AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.003

Smt6 Fungerar alldeles utmärkt.

Sida 1 av 2
Har grejat med ett Smt6 på mitt Kompressorbygge. Kan säga att efter en del småjusteringar o klur så fungerar det ju alldeles ypperligt...!
Någon skrev ju att tändningen inte funkade nå bra att justera, men då måste ju den personen/personerna ha gjort nå konstigt...
Har kopplat in tändningen på min M-Coupe, o den funkar alldeles kalas!
Vissa skriver ju oxå att Smt6 inte klarar av höga effekter??? Varför skulle det inte göra det??? Smtn bestämmer ju inte effekten, det gör ju du som plockar ihop maskinen, Med ett Smt så justerar man bara in finliret. Okej att ett riktigt sprut givetvis är att föredra, men i mitt fall så ville jag prova ett Smt, e f t e r s o m min motor har Dubbla variabla kamtider(dubbelvanos), och iom att detta styrs steglöst med både hydraulik o el, så har man inte så många sprut att välja på som kan hantera denna steglösa funktion. Motec har väl nåt men kostar fett som bara den.
Kan säga att jag idag kört bilen endast med ca 0.65-0,70 bar, men den gick som satan bara på detta laddtryck. Ska ju ladda ca 1,0-1,2 Bar sen... Har heller inte mappat den riktigt, bara varit ute själv o grovjusterat, har oxå fel stift egentligen, men körde iaf lite mot kompisens Audi RS4:a på 3:ans växel, o den RS4:an hängde ju inte med... Då ska man ju veta att en RS4:a går hyfsat bra... Kompisens bil är klockad 0-100 på 4,6 s, o 402 på 12,46. Ska bli kul att se när jag mappar min bil ordentligt, hur den går då. Drar loss på 2:an o 3:an redan nu i fart, och det med 285:or bak o Sellholm Chassie.
Bara en liten lägesrapport till alla tvekande på Smt6... Mer info kommer. Ska G-Techa bilen när den blir färdigmappad. Kimmo!
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Låter mycket skoj å grymt!!! Bara å gratta!

Min bil Länk
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Låter grymt kul, verkar gå svinbra din bil;) RS4an har väl typ 380hk... det säger ju en del om din!!!

Kul förresten att du fått bra resultat med smt6.

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det kommer säkerligen bli en mycket snabb (snabbare) bil när den är färdig mappad.

Bara att grautulera. Kul.

///M3
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Kil att höra att någon fått SMT6 att funka riktigt. Ska köpa ett till mitt Bi-Turbo-bygge. Så jag förstår inte varför alla snackar så mycket skit om det.... Alltid kul att ´någon lyckas bevisa motsatsen... Lycka till med mappningen

MVH Martin

Länk

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
Det är ju det jag alltid sagt.
Om man kan mappa och förstår hur allt fungerar är det inga problem att få det att funka. De som inte lyckas är de som gjort fel (kopplat fel?, fel inställningar?) på något sätt eller missuppfattat hur ECU'n och SMT'n fungerar. Sedan är det olika svårt beroende på vilken metod man väljer för mappningen (extraspridare blir bäst och är lättast att mappa, större spridare svårare, men det funkar också efter lite pill).
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
grattis det låttter lovande det där.. kul att du använder smt6 också. ja köpptte mitt för ett tag sen (ej kopplat in det än) har hört mäst skit om smt6 hittils. men det kostar ju inget nästan. och sen har man läst att dom fleta som hållt på ett tag med det har fått det att funka bra.
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
estorilmongo: Har du kollat hur mycket du kan ändra tändingen i grader?

Då jag har ändrat min tänding så kan jag bara backa till -9. Antar att det är -9 grader, eller? Backar jag t.ex 10 så går bilen knappt. Jag backade via tryck (mapsensor).

Blanka däck AB
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej Kimmo.

Grattis och det är din bil jag väntat på. Nu vet jag att det kommer att fungera med min med, förhoppnigsvis. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
ck3: Jag har provat o ändra tändningen till - 8 på ett ställe o + 8 på ett annat, o d funkar fint på min maskin iaf...
Ang soppan så har jag laborerat väldigt mycket, o kan säga att jag kör med spridare som ger 620 cc vid 3,0 bar(ca 800 cc drygt vid 5,0 Bar), och Typ Bmw Gr-A kammar, 284 gr, 12,5 i lyft!!! o den går riktigt fin på tomgången till och med.
Original M3 3,2 spridarna ger ju 243 cc vid 3,8 Bar o ca 390-400 vid 5,0 Bar, så mina spridare nu är ju g a n s k a så mycket större...
Bumper: Jo, fungerar det för mig med mina komponenter så l ä r det ju funka för dig/er med...
Måste ha hörts i hela Köpings-regionen igår kväll/natt när man var ute o pushade på lite, den vrålar ju ut sitt ursinne nu genom dubbla 3 tumsrör hela vägen... Det elda iaf på finfint genom slutrören vid växlingarna... ;) Mvh Kimmo.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Kul o höra att det funkar Kimmo!!!
Kommer inte att bli klar med mitt motorprojekt förrän nästa sommar men då vet jag ju att ngn lyckats med SMT iaf o det är kul.
Har hört att SMT7 är på g, kan bli intressant.
Var har du handlat centrifugalkompressorn förresten?

Mvh. B
BlueBeemerboy: Jag åker med en ASA centrifugalare. Köpte bara själva kompressorn, fästet av dom. Dom kör med md TM 17 hd på sina M3 3,2:or, men jag tog en TM 20!!! hd, med keramiska lager samt centrifugalkoppling, så den inte laddar nåt under 1200 rpm, dvs typ på tomgång. Helt onödigt att den ska stå o leverera luft på tomgången, blir ju bara så att den luften måste återcirkuleras/dumpas isf.
Har hittills bara kört med 0,69 Bar ca som max, men den ska ladda dryga kilot, kanske 1,2 med den remskivan jag valde. Tycker bilen går fruktansvärt r a p p t redan, men ska bli intressant o G-techa den sen när allt e färdigmappat. Det roligaste med en centrifugalare är ju att den drar mer o mer hela tiden, värre ju högre man varvar, för att sedan ge max vid det varvstopp man valt. Till skillnad mot en Turbo som "ofta" kan lena ut en bit upp i registret, o ha en väldig Turbolag. Min kommer vid 3000 rpm, sen mer vid ca4500, sen som en jävla kanon vid 5500-6000 o bara ökar hela tiden. Registret är grymt! Mvh Kimmo.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok, låter ju väldigt intressant...
Har aldrig hört talas om ASA, var kan jag hitta mer info om dem?
Kan tro att den går rappt :) med tanke på hur en 3,2:a går redan innan :)
Såg några bilder på ditt bygge. Min slutsats är att du typ köpt bilen ny och börja skruva direkt lr vad!? Ruggigt bra finish!
Jag som trodde att jag var pedant....
Tycker det är kul med bilar som är både fräscha/stylade och trimmade och inte bara ett av dem.
Hinner du klart till Emmaboda i Maj lr?

Mvh. B
Gå in på någon söksida o sök på a-s-a ingenieur buro. Deras kompressorer har den absolut h ö g s t a verkn.graden av alla centrifugalkompressorer världen runt.
Bilen min e så gott som klar redan nu, men till Emmaboda kommer jag nog tyvärr inte. Lite för mycket mil blir det... Mantorp låter bättre... Mvh Kimmo.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok... Handlade du direkt från Tyskland eller från ngn svensk återförsäljare?
Ska bli kul att se bilen på mantorp då :)
Annars är just Emmabodarfäffen min favorit...

Mvh. B
BBB: Jag handlade direkt av dom, finns ju ingen Svensk återförsäljare än så länge.(Dom ville jag skulle bli deras åfs här, efter jag skickat ner lite bilder på bygget... ;)...) Kul faktiskt.
Det är kul att den börjar gå så bra nu, för det har varit såååå många som sagt: Du kommer aldrig att få den o gå med dina kammar, dom stora spridarna, Smt6 mm mm... Folk verkar vara så jäkla avundsjuka bara. Tråkigt när vissa av ens kompisar låtsas som d regnar när man börjar få bilen o gå lite... Men men.
Kan oxå säga att jag kommer att skära till(Laserskurna) Rostfria glödgade packningar och ha på lager till div motorer, först o främst till S50:na, för dom som vill sänka kompet på detta vis. Fungerar hur bra som helst. Då gör man en sk Sandwich-Packning med 2 st originalpackningar runt den rostfria. Håller för ca 1,3-1,4 Bars laddtryck, o i en S50 tex så kanske man nöjer sig med dessa laddtryck. Återkommer med mer info när min e färdigmappad.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Du kör alltså orig kolvar och stakar?

Va blir de för komp ungefär om man nu tex har en 1mm plåt imellan 2 orig? Borde väl bli under 8,0?

Hoppas du har nått som du kan lyssna på spikningar,för S50 är extremt spikkänslig på vanlig bensin har de visat sig...

Originaltändningen sänker väl tändningen om spikningar uppstår?
Så har jag förstått det, rätta mig om jag har fel.
Varför gå under 8,0 i grundkomp i en S50? Blir ju bara slö innan laddtrycket kommer.
Sen beror det ju på om man har en S50B30, eller som jag en S50B32.
Ska man gå så lågt i komp så lär man ju byta kolvar o stakar, o ladda uppåt en 2 kilo isf... Ingen mening annars. Dessa maskiner blir ju så rappa iaf...
1 mm plåt blir för tjockt enligt min mening. Bara att räkna ut, då blir det ju 2,74 mm man ökar, grundkompet ligger väl på ca 10,5:1 på en 3,0:a... 11,3:1 på en 3,2:a.
Jag kör med ca 9,2:1 nu... F r u k t a n s v ä r t fin respons. Men sen är det ju helt annat att köra med en centrifugalkompressor, den påminner ju lite om M:ens grundkaraktär, dvs lite som sug. Drar mer och m e r ju högre man varvar. Max effekt/laddtryck blir ju i stort sett vid varvstoppen, vart man nu väljer att ha den.
Går ej att jämföra med Turbo.
Spikningar... Har inte en tillstymmelse till att den skulle spika. Har lyssnat o lyssnat med div instrument, men inte ett knack... Skulle det börja så har man ju iaf en bra säkerhet på dessa maskiner... Aktiv tändning. K.
Jo, kan oxå säga att jag har dragit ur min som s a t a n, på 3, 4 o 5:an, fullgas vid lågvarv o låglast, högvarv mm, verkligen mosat ur den så mycket det går, för att få spikningar o kolla så att det inte läcker... Inte en tillstymmelse till Spikningar eller nåt läckage. Snustorr.
Men, så får man ju dra toppbultarna på ett lite annat sätt oxå... + använda ett speciallim. K.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
En S50 som är bromsad med 9,2 i komp spikade nå fruktansvärt. Så dom fick sänka tändningen 40 grader vid max ladd..

8.0 tror jag är lagomt om man ska åka med vanlig bensin.

Jag har 8.0 i komp och vi fick lätt ut 650hk utan att de spika.

Men har den inbyggda knacksensorer är de ju perfekt!!

Jag ska inhandla en sån där knacklyssnings apparat, som man monterar en "mikrofon" på blocket,och lyssnar med hörlurar.
Sån du använt?

Dom knackvarnare med lysdioder verkar ju bara vara skit.

Kul att den funkar bra!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.