|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Är det svårt och byta ventilkåps packningen själv? måste man tömma motorn på olja ? Vad kan hända om man fortsätter att köra trots att packningen läcker ytterst lite ? Tacksam för svar! | |
|
Det är inte svårt att byta den själv och du behöver inte tömma motorn på olja. Det är heller ingen fara att köra fast den läcker, det enda som händer är att det blir lite kladdigt utav oljan som läcker ut. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Tack för svaret :) BMW sa nämligen till mig att om jag fortsätter att köra, så kan packningen brista helt och de skulle få katastrofala följder! Hur ska man veta med vilket moment man ska spänna skruvarna? sen ska dom väl också spännas i viss ordning ? Tack för hjälpen! |
|
|
Om det var topplockspackningen de pratar om kan jag förstå argumenten, men inte på ventilkåpspackningen. Topplockspacknings byte är ju en helt annan historia, Den bytar man inte gärna för många gånger. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
| Ola: Neej! dom sa att det var oljeläckage från ventilkåps packningen.Men dom kunde inte byta den, eftersom dom inte har packningen på lager! och den skulle visst kosta nästan 500kr, är de rimligt ? tror jag läste nånstans där nån skrev att den packningen kostar runt 200-300:- sen skulle dom ha 1100 för jobbet! | |
|
BMW-killen har ju delvis rätt!Får du ett rätt häftigt läckage från ventilkåpspackningen så lär du inte kunna köra vidare,men om den bara "svettas" lite e de lugnt...Sen kan man ha sån otur att den läcker ner olja runt tändstiften vilket kan göra att bilen går dåligt mm...Ett tips:Kolla så att du har TORRT runt alla tändstift,har du olja där så byt packningarna!!! "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Nån som kan svara på mina andra frågor... dvs, om man ska spänna skruvarna i nån viss ordning? och med vilket "moment" ? Tack på förhand! |
|
|
Ett tips är att köpa tex. Haynes gör-det-själv handbok, väl investerade pengar! /// Nicke Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768 |
|
|
Det är fyra packningat till din ventilkåpa. En stor och tre små. Dom små tätar mot tändstiftsbrunnarna. Dom 500 kr stämmer rätt bra med vad alla fyra kostar på BMW. Om du tänker köpa packningarna till din bil kan du höra av dig till mig. Jag har alla fyra nya. Dom är över sedan jag sålde min -95:a. Du får dom för 250 kr+ ev. frakt Per L |
|
|
Nike-boy: Det finns ingen Haynes-handbok som avhandlar M5:orna! Du kan hitta en som avhandlar E34:orna upp till i början av 90-talet men där står inget om M5-specifika delar. När jag hade en M5 -95 köpte jag hos BMW deras original verkstadshandbok på microfishe. Den har jag också över om någon behöver! Per L |
|
| Per L : Du har mail :) | |
|
Per L - vet att det inte finns nån till just M5orna, men anser att de är så pass lik övriga E34:orna att man ändå kan ha användning av boken. /// Nicke Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768 |
|
|
Nike-Boy: Det håller jag helt med dig om! Fast du har inte mycket nytta av boken om du förväntar dig att hitta något matnyttigt i tex motorkapitlet! Per L |
|
|
Du kan byta påckningen själv med ett spärrskaft,en tians hylsa och en insexnyckel... M5 Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.