AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.980

missnöjd (med råge) 525 ägare

Sida 6 av 6
HumAnyt: Har du lust att skriva lite mer om dina reparationer?
Blev nyfiken bara, vad kan ha gått så fel på en såpass ny bil?
anders R, Tror mej, det är mycket som krånglar! vet inte hur mycket pengar och framförallt tid på den bilen! hade en 854 innan, det krånglade inte en gång och var 7år äldre. Vad, viberande fram vang, extremt känslig för hur däcken är, abs givare, luftmasse mätare, startmotor, glapp i bagaluckan, rost på två dörrar, inner skärmar som åkt bort, stödämpare som är slut, den får soppatorsk när det är 15l kvar i tanken, dörrarna fryser på vintern när det är kallt, bytt batteri, byt lycktglas. byt "armaturen" i bakrutan till torkaren, ett antal lampor. en "packbox" (överföringen från slangen från kylet in till blocket) gick sönder så den kokade, autmaten krånglar. den vill inte alltid starta. Och jag vet det är mer som jag inte kommer på. Helt sjukt! Men ack så skön att köra den är! eventulla felstavningar finns nog, orkar inte läsa igenom. Visst blev alla riktigt sugan på en e39 nu? Och ALLT detta har hänt mej på mindre än ett år!
st
351
stoffe69
328ci -00
känns som ett måndags X. alla e inte så. dock så är d vanligt me att dörrarna fryser. finns dock en speciell åtgärd för d. framtagen i efterhand av bmw. inte bara bmw som får problem me soppa mätarna. himmla massa citroener bl a.
Inge kul o råka få ett måndags x :( Har nästan själv råkad ut för det. Känns som om dom bilarna har en inbyggd djävul i sig som aldrig dör..

den djävulen har nog jävligt kul åt mej jarfall, blir helt uppless på bilen ibland allså, fast nu är frågan, ska man våga satsta på en bmw igen heller ska man ta det säkra kortet volvo? helt fel ställe att fråga på men =)
stefannorr
Har haft min 96- a 8900 mil nu i ett år,kostnad 2 lampor (som ja dessutom fick gratis)sen har jag gjort byte av växellådsoljan och bytt v-pump i förebyggande syfte,men ja kör väldigt lite har inte kört mer än 450 mil cirka,men visst blir man rädd ibland när man läser vissa inlägg.Den dagen felen dyker upp på löpande band då ryker den mot något Japanskt underverk : )
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
HumAnyt:
Visst är det kul med e39 diesel... jag hade oxå problemet med att den stannade med 15 liter kvar i tanken, det var pumpen som sitter i tanken kostar en 1000-lapp. ABS-sensorer som pajjar, rost på bakluckan, div. bussningar i fram och bakvagn mm... men varje gång jag kör den inser jag att det är värt varenda krona jämfört med andra bilar, 23000 mil och den känns fortfarande som ny.

/Fredrik
Dmi, nä jag tycker inte det är kul faktiskt =) bytt växelåds olja med och en exeon lampa förresten =) vad kostade abs givarna? orkar fan inte byta pumpen i tanken, har haft isär det en gång. Är du fortfarande nöjd även fast den krånglar så? nä, nu blir det nog en 330d isåfall, nån som vet om dom krånglar mycket?
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Har inte i huvet vad ABS-sensorerna kostade, borde finnas i nån tråd här på forumet, det är ju ett inte helt ovanligt fel på e39:orna.
Jag är fortfarande nöjd, för även om jag måste byta grejjer på BMW:n så är den inte som mina tidigare bilar: volvo - svindyra reservdelar och tråkig att köra, japsjeep - om reservdelar gick att få tag i tog det ca 1 månad att få dem pga. transport från japan.

Det enda som jag är missnöjd med är det dåliga rostskyddet på e39:orna, men det verkar ju som att BMW faktiskt tar sitt ansvar på den fronten.

/Fredrik
Fattar inte att E39-orna rostar så lätt än fast dom är såpass nya. Tror knappast att det handlar om måndags-ex om det är ett antal ägare som råkat ut för samma sak.

HumAnyt: Om du vill ha en pålitlig bil så köp en Volvo eller nån japs. Du kan få körglädje i dom också om du så vill.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
det blir antagligen en volvo tror jag, finns inga andra bilar än bmw mb och volvo med någerlund diesel, nån vw med men inte så många, synd att inte bmw håller den kvaliten som jag trodde, hoppas att e60 är bättre, är sugen på en sådan fast dom är ju något dyra just nu, får vänta tills e61 har kommit ner ipris så man kan köpa en 535d om några år, vore väldigt trevligt =) Nä vad jag vet så rostar alla e39 som jag har kollat på och sett, dock inte ny import, men det är inget problem tycker jag, är gött att få en nya dörrar och sådant.
Jadu den som lever får se :)

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
stefannorr
Har börjat småtänka ekonomiskt...blir ev outsourcade på jobbet o då är ju frågan om man stannar kvar hos något företag som dumpar löner och minskar på antalet anställda,är nog pest idag som de är...gled in hio Honda handlaren i stan o testade en Honda Civic uttagen 03 men var en 02 2 års nybilsgaranti kvar...2700 mil..säkert problemfri körning o noll rep,,men ack så tom bil..hittade inte ett enda fack att lägga något i,förrutom sidofacken på dörrarna och handsfacket..var acc i den..om man nu kan kalla de det..ett vred me -17 o sen en vanligt vred..en stereo som såg väldigt billig ut...växelspak på instrumentbrädan..sen var de bara öde öde..jo förresten fanns taklucka med o fjärrstyrt lås...men ingen feeling alls..ingen känsla...provkörde en kvart men var totalt nollställd..saknade mitt vindbrus*L*..o kallstartsläge...nej men som sagt vilken känsla i körupplevelse...var inne på en accord men klädseln dom har i accorder från 96-01 är eller ser sliten ut efter en månad kolla bilder själv..något skotskrandigt tyg som dom måste ha köpt på nån billig överskottsauktion....som tur var gick ratten att ställa upp ett snäpp för annars gick de ej att se instrumentbrädan...hmm..de gäller civicen...däremot skulle ja kunna tänka mig en accord med v6 coupe,men om ja minns rätt så var de mest vägljud när ja testade en sån för nåt år sen...men som sagt...billigt o krångelfritt ägande lär de ju vara
Helga
Ett vanligt öde bland BMW-ägare. Vad skall jag byta till för att inte bli besviken..........Jo en annan BMW

Helga
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
He he ....Så sant så!

Men snart överger jag märket om inte min bilfan går bättre snart..........Har tröttnat totalt på den!!

R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Goa vänner, ni glömmer en hel del...

Många av de bilar ni diskuterar har 10-15 år på nacken!
Gå in på Blocket och jämför hur bilar (andra märken)ser ut och rankas efter så många år. Min kloke far (må han vila i frid) bytte bil som andra bytte kalsonger och ägde alla bilar du kan tänka dig (inte japanare, konstigt nog). Han hävdade att BMW totalt sett var den bästa, fabrikstillverkade standardbilen som gjorts. Dock var jag föga imponerad av motoreffekten på hans diamantsvarta 520 E34 -91.(Detta var runt -94/95) Men för övrigt tyckte jag att jag kunde hålla med.

Ett klart arv efter farsan har varit att även jag har ägt många bilar i min dag - varvat friskt och utan fördommar mellan jordens alla bilmärken, men ingen bil - ingen - har jag varit så nöjd med som min nuvarande E39 Touring. Kanske för jag är ett mellanting mellan fanatiker och "Svensson" - min bil är ingen ikon - den är inte jag.
Jag kan leva med rost på baklucka - om den inte hindrar funktionen. Självklart är en ny Volvo, SAAB, Audi , WV, Honda, Mazda en bra produkt - ja, lika bra som BMW.
Men E39 passar MIG bäst - för tillfället.

Kom i håg:
Bilar är alltid "dåliga"affärer - ekonomiskt, och i längden!
Näst efter TV-n är den det dyraste du kan skaffa dig!
Man måste veta om det bara och inte bli fanatisk
och framförallt inte sentimental.
Eller som farsan alltid sa:

-"Om du är fattig - köp en ny bil, om du är rik kan du kosta på dig lyxen med en gammal bil"

If it aint broken - dont fix it
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Största problemet med japanerna/asiaterna (bilarna) är att dom är... själ... lösa??! Jag får ingen känsla varken av utsidan eller insidan.

Jag blir mer attraherad av franska t o m italienska bilar.
Det bara är så för mig.

I övrigt håller jag med Helga, skrattade gott när hon argumeterade med det där om "att läsa sex-böcker och bli expert" - men skämt åsido så har ni båda rätt! Det bästa är att läsa sig till först och sedan gå ut och praktisera det man läst.

Bara nu inte "Helga" är en 60-årig gubbe, som sitter i skitiga kalsonger oh knappar på BMW-forum med ett coolt nickname.

Snälla Helga - säg att det inte är så :-)

If it aint broken - dont fix it
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vem Helga är hittar du här Länk

___
BMWCS #5157
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
R:
he-he :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.