|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag hörde ett svagt ljud som kommer från motorrummet i helgen. Det har ungefär samma frekvens som en tvättmaskin som centrifugerar (dvs ett vinande ljud). Hoppades först att någon tjuvmonterat turbo på bilen utan att fråga mej men den gick som vanligt så det gick att utesluta ganska snabbt. ;-) Ljudet är inte särskilt starkt, stereon på drygt samtalasnivå överröstar ljudet. Ljudet varierar med varvtalet och det kvittar om man har växel i eller inte och det kvittar också om kopplingen är nedtrampad eller inte. ljudet finns där i alla fallen. Jag sökte på vinande ljud och fick några ledtrådar: rem som slirar (fläkt-, AC- eller annan rem) eller vattenpumpen. Kan det vara något av dessa? I så fall, måste jag agera/byta/serva nu direkt eller är det "ofarligt"? Hur kan man komma fram till vad det är? Finsn det något Bosse-bildoktor-tips om hur man får bort slirande fläktrem (vågar inte ens gissa på vad han får för sig att hälla på ;-). Har tre gröna pluppar kvar innan det är dax för inspektion så bilen är knappt mittemelan servicar. Tack på förhand! Bilen är alltså en E36 325i cabrio -94 med AC, drygt 13000 mil. /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk | |
|
På min 320i E30 började lagret i spännrullen vina som du beskriver, kanske samma på din? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
generator ljud?? skulle jag tippa på i alla fall --- King of the road |
|
|
Bosse bildoktor tipset han gav förut är att ha en näve mjöl och hälla på det på fläktremmen tills det slutar att vina :D Lägger sånt på minnet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.