AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.457

Köpa tändstift på BMW eller inte?

ja som frågar lyder så är jag inne på att passa på att byta stift då jag skall byta olja och filter. frågar är bara om alla dessa delar skall köpas på bmw (oljan och filtret har jag alldit köpt där) eller om tex stiften kan köpas nån annanstans? vilka stifte är att rek i så fall? tacksam för alla synpunkter!
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Jag har alltid köpt sådanna grejor på BMW, tror dom ligger ganska bra i pris faktiskt.

///
Nicke

Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Är priset okej, så köp hos BMW.
Annars rekommenderar jag att köpa stiften (t.ex. Bosch) där de är billigast, detsamma gäller oljan (Mobil 1 t.ex.)
BMW brukar däremot sälja ett paket med oljefilter och alla packningar och o-ringar som behövs (3-4 st) vid oljebytet.
Billigast är det knappast men enkelt och garanterat passande delar.
Man kan vara säker på att BMW inte producerar oljefilter (gjorda i Österrike), tändstift eller motorolja....
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du kan t.ex. köpa NGK tändstift på OKQ8 eller dylikt. Även Mekonomen har NGK och BERU tändstift som håller lika hög kvalitet som BOSCH som är BMW Original stiften. Dock så kanske inte priset skiljer speciellt mycket mellan dessa. Vad gäller oljefilter brukar jag alltid köpa BMW Original till våra bilar, de är t.om. billigare än Mekonomen ibland.
bmw får dte väl bli då! tackar för hjälpen
KooJiiKoo: vad snackar du om för packningar & Oringar??? Du får det att låta som att en massa packningar och 4st O-ringar går åt vid ett oljebyte, hur bär du dig åt då??
Gold
Vet inte riktigt hur det ligger till med BERU, men har hört en del negativa saker om detta märke. NGK och BOSCH har ialf alltid fungerat fint för min del.

///M arcus
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
På M50-motorn finns det vid filtret en en o-ring på den långa skruvens nedre del och en stor rund packning runt filtret. Kopparringen vid proppen skall du ju helst också byta. Alla dessa medföljer i filterpaketet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NGK är bra för på mina "original" BMW stift står det på ena sidan på porslinet BMW och på den andra NGK:)
Det är alltså NGK original inte BMW :))

///MVH Hasso
Länk
När jag åkte E34 med M50 så köpte jag Beru på Mekonomen men bilen började gå illa efter detta, jag frågade En BMW mek vad han trodde detta berodde på, och han frågade vad jag hade för stift, han sade åt mig at byta till NGK och efter det så gick den kanon igen.
har varit inne på FB Malmö idag och köpt 6st Bosch Longlife(enligt BMW) platinastift (med 4 dioder) för 165:-/st. Köpte också oljefiler men har ingen aning vilka packningar som ingår...har ej öppnat kartongen än. Nu är det bara bytet kvar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.