|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Jag håller helt och fullt med Asken där. Sen måste jag tillägga att Volvo hade en bil under sjuttiotalet som kallades remjohan och den drev inte när man inte gasade. Jag tror att våran Bertil endast kört en dylik automat tidigare. MM |
|
|
stefannorr Det där var intressant, Jag blev lite skeptisk till siffrorna och började undersöka saken. Kom in på denna lista och såhär ser den ut på deras hemsida. Vet inte vem som skrivit denna sida, men den verkar vara vinklad. 1 Lexus LS430 58 2 Lexus ES300 73 3 Acura TL 76 4 Jaguar XK Cpe/Conv 81 5 Lexus RX 300 85 6 Toyota Avalon 87 7 Toyota Tundra 91 8 BMW 7 Series 92 9 Saab 9-5 Sdn/Wgn 92 10 BMW 5 Series (Total) 94 Antal fel på en bil i en viss frekvens.... så hur den där sidan kom fram förstår jag inte att BMW skulle vara den driftsäkraste bilen.... |
|
| Jag menar då inte denna sida som jag hittade att den skulle vara vinklad...blev lite fel där | |
|
Mechanical Reliability *** / AV 5 möjliga Feature & Accessory Reliability ** / AV 5 Möjliga Body & Interior Reliability ** / AV 5 Möjliga Detta hittade jag på deras egen hemsida, E39 och årsmodel -96 och frammåt. |
|
|
Länk Kanske säger tillräkligt... Jag hoppas verkligen att den nya E60 blir bra.. Men den bilen som jag skulle kunna tänka mig e nya 1 serien. Tyckte den såg trevlig ut att ha som andra bil. |
|
stefannorr |
BMW 5 serie 97> Mechanical Quality 5 av 5 Feature & Accessory Quality 4 av 5 Body & Interior Quality 5 av 5 Performance 5 av 5 Comfort 5 av 5 Style 5 av 5 Mechanical Reliability 3 av 5 Feature & Accessory Reliability 3 av 5 Body & Interior Dependability 3 av 5 Länk konstigt att ja har olika siffror då o du bara tagit me en del *L*..men se länken o läs själv |
stefannorr |
Länken gick till sidan tyvärr ej just till siffrorna,men skriv in BMW 5 serie 97 t e x o läs själv |
|
Saken jag pratar om är BMW som begagnad, inte som ny. De siffror som är bra är ju när bilen var 1 år gammal, men när den är 3 respektive 5 år så blir betyget betydligt sämre. Det är vi som är här på forumet som har den äldre begagnade bilen. En ny bil händer det sällan något med. Som du ser själv på dina uppgifter så sjunker det med ålder, och det är från 1,3 och 5 år som dem är byggda på. Man kan vinkla det lite hur man vill. |
|
stefannorr |
Jo precis de kan man,har sett andra sidor än dina med andra resultat,men ja tror inte BMW är någon superbil! utan det är väl körningen som är njutningen och finischen i inredningen,ja har haft Honda x 2 och toyota o dom har ALDRIG strulat. Har ägt 2 BMW nu på 3 år drygt och de ja fått byta har till 95% varit slitdelar. Men har ändå känt sug av att byta till t e x en camry eller accord men ger BMW chansen tills kontot säger stopp. |
stefannorr |
Såg förresten att Ford låg 2 på listan över bästa..ja va ska man säga...måste ju va ett skämt! |
|
Att Ford ligger så bra till beror på lite olika saker. I USA finns Ford i helt andra skepnader än i Europa, så man skall inte tänka på våra trista Fordar här i Sverige. I USA har Ford en stor marknad med bilar som även jag skulle vilja ha. En trevlig Ford mustang med V8 hade inte suttit helt fel.. "mumma" :-) Jag har haft en Toyota Camry. Kan bara rekomendera en sådan. Tyst, snabb och trevlig att glida runt i. Och ordet pålitlig, hehe, ja, det är nog bara förnamnet. 12 år utan en anmärkning i besiktningen :-). Och inte en rostfläck fast den aldrig stått i garage. Jag anser oxå att BMW måste vara bland de bästa när det gäller körglädje. Men det bästa är att när vi klagar på den bristande driftsäkerheten på BMW så kommer det fram förr eller senare och det kanske blir en bättring. (hoppas på det) Det är toppen att du har klarat dig så bra med din bil.. Glädjer mig. Jag hade bara en ytterst trist flyt med min. På ett år bytte jag något varje månad... Blev lite trött på det :-) |
|
stefannorr |
Har på 8 månader som ja ägt bilen bara kört drygt 400 mil(snittar 700 max per år oftast) och bara behövt byta en lampa fram,däremot har ja själv köpt nya v-däck 4000 kr..bytt olja i vxl + sil i lådan 2212 kr..oljebyte o provtryck av kylsystem 1060..vattenpump byte 1381 kr,termostat+termostathus byte 703 kr..men som sagt kör ju väldigt lite per år,v-pump o termostat + huset bytte ja i förebyggande syfte. Men som sagt börjar de rasa som de gjorde för dig så återvänder ja till en accord eller camry troligast. |
| Jag kan ju bara säga att jag har Varit i kontakt med honom som skrev den dära sida... kunde bara inte låta bli. | |
| Och va fick du ut av det samtalet då? | |
|
bstrand Bra fråga.. :-) |
|
|
Hej Christoffer Jag skriver inte att BMW är dålig. Den är mycket bra på många sätt, men: - vissa detaljer är dåligt konstruerade; obekväma, fungerar inte bra, mm - man kan få lika bra eller bättre bil för lägre pris, d.v.s den är inte prisvärd - BMWs attityd mot kunder är helt fel (så länge allt är bra är dom dock mycket vänliga). Det finns andra bilmärken med automatlåda (med samma grundkoncept) som står stilla på drive vid tomgång, t.ex Mercedes. En BMW med sekvensiell automatlåda står stilla på drive vid tomgång. Så; så ÄR det inte alls! Kul att du reagerade ändå. Hälsningar Bertil |
|
| Den stora luren som sitter i mittkonsolen är hur cool som helst.Man ser ut som Sonny Crokett när man snackar. | |
| petrini1..... Instämmer=) guld ju | |
Helga |
Himla mycket Skygazer kan om bilar vid endast 26 års ålder. Läser man hans inlägg ang. kvalitet m.m. på olika bilar så skulle man kunna tro att han haft bil och körkort i minst 30 år. Jag tar alla dina inlägg med en stor nypa salt. Jag kör cirka 5.000 mil/år och de senaste 15 åren med olika BMW. Och aldrig haft något problem. Däremot har familjen ägt 1 st. A4 och 2 st. Audi 80 och bara problem................ Kan däremot hålla med dej om att i Skåne finns många BMW som körs av omogna "pizzabagare" men inte blir väl bilen sämre för det? Verkarsom om du har lite personligt agg till BMW av någon anledning. Drar en viss parallell med killen i Mölndal bara en liten men ändå.......... Helga |
| Helga: Var det inte så att Skygazer under två år fick byta varenda skruv på sin e39? Då hade jag också varit missnöjd till förbannelse och kanske tom inlett en våga_hata_bmw_kampanj ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.