AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.424

745 motor i e28

Sida 1 av 2
Problem... min 3,5:a håller på att ge upp.
Var kan man hitta en 745 motor till e23 modellen någonstans.
Det ska väl passa hyfsat bra i en e28?
Är det någon som vet om Tuoma lever fortfarande?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du får leta på skrotar....fast det är inte så gott om dom där, alt sätta in en annons, men räkna med att dom tar bra betalt för en motor.Jag gav själv 5000:- för motor och lådan+allt runt om, vilket är billigt räkna med 10000:- eller mer.En annan möjlighet är att köpa en bil från tyskland och plocka delarna från den.
Tuoma har plockat ner sin sida, pga kostnaden, men prova att maila han i stället.
BMW-Yoda
Svårt att få tag i såna motorer. Om du hittar en så kolla toppen om den har gått med dålig kam spricker ventiler. I övrigt så är topp och kam samma som 735-535. Det är blocket med sina speciella cylinderlopp/kolvar/stakar som är åtråvärt. Mycket stadigt bygge, överdimensionerat. Grenröret kostar 10000 på BMW, tror inte man får plats med annat än original. Brukar vara sprucket. Om du ska lägga den i en E-28 så får du byta laddluftkylaren också. Så det är lite jobb me`t.

BMW-Yoda
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325i Touring M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Det är inte samma topp i 745i som till 535 och 735 turbotoppen har förstärkningar vid topplocksbultarna och Natriumkylda avgasventiler. 841 spänn styck! Det står även turbo på insugssidan vid "sexans cylinder". Du kan visst använda original ic. För det gör jag, dessutom har jag inte behövt göra om turborören de passar rakt av, däremot har jag fått såga lite i bilen sammt "tippat" upp motorn 1 grad för att få plats med wastegaten...

BMW-Yoda
Toppen är samma, avgasventilerna vet alla att det är natriumkylda. Och har du ABS som är ganska vanligt på E-28 så har jag svårt att se var orig laddluftkylare skulle få plats. Det kanske är där du har sågat? Natriumkylda avgasventiler är det normalt på turbo/16ventilersmotorer sen 79.

BMW-Yoda
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Men hallå... Ja du får väl tro det då men jag vet att det inte är samma topp! Har inte ABS så det gick ju alla tiders. Dessutom får ju 745 ic'n plats framför kylaren på en E-28 men då får man ju bygga om rören lite. Det är nog idé att göra så för då får den ju lite bättre kylning...

BMW-Yoda
Jag har tittat på en sådan topp som det står turbo på som du nämner. På min motor så stod det inte turbo och dom var lika, kunde inte hitta skillnad. Jämförde även med andra M30 toppar och jag hittade då inte nån skillnad. Är det en äldre eller nyare topp du har? På min 87-a sitter ju ABS modulen i vägen där laddluftkylaren skulle hamna. Är original så bra? Hade funderingar på att byta.

BMW-Yoda
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Det som skiljer är som sagt ventilerna samt att turbotoppen har stålförstärkningar vid topplocksbultshålen, lite svårt att se kanske... Original ic är väl i minsta laget om man ska ladda lite mer än orig. Har provat 240 ic men funderar på att skaffa en 9000 ic som är lite större.

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Yoda: Om turbosvennis har gjort denna konvertering är det väl läge att lita på hans uppgifter istället för dina gissningar! Det är synd om folk som kommer in här och litar på dina råd, som säkert i de flesta fall är bra och välkomna, när du i detta fall bara gissar.
Det finns inte mycket som slår empirisk kunskap, så låt Turbosvennis ge råden i denna frågan.
BMW-Yoda
Du "pompe".. Håller knappast på med gissningar. Håller på att renovera en 745 maskin som ska i min E-28. Så kom inte och snacka skit. Däremot kan det kanske skilja på årsmodeller på toppen. Turbosvennis har ett 9000 laddluftkylare som jag tänkte använda, har dock blivit avrådd. Tydligen är det inte så bra flöde i dom. Den är ganska tunn. Om man jämför den med original så tycker jag storleksmässigt att det verkar gå på ett ut. Saabens är stor och tunn BMWs är mindre men tjockare. Känner folk som trimmar SAAB och dom brukar byta p.g.a för taskigt flöde, säger dom. Pompe:uttalar mig aldrig om jag inte vet.

BMW-Yoda
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Är det dåligt flöde i 9000 ic'n säger du? Jag har också hört det... men samtidigt har jag varit o kikat på en B7 motor med en sån ic och han sa att det funkade bra...? Krävs ju lite modifieringar för att få dit den, man kanske skulle försöka hitta något alt. Volvo 850 kanske?

JO
158
JONAS BMW CS:4338
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Varför inte en Lastbils IC!?
Jag ska dit med en sådan framför kylaren på min 535á-87 Sen går det att ladda duktigt !
800*400*65mm.
Visst man får göra lite mod.men det kommer att bli bra!
Ska förmodligen använda M5áns spjällhus.Men de som kör med org. insug,varför inte göra som det är på E34-biturbon.Allt så flytta spjället till andra sidan!
Då går det att plocka dit vilken IC som helst, nästan i alla fall!
bmwante
Håller med "jonas bmw", byggde själv en supra för ett tag sen som laddade för ca 400-500 hk eller nåt, bromsade aldrig den. Hur som helst hade jag en liknande kylare och vid full last loggade jag den och hade en insugsluftemp på max 32 grader. Köpte den på Faluns lastbilsdemo för en tusing, men man får svetsa gavlarna och pyssla lite för att den passa skall, men å andra sidan får man en monsterkylare.

BMW-Yoda
Har blivit rekommenderad ic från Iveco-turbodaily ska tydligen vra bra.Han som dissade 9000 ic,n jobbar på SAABs motorlabb i Tälje. Jag vet inte, kanske ska börja med original. Men det är mycket jobb/pengar kvar med motorn till dess. Ev. till i sommar kanske, annars nästa.Turbosvennis: Hur gjorde du med dina grenrör? Svetsade?

BMW-Yoda
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Jag åker med original 745 grenröret, funderar iof. på att bygga om för det har ju formen av en "låda"! Skulle tro att det finns lite grand att hämta där. Ut ur turbon svarvade jag en fläns (kona) som jag sedan svetsade på ett 3"'s rör på, Från Wastegaten har jag bara svetsat ihop ett 1 1/4" rör som går ut på sidan om bilen. Har lite funderingar på utformningen av grenröret men det är ju så trång så det lär bli problem...?

Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Har också funderingar på att vända på spjällhuset och ta in trycket den vägen, skulle nog bli bra tror jag...

JO
158
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Visst 754 org. grenrör är nog inte så optimalt, men det finns en sida där en kille har trimmat sin 745motor(som ligger i en E12á) duktigt.Han kör med org.grenrör o den ger 600+hk!!
Så det räcker nog långt!
Jakten på dom extra hästarna har nu börjat.
Vi får se om man hittar en 745 motor eller om det blir något annat.
Får man inte i stressfläkt i bilen är risken väldigt stor att man blir frånåkt till sommaren.
Någon som provat att bygga direkt på 535:ans motor?
Hur mycket effekt klarar koppling, drivlina, vxlåda?
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Getraglådan med rätt olja typ RedLine ska inte vara några problem, vet bara en låda som har rasat och den hade gått långt, motorn i den bilen var ganska stark(480 hk). Det ska inte vara några problem alls med transmissionen förutom orig. koppling som bara "tål" 240 Nm eller nått sånt, rätta mig någon som vet. Jag har Sachs tryckplatta (627 Nm + förstärkt lamell) och det funkar kanonbra

BMW-Yoda
Turbosvennis: Funderade mest på om ditt grenrör också var spräckt, jag tror inte man grejar att göra något eget som får plats. Tyckte hela paketet satt djävulskt trångt redan i E-23-ans motorrum. Hur mycket är din trimmad? Har du bromsat den? Hur blev körbarheten? Jag tänkte sikta på runt 300-350 hk. Vill inte ha den alltför extrem.

BMW-Yoda
JO
158
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
535-e28áns tryckplatta tål i alla fall de 310nm som är org. i dem!
Men skall det laddas, så räcker inte detta på långa vägar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.