AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.981

missnöjd (med råge) 525 ägare

Sida 5 av 6
danielb

Ett stort tack för att det finns någon här som faktist förstår mig.

Helga
Återkommer med svar till dig snart
Stoffe: Den mercedes SLK jag körde igår stod iaf inte still när man hade driven i vid rödljus.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Helga

Att du tycker jag verkar besitta 30 års erfarenhet av bilar tar jag bara som en Komplimang, men om 30 bestitter jag ännu mer konskaper än vad kah gör idag.

Jag vet att du hade Audi 80 från -87 och en Audi A4 från -95. Dessa årsmodeller var inte bra. De har fått en del klagomål från ägare så det förvånar mig inte att du har blivit besviken på dem.

Vad du anser om att jag kan mycket beror på att jag bedriver mycket forskning kring detta ämne, Fordon och förbrukning i och med att jag skall skriva mitt examenarbete i Lund. Detta har medfört att jag har bedrivit många timmar på nätet samt bilverkstäder och bilaffärer. På nätet har jag fått tillgång till olika Forum och Clubar via Univeristetet. Där har jag lyckats att samla mycket information som jag har delat med mig här. Min mening är att när jag delar med med av det jag skriver så kanske det finns en och annan person där ute som blir lite klokare på vad han eller hon skall titta extra nog efter när ett köp skall gå igenom. Jag ställer mig inte i sådana situationer som jag inte kan ex, reparera en bil. Där e jag totalt ute och cyklar. Jag överlämnar det till mycket kunniga BMW "vänner" här inne. hasso är en BMW Guro som besitter kunskaper som är av hög klass.
Sedan så behöver du absolut inte alls tro på vad jag skriver, inte alls, det kräver inte jag.
Det är ju bara toppen att du har haft god lycka med alla dina BMW, men kom ihåg att jag har i uteslutande tal om BMW endast tagit fram svaga sidor hos E39. Andra BMW kan ju vara hur bra som helst.
Jag är inte Fientlig mot BMW, utan jag har en viss erfarenhet av BMW. Om en frågar mig om man borde ex rostskyddsbehandla en BMW E39, så kan jag inte sitta och hålla tyst om min erfarenhet om att det vore en god ide. Om han eller hon sedan skulle få rost på sin bil och jag inte skulle säga vad jag tycker, så skulle inte det kännas rätt mot denna person. I grund och botten vill jag endast hjälpa till.

Du kan se mig som Michael Moore om du vill. :-)
Helga
Så det är så det är.
Du samlar in information om bilar och BMW i synnerhet. Men i så fall så skulle du väl kunna redovisa "din" 10-topplista enl. vad du har fått fram. För inte kan det väl vara så att din otur med en
E-39 skulle omkullkasta "mortorexpertisens" egna statistiker.
Inte minst de senaste årens toppplaceringar med årets femetta.

Vad jag skriver är ju ett subjektivt tyckande ifrån mina 5 st. BMW med av mej som förare, sammanlagd körsträcka av minst 120.000 mil. Plus att sonen har en Z3 2.8 och nöjdare BMW-ägare får man leta efter. Kan också berätta att mina
vänner - grannar och bekanta som kör BMW och tidigare innehaft
Volvo, Saab, Opel, Audi, Mercedes, kan icke räkna dom alla, undrar om dom skulle byta "upp" sej från BMW. Vad i all världen skulle dom då köpa. Kan ju inte vara en skröna med dessa "fantaster" och märkestrogna.
Tråkigt för dej med din BMW. Hoppas att du kan "schansa" på en BMW till. Och ta med dej en Hasso nästa gång i så fall så att du inte köper en nerkörd utan service.

MVH Helga

Helga
Helga
Ser nu också att Skygazer tackat broder Daniel...
Var det för meningen Våga Hata BMW.

Och tror att du missade ironin med att bara vara 26 och besitta så mycket kunskap om bilar. Kunskap får man av att äga och köra. Inte av att plugga en massa statistik.

Helga
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Broder Daniel är till skillnad mpt SkyGazer inte med i hata_BMW klubben utan står på er sida :-) Jag förstår dock varför SkyGazer är trött på märket.
st
351
stoffe69
328ci -00
wendtan____ ja precis... visst är det så... alla bilar gör ju så... i stortsätt. några mindre... några mera... allt beror ju också på om bilen är kall eller varm... har ja hört. den är lite mera På om man säger så när den är kall mot varm...
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Jaha,
då har vi hamnat i situationen där man jämför erfarenheter, körda mil och antalet BMW.
OBS! detta är inte skryt utan bara en redovisning från en "erfaren" BMW-ägare;
Jag har haft/har 29 st BMW genom åren.Kört minst 130.000 mil med dessa BMW.Min far började med en 321-47 och den är inte med i antalet. Jag har dessutom haft 39 st SAAB och en massa andra märken, summa över 100 st. bilar.= en massa mil.
1982 köpte jag min första moderna BMW, en 528i. Sen dess har jag bara kört BMW och med lägre kostnader och mera glädje än de tidigare, icke BMW, som jag ägt.
På gatan och i kvarteret finns just nu 9 st BMW och alla ser ut att vara nöjda med sitt bilval (möjligt att jag har del i detta val)
Min nuvarande bruksbil, en Alpina B10 3,2T är en ren superbil och passar mig perfekt, både körmässigt och funktionsmässigt.
Summa summarum: det är enkelt att rekommendera BMW som fordon och det gör jag, baserat på erfarenhet.
Sen kan det ju vara så att ngn har motsatt uppfattning och det måste vi ju acceptera.
Ha det bra där ute på vägarna, ta det lungnt, kör försiktigt och se upp för "dom andra idioterna".
Bosse J

Bosse J.
BMW CS 185
Helga
Till Bosse.

Nästan riktigt.

Men vi jämför erfarenheter, körda mil, antal bilar och antal BMW
med EN säger EN st. BMW inkl. läst statistik av en kille 26 år ung..............

Helga
Helga

Bara en liten tankeställare

En person har blivit stämd 26 gånger för 26 olika åtalspunkter. Alla dessa stämningar har han vunnit och fått erfarnenhet av.
En annan person Läste till Jurist i 4,5 år och kunde lagboken och alla sorters mål som man kunde ta upp, genom att läsa.

En person blev påkörd av en bil 17 gånger på 17 olika sätt och blev opererad på 17 olika sätt. Personen besatt nu en otrolig kunskap inom medicin på det personen gått igenom.
En annan person läste till läkare i 5,5 år och kunde alla medicinska böker utan och innan till. Var bäst i klassen och skulle nu möta sin framtid efter examen.

Vem är mest kunnig inom Juridik och medicin? Vem har mest erfarenhet inom sitt område? Vem kan mest? Vem är mest objektiv? Vem skulle man vända sig till för att få råd?

Är det den som har upplevd eller gått igenom allt på ett annat sätt? Har det med åldern att göra eller har det med ens livsval att göra?

Jag har inte svaret, men allt är inte som det ser ut att vara...

Helga
Och min sista undran i detta ämne måste bli......
Hur i all världen kunde du med din stora "erfarenhet" springa på en risig E-39. Om jag inte kunde något om bilar så skulle jag aldrig ta med mej eller be om råd av en person som pluggat en massa statistik. Det kan jag själv göra bl.a genom att läsa bilprovningens egen lilla "röda". Erfarenhet bygger på ålder, körda mil, antal mil, antal bilar, m.m.. Vad du menar är att om du läst ett hundratal olika sexböcker så skulle du vara en mycket duktig älskare. Detta som allting annat bygger på erarenhet och självkritik. Jag tycker nog att du inte har något av dessa två kriterier. Inte minst baserar jag det på att du skall ge andra "råd" om kör av BMW..........

MVH från en realtivt erfaren, men ändock ödmjuk BMW-ägare.

Helga
Helga

Jag finner dig rolig...:-) Drar lite för mycket slutsatser, men rolig ändå.

Iz
50
Izar
528i Touring -98
SkyGazer, du säger att skaper en uppfattning om ett bilmärke genom att läsa på diverse forum, detta är en ganska bra sätt att få sig en skev uppfattning om verkligheten, många gånger. Folk skriver mest om sina problem på dessa forum, varför skriva något när allt fungerar?

Nu verkar du ha fått tag på ett riktigt måndagsex när du köpte din bil men det är tyvärr sådant som händer ibland.

En nöjd E39 ägare!
Jag har uppfattat att jag skall sluta att ta upp saker på detta forum nu.
Jag har försökt att vara så objektiv på detta forum, men det har inte uppfattats eller tagits emot som jag hade hoppats på.
Ber om ursäkt att jag har misslyckats med det.

Jag önskar er alla lycka till med era bilar och hoppas att ni alla får många sköna mil.

Mvh
/En trogen BMW intressent.
Helga
Inte skall du väl dra dej tillbaka och slicka dina sår Skygazer.
Sticker man ut hakan så får man tåla en del.
Och du är onekligen en frisk fläkt. Du säjer vad du tycker och det gör vi alla. Men att klanka på BMW i detta forum och säga att man dessutom är objektiv.........för att man köpt och kört en förmodligen risig BMW då är det inte så lätt att vi skall köpa dina "erfarenheter" och dessutom ta råd av dej.
Lycka till du också med din ev. nästa BMW.
Min nästa blir en E39, 530 gärna stora TD. Men så är det ju det där med skatten.............Kostar väl en tio lakan eller.........

Helga
Iz
50
Izar
528i Touring -98
SkyGazer, det var inte men mening att vara elak eller hoppa på dig på något vis. Kan tillägga att jag luslästa detta forum innan jag köpte min E39. När man börjar läsa så blir man lite rädd nästan alla har ju problem med sina bilar, man får ta en stor del av informationen på dessa forum med en nypa salt.

Jag tycker absolut inte att du ska sluta "hänga" på detta forum, om vi alla tänkte och tyckte lika så skulle livet vara bra tråkigt ;-)
Jag vill faktiskt ha temp/ osv osv framför mig, klockan kan faktiskt vara lite på sidan om... :)

Och trög ratt....Svaga armar? sumpiga däck? Står man still och svänger är väl de flesta rattar lite småtröga....:)

Ja,ja...tur att det finns fler bilmärken för dem som vill byta..

;)

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
Robsarve
Får väl säga vad jag tycker, efter att ha haft diverse VW, Audi, Nissan, Vaz mm.

Köpte min bil när den hade gått 12´mil och har nu kört drygt tvåtusen till på ett år, ibland till jobbet, men mest längre resor.

Den upplevda kvalitén är skyhög, vad jag än köper istället så kommer den nog att kännas som en påse skruv i jämförelse. Men den faktiska kvaliten är det lite si och så med...

Fel jag haft:
Trasig PDC
Bakre torkare kärvat ihop (pysselkväll med 5-56 löste det)
Ena bakre elhissen har gett upp
Byte av stag i framvagn ("klonk")
ABS givare vänster fram
Rost på baklucka
Segmentbortfall i displayen.
BMW-logo tappar trycket

Irritationsmoment:
Den förbrukar oerhörda mängder spolarvätska, har numera alltid en dunk hemma...
Byta lampor och fylla på kylarvätska gör jag ovanligt ofta

Övriga saker som kostat.
Inbrottsförsök (2500:- i fönsterbyte)
Stenskott (6000:- byte av vindruta)
Nya bakdäck pga av felinställda hjulvinklar (4000:-)
4-hjulsinställning (1000:-)
Inspection 2 + byte av bromsar runt om (8000:-)
Oilservice (1500:-)
Omprogrammering av nycklar (1000:-)

För min del har det varit lite för mycket och jag funderar allvarligt på att byta.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Robsarve: 6000:- för att byta vindruta,har du ingen försäkring på bilen :-)

/Johan
bmw är krångel bilar har jag fått som uppfatting, undrar om det är det svenska klimatet som dom inte tål. Nä, blir nog en volvo nästa gång, även fast jag går miste om jävligt snygga bilar och körglädje, tyvärr, det håller inte upp att man måste skruva och irritera sej på dom att det blir konstant småfel. Ingen annan som håller med mej? har lagt ut 16000:- på den i denna månad, det var droppen som fick bägaren att rinna över... visserligen kan väl snart inget krångla för mej. Men men...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.