|
|
|
|---|---|
|
Här kommer en newbie-fråga angående ett ”problem” med min 330. Om jag kopplar ur DSCn helt och sedan varvar upp motorn och kastar i ettan och lägger ett par lakritsränder så är det omöjligt att få bilen att fortsätta spinna lös på tvåan när jag växlar upp. När jag kastar in tvåan och varvar låter det bara som om bilen slirar på lamellerna medans man varvar och jag är tvungen att släppa på gasen för att hjulen ska börja driva. Jag tycker att antingen borde väl den fortsätta spinna eller och få fäste direkt? Om jag däremot kör på tvåan och trampar ner full gas och svänger till så går det att rita svartstreck rätt bra. Är detta normalt, om inte vad kan felet vara? Tänkte passa på att fixa allt innan garantin går ut. | |
|
Låter som de är kopplingen som slirar på lamellerna är så på min m3;a nu som du beskriver, ska hämta nya kopplingen i dag. då ska den spinna på 2;an med.. men jag vet inte om 330 orginal kopplin orkar de. jag sätter i värre nu iaf! Min bil Länk |
|
|
De låter som din koppling är kass. De kommer inte gå på garantin om de inte är ett fabrikationsfel på den. Den faller nämligen under slitage såsom bromsar osv. 330ns koppling är som jag förstått det ganska känslig för mycket bus och bör köras med hyfsad aktsamhet. Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
|
02:a Man tycker väl den borde hålla mer än ~2 år även om man busar lite... Min 91:a fortsätter spinna i 2:an är där é ingen koppling bytad vad jag vet. |
|
|
Testade att varva upp den på fyran och sedan trycka ner kopplingen och släppa upp den snabbt med samma resultat, så kopplingen är nog rätt kass. Får se vad de säger på BMW imorgon, går det inte under "fabrikationsfel" så blir man ju fundersam om inte en BMW-koppling ska räcka längre än 5000 mil!? |
|
Ante25 |
Det är ju en fråga om körstil, allting går ju att ta sönder i förtid. |
|
Det kommer med största sannolikhet inte gå på garantin. Går det på garantin är det ett felaktigt beslut av BMW med tanke på hur du behandlar din bil. Kopplingar slits ut av buskörning. Om kopplingen går på garantin så passa även på att få nya bakdäck på garantin... :-) |
|
|
Ravve: De är precis som med M5ans koppling, eller m3 e46 för den delen. Kliv av gasen innan du kopplar, växla, när du kopplingen helt uppe, gå på gasen igen. Jag fick mitt svänghjul samt koppling bytat på 330n pga just ett fabrikationsfel, en av vätskekuddarna som ligger mellan svänghjulen (dubbelt) hade sprungit läck och sölat ner kopplingen. Då fick jag väldigt klara papper på att om de plockar ner allt och ser att det är brännmärke (blåaktig)på svänghjulet och att kopplingen är "slut" så skulle jag få stå för hela kalaset själv. Kopplingen på 330 är precis som till vilken annan motorstark bil normalt anpassad för effekten, däremot inte Grovt överdimensionerad för lek och Bus. Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
| Ta det lugnt mer era nya BMW:s. Tänk på att det är såna som jag som ska ha dem sen!! =) | |
|
Bjoerck - varför skulle det vara ett felaktigt beslut och hur behandlar jag min bil menar du? Jag har inte haft bilen speciellt länge, och förre och enda ägaren var en gubbe i femtisnåret som jag betvivlar la speciellt många brinnuts. Klart man vill kolla att allt är i bra skick innan garantin går ut... |
|
| mysigt att lägga lakrisar tycker jag, elda på bara!!!!!! | |
| Jaymz: Det räcker med en enda ovarsam hantering av kopplingen så kan den vara förstörd. De asbetsfria kopplingarna klarar inte värme lika bra som de med asbets. Genom att "spinna lös" utsätts kopplingen för kraftigt slitage och slits därmed ut i förtid. Något som garantin inte skall ersätta. Jämför med dina däck som också slits av rivstarter. | |
|
slira inte för mycket med kopplingen bara utan se till att få grejerna bytade.. slirar du mycket kommer ditt svänghjut till slut att ta skada.. den kommer bli VÄLDIGT varm då denna inte är konstruerad att normalt gå på "slir" den kommer att bli "blåeloxerad" och i värsta fall kan sprickbildningar uppstå.. har du rejäl jävla otur så kan du "spränga" ditt svänghjul och då kommer det komma otrevliga bitar av denna flygandes... inget kul.. på en tvärställd motor kan dessa tilloch med komma in i kupen.. jaja, nu har jag sagt detta iaf. rätta mig någon om jag har fel!! mvh Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.