.03) Hur ska jag göra för att få ner lambda värdet på rimlig nivå?? Vad jag har fattat så är Lambda värdet beräknat på viktförhållandet mellan luft och bränsle.. Bilen är trimmad enl följande: 2.7L block, portad topp, 288"kam, öppet filter, extractor, 3"avgas med racekatt, chippad. Nån som har nått förslag???? Kan det räcka med att sätta dit orginal chippet?? Mvh Ante | |
|
Högt lambdavärde innebär att motorn får mer luft (syre)till förbränningen, dvs i ditt fall måste luft tillförseln strypas för att lambda skall sänkas. Men nu är det inte så enkelt om man har ett modernt styrsystem typ motronic som hela tiden strävar efter ett lambdavärde 1. Lambdasensorn känner av värdet som går vidare till styrenheten som korrigerar med andra utsignaler till ex.vis insugssidan för att lambda 1 skall nås. Kanske kan du få problem att lösa detta med allt trim du har. Det vill verkligen till att bl.a. trimchipet är mappat för att gå på lambda 1. Ett tips i ditt fall är nog först att kolla så att du åtminstone inte har nå´t problem med tjuvluft på insugssidan, detta kan medföra högre lambda. Styreheten kan givetvis inte ta hansyn till läckor på insugssidan. Läckor på insugssidan kollas enklast med startgas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.