AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.131

Mystiska ljud, knirr, knarr, rassel, och trassel...

Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

... framtill i motor-rummet!

Under en längre tid brottades jag med ett väldigt irriterande rasslande ljud. Sökte svar på mina frågor via detta fina forum för likasinnade och fick några tips på olika källor som kunde orsaka oljud.

Vissa tips gav resultat men jag nådde ändå inte ända fram. Bilen blev tystare men inte helt utan missljud. Valde då att lämna bilen på diagnostik och felsökning på en BMW aukt. verkstad. Byt olja till en finare och det ska få tyst på rasslet var svaret jag fick. Oljebytet kostade mig 1400 kr (plus kostnaden för diagnostiken. 1750 kr totalt) och bilen rasslade precis lika glatt som tidigare.

Bestämde mig för att byta kamkedjespännaren för att se om det kunde vara en bidragande orsak, så var inte fallet. Nya verkstadsbesök gav inte heller resultat förrän vi började koppla från remmar och belasta spännrullar. Båda remspännarna byttes men rasslet fanns fortfarande kvar. Ytterst märkligt tyckte BMW verkstaden...

Det egentliga felet uppenbarade sig sen ganska drastiskt när jag skulle åka från jobbet för någon vecka sedan. Ett tydligt *kling* hördes och batterilampan tändes. Bilen blev väldigt tyst och rassel-fri. Skönt tänkte jag, stängde av tändningen och lyfte huven. Alla remmar hängde på tre-kvart framtill i motorrummet. Bara att bogsera till min trevliga mekaniker (ej BMW verkstad tyvärr) där vi snabbt konstaterade att vevaxel-remskivan låg lös längst fram i motorrummet. Konstigt tyckte vi och började leta fel. Felet visade sig vara att den endast suttit fast med en av sex bultar? Allt är åtgärdat och min motor/ bil spinner numera som en katt igen. Total en kostnad av ca 3500 kr med diverse bytta delar. Givetvis blir jag besviken när en auktoriserad verkstad inte kan hjälpa mig att hitta vad man i efterhand kan tycka är ett enkelt fel, speciellt med tanke på att oljudet jag tidigare hade var väldigt markant vid vissa varvtal.

Efter att ha läst om andra liknande fenomen t.ex trasiga/slitna svänghjuls-lager, slappa kamkedjor, slitna kedjesträckare och liknande ville jag lägga till mitt skrammlande remskivehjul.

Symptom kan nog liknas vid glapp i svänghjulslager då bilen vid vissa varvtal kan uppträda lite ryckigt, det rasslar när man står på tomgång, framförallt väsnas motorn i startögonblicket. Fick även tips om att startmotorn kan rassla om någont "glidlager" är slitet...

Hoppas mina erfarenheter kan hjälpa någon, svarar gärna på frågor om någon skulle vilja fråga mer angående mina symptom.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kanon när man får höra lösningen på gamla problem folk har/haft! Borde fler göra. :)

Har själv lite rassel vid enbart, och jag menar enbart vid 3500rpm med att den rasslar lite. Ungefär som ett lager som väsnas men vet ej vad det kan vara. Det har varit så så länge jag haft bilen och inte förvärrats eller minskat någon gång...? Ingen skillnad på kall eller varm motor, ingen skillnad före efter oljebyten el dyl heller.

Länk
Grubbe
Vilken skiva menar du, och vart finner jag den?
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

kanske inte beskrev remskivan tillräckligt tydligt. Det var iallafall den som har två remspår, ett för korta, och ett för långa remmen.

Av någon anledning hade bultarna lossnat och ramlat av, hittade endast en bult nere på plastskyddet vid kylaren. Är väldigt glad att remskivan inte flög in och skadade fläktblad, eller kylarens cellpaket. Kunde blivit mycket dyrare lagningskostnader då...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.