|
|
|
|---|---|
| Har problem med att bränslemätaren visar fel på min 528:a T -98. Misstänker att det är givaren. Är det nån som vet hur man byter denna? | |
|
På vilket sätt visar den fel? Visar den bara mellan 15-60liter,även omdet är full tank visar den 60liter? |
|
| Nja, tankmätaren visar max 35 liter vid full tank sedan brukar den stämma när det är mindre än 15 liter kvar. Men igår så visade den 0 liter. När jag sedan tankade fullt visade den fortfarande 0 liter. Efter ett tag visade mätaren 30 liter..... | |
|
Jag bytte för en tid sedan pump på en E39, och sedan kom bekymret. När tanken var full ,visade mätaren 60lit. bilen kördes till dess att den stannade. Oops tom tank, oj oj. Men mätaren hade 15liter kvar i tanken, knepigt!!. Hade lös tankarmaturen för kontroll. Simulerade full resp. tom tank och den visade mellan 60 till 15 liter, trots att flottören rördes från ändläge till ändläge. BMW hänvisade till felaktigt montage, detta påstående köpte inte jag ,eftersom jag testat givaren. Jag vet inte vad som gjordes, men efter verkstadsbesök för ASC-fel så var felvisningen åtgärdad,,, Jag tror att mätaren är programmerbar för olika volymer, och att denna inställning ev. raderades när pumpen byttes. Men detta är bara min egen teori. Vad tror ErikW och Jesperado om denna långsökta utveckling av min ide´ ? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett vanligt fel när bilen stannar och det fortfarande är ca 15 liter kvar i tanken. Det sitter en sk sugstrålspump "internt" i tanken som pumpar bränslet mellan tankhalvorna och funkar inte denna så får man detta fenomen. Sugstrålspumpen sitter i högra hålet på tanken,Och det sitter tvåbränslenivågivare , en i varje tankhalva . Och det kan vara så att den som sitter i högra tankhalvan ger 0-15 liter och den där i vänstar där bränslepumpen sitter ger 15-60 liter och dessa givare ska vara kailbrerade mot varandra för att kunna få rätt värde på tankmätaren. Kan vara nått att lura på en stund kanske :)) Washbjurn du har mail. ///MVH Hasso Länk |
|
Hmmm låter intressant. Hasso, om du har mer info får du gärna skicka den till mig. jade@contactor.se. //Washbjurn |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om man mäter på respektive kontakt så ska man ha följande Ohmvärde, Vänster tanksida med tom tank 50-70 Ohm med full tank 401-405 Ohm. Höger sida har samma världen vid samma förhållanden. Bränslefyllnadsnivån mätsmed en tankgivare per tanksida. Tankgivaren på höger är intigrerad i bränslematningsenheten. Tankgivaren till vänster sitter i den vänstra givarenheten :) De av den vänstra och högra tangivaren fsatställda Ohm-värdenas koppling ger den faktiska fyllnadsnivån till givaren. ///MVH Hasso Länk |
| Tack Hasso, du e grym på BMW-elektronik! | |
Går ju alltid att läsa innantill:)) ///MVH Hasso Länk |
| Mätte den vänstra givaren som mätte 15 ohm och den högra mätte 224 ohm. mätaren visade 15 liter kvar. Tankade fullt och fick in 40 liter. Mätte upp på nytt. Vänster givare = oändligt motstånd . Höger givare = 403 ohm. Slutledning: Kan man anta att den vänstra givaren trasig?? | |
| Mätte den vänstra givaren som mätte 15 ohm och den högra mätte 224 ohm. mätaren visade 15 liter kvar. Tankade fullt och fick in 40 liter. Mätte upp på nytt. Vänster givare = oändligt motstånd . Höger givare = 403 ohm. Slutledning: Kan man anta att den vänstra givaren trasig?? | |
|
Förmodligen. Hasso, det ligger nåt i din tanke på kalibrering av givare. Det var nog det BMW visste, men sade att det var felmonterat. Man ska nog inte prova pump utan att koppla tankgivaren, då far kalibreringen av bränslenivån. Det var det jag hade gjort,,, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.