AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
733

När skall stiften bytas?

Har en import från -97 som jag importerade -02. Senaste servicen som är gjord på verkstad i tyskland är vid 10800 mil och var en inspektion 2. Den har nu gått 15400 mil och jag undrar om det är dags att byta stift. Själv gjortde jag oljeservicen för ett år sedan men nu är det dags igen och då funderar jag på om det även är dags att byta stiften. Dessutom så tar jag gärna emot tips på annat jag bör kolla vid denna servicen, samt är det några speciella stift som rekommenderas. Svar mottages tacksamt.

/Hemmamekaren.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Stiften byts vid varje Inspektion 2. Om det är gjort Insp 2 vid 10,8 bör nästa Insp 2 komma vid 17 ungefär.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror på vilka stift som är monterade! (skruva loss ett och kolla!)

Om det sitter fyrelektrodsstift med platinamittelektrod (NGK BKR6EQUP eller Bosh FGR7DQP) så skall de bara bytas var 10 000:e mil!
Detta är de stift som BMW själva monterar i de flesta bilarna numer, och de brukar fungera klanderfritt.

Om det däremot sitter tvåelektrodsstift (t ex NGK BKR6EK eller Bosch F7LDCR), skall de bytas varje insp2.
Dessa stift monterades innan serviceintervallen blev ca 2500 mil, och man kan byta ut dessa mot fyrelektrodsstiften enligt ovan.

Bromsvätskan skall bytas vart annat år och kylarvätskan skall bytas vart tredje år, detta brukar det slarvas en del med...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ok. Blir väl till att inhandla en halvliter bromvätska mao.
Tackar för svaren.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går åt en liter bromsvätska om du skall byta, så köp en liter i stället..! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Rekommenderar 1½ liter så man har lite att "slabba" med!

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.