AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.820

Är det här vanosen sitter? *BILD*

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Har varit och tittat på en M3 3.2 och tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att lokalisera vanosen. Här nedan är en länk där jag tror mig ha ringat i vanosen. Jag har även satt dit en pil som pekar på vad jag tror är den etikett som anger vilket fabrikat det är. Korrekt? Är det någon som med hjälp av enbart bilden kan avgöra om det sitter en Sachs eller RollsRoyce?

Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Japp, det där är vanosen! RR och Sachs ser vad jag vet helt identiska ut, så enda chansen att identifiera den genom att titta på den är genom märkningen. Kollade du inte vad som stod på etiketten?

/Andreas
_____
Länk
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jahapp, nu har jag i alla fall fått reda på att det är en RR-vanos i bilen. Då är nästa fråga:

Skulle ni vågat köpa en 3,2:a med RR dubbelvanos där motorn rullat ca 3800mil och i nuläget går perfekt?

Om man bara visste hur stor risken är att vanosen pajar... 50-50? Mer? Mindre?
Grubbe
Elfrippo: Vanosen pajjar vanligtvis inte. Du kan provköra bilen och känna om den drar jämt och fint upp till varvstoppen. gör den det samt har felfria avgasvärden så fungerar Vanosen. Sen kan den skorra/rassla lite mellan 2000 och 1500 varv, men det verkar vara helt naturligt.

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Det är nog inga problem! Det finns ju folk här på forumet som har RR vanosar som rullat runt 10 000 mil utan problem.
Som Grubbe säger så ska/kan den knorra mellan 1500-2000 varv. Det är bara ett "skönhetsfel". Detta knorrande går o fiaxa till med hjälp av en bricksats som finns på Bmw. Den är iof inget man fixar själv dock.
Hur som, jag hade inte tvekat på o köpa den endast för att det sitter en RR vanos.

1BJÖRN
Länk
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
När jag provkörde den och oljan precis kommit upp i någorlunda hög temperatur (ca 80C) gick jag på gasen någorlunda hårt (inte fullt) och vid cirka 2000-2500 varv på 2:ans växel så gjorde den ett mycket kort tvekande för att sedan accelerera jämt och fint till rödmarkeringen. Observera att motorn inte bluddrade eller gick ojämnt då detta hände, utan den tvekade helt enkelt 0,5-1 sekund. Detta hände inte någon mer gång under provkörningen.

Förövrigt var tomgången helt jämn (även med AC:n på). Inget rassel eller missljud kunde höras. Bilen drog dessutom jämt över hela registret och fick ingen plötslig "kick" eller att den kändes slö på vissa varvtal.

Den lilla tvekan som märktes verkar dock inte riktigt vara relaterat till vanos-problem, vad jag har kunnat läsa mig till. Som sagt så fanns det heller inga andra typiska "vanos-kännetecken".

Vad skall man tro? Det hela känns ganska rätt trots allt. Har pratat med två av de personer som ägt bilen före nuvarande ägare och ingen av dem har haft något negativt att säga om bilen över huvud taget...
jag hade inte hoppat över köpet enbart pga av RR vanos. Som det nämnts tidigare, finns massor av långmilare med RR vanos.
Visst är det en rolig bil!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Och som vi skrivit här på forumet innan så har ingen här råkat ut för ngt vanos-ras.......och då är vi rätt många som har nämnda motor.....

/B
Grubbe
Elfrippo: Jag tycker att det låter som att bilen du provkörde var helt i sin ordning. Att den tvekade för en kort kort stund ska du inte hänga upp dig över.. Det hade varit värre om den bluddrat och misstänt, då hade iallafall jag höjt ett varningens finger!

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Det är normalt att det rycker till lite ibland det har min alltid gjort både med RR och Sachs vanosen. Jag tror att det är kammarna som ställer om sig som gör att det blir ett litet ryck. Mitt ryck kommer precis när jag har max vrid vid 3250 varv.

1BJÖRN
Länk
ma
118
mak
bmw 530ia
japp stämmer
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Beppo> Och som vi skrivit här på forumet innan så har ingen här råkat ut för ngt vanos-ras.......

Håller inte riktigt med, (givet att man definierar vanosras som utbyte av densamma) enligt min uppfattning är det många här på forumet som fått byta sin RR Vanos... Om det sedan är pga. tvivelaktig kvalitet i RR Vanosen eller för att folk kör för hårt innan oljan kommit upp i arbetstem låter jag vara osagt. Men visst, vanosen slutar fungera, det är fortfarande OK (enligt BMW) att köra med bilen utan att den tar skada.

Elfrippo> Min M3 (Vanos (Sachs) utbytt under hösten -03, liksom vanosväxellådan) tvekar också en aning vid de varvtal du nämner.
Lycka till!
Kan bara säga att det inte är många som verkligen vet vad som är felet i Vanosenheten när den skorrar(om det just är Vanosen som skorrar). Min M-Coupe rasslade lite innan jag rev ner motorn för ca 1,5 år sen, det är tom en Sachs-Vanos, men sen böt jag ut kedjespännaren, glidskenor, och kör med Motuls Le-mans olja nu, och det finns inte en tillstymmelse till rassel eller nå missljud i min maskin nu. Går så perfekt som den kan göra.
En Vanos i sig rasslar inte. Kan låta lite konstigt om dreven(splinesade axlarna) är m y c k e t slitna. Dessa slits däremot sällan ner så mycket. Prova istället med att byta kedjespännaren + glidskenorna + ev justera på stoppskruven som reglerar oljetillförseln till kedjespännaren. Mvh K.
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Estoril> Näe, jag tror inte heller så många vet vad som egentligen är fel, inte ens BMW själva. När jag bytte min Vanosenhet och Vanosväxelåda i höstas hade redan Vanosenheten bytts 11 månader tidigare (från RR till Sachs). BMW gick med på att bjussa mig på en ny Sachsvanos via den ettåriga reservdelsgarantin. Felet då (menade BMW) låg ju inte i felaktig Vanosenhet, utan i en skorrande Vanosväxellåda. Trots detta hade man inte tilltro till den 11 månader gamla Sachsvanosen som satt i bilen innan bytet och bytte då som sagt även den...

Unik bil kanske, - enda M3'an som fått sin Vanos utbytt två gånger?!
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Kan bara hålla med estorilmongo.. Kolla kedjespännaren först....(bäst å börja där det är billigast)
Och varför den "tvekar" kan ha att göra med Gasspjälls givaren som ska bytas vid insp.II...

____
*Pengar löser inga problem...Men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.